Lokatie & Aanwezigheid - Owntracks Installatie Instructie

EDIT 11 januari 2021
Onderstaande verhandeling wordt door mij niet meer toegepast, het is mij gebleken dat deze methode uiteindelijk geen 100% waterdichte oplossing is gebleken. “bestaat deze ĂŒberhaupt wel, heren van Athom?”. Ik heb een switch gemaakt naar de “Connect Life360-app”. Deze draait nu sinds een maand en naar het blijkt een meer betrouwbare oplossing voor ‘locatie en aanwezigheid’. Ook heeft het gebruik van deze app enkele beperkingen, belangrijker in mijn geval is de betrouwbaarheid die is gebleken.
Wanneer er blijk is aan instructie zal ik met plezier een gelijksoortige tutorial maken.
Succes allen.
Martin

Hallo,
Net als andere Homey enthousiastelingen ben ik uren zoet geweest met het vinden van een goede oplossing voor “Lokatie en Aanwezigheid”. Diverse mogelijkheden uitgeprobeerd maar telkens was er weer iets wat roet in het eten gooide. Tot ik Scanno’s oplossing onder ogen kreeg.
Vol enthousiasme hieraan begonnen maar al vrij snel ook problemen met de installatie. Geklungel door mij met http-adressen en allerlei invoegingen. Wat ik ook probeerde, telkens toch ergens een foutmelding of hapering.

Ik was het zat, tijd voor daadkracht.
Op een schone lei ben ik voor de MQTT-broker oplossing gegaan. Tenslotte heb ik de MQTT-broker al meer dan 2 jaar met veel plezier in gebruik voor allerlei Tasmota apparaten (Sonoff)
Om mijzelf in de toekomst en daarmee ook anderen te helpen heb ik het plan opgepakt om een stap-voor-stap tutorial te schrijven. Ik weet zeker dat het nog wel een keer voor zal gaan komen dat ik de installatie om wat voor reden opnieuw moet doen en dan is het wel makkelijk dat het wiel niet nog een keer moet worden uitgevonden.
Mijn dank en respect gaat uit naar @Scanno en zijn vele werk en ontwikkelingen. Hopelijk dat deze tutorial in het Nederlands met afbeeldingen niet alleen mij maar ook anderen zal helpen om een werkende installatie voor “Lokatie & Aanwezigheid” te maken.

Disclaimer:

  1. De tutorial is verre van af, of ook maar enigszins compleet.
  2. Er is voldoende tijd en ruimte aanwezig om de tutorial te vervolmaken en jullie hulp is daarbij meer dan welkom.
  3. Deze tutorial gaat enkel over het toepassen van de benodigde apps op een Android telefoon.
  4. Vragen die specifiek betrekking hebben op iOS worden niet door mij beantwoord.
  5. Alleen de installatie van de MQTT-broker op de Athom Homey wordt in deze tutorial besproken.
  6. Vragen m.b.t. een MQTT-Broker in de cloud of op een RPI, zal ik niet beantwoorden.
  7. Voor vragen over het toepassen van een HTTP-connectie verwijs ik je naar de originele tutorial van @Scanno
  8. In de komende tijd zal ik de installatie en deze tutorial uitbreiden met het implementeren van een beveiligde verbinding (TLS) met een zelf gegenereerd certificaat.

Benodigde apps voor voorbeeld installatie:
Owntracks for Android V2.1.3
Lokatie en Aanwezigheid app @ Athom Homey V2.2.5
MQTT Broker app @ Athom Homey V1.0.5

Ik ga de volgende tekstgegevens gebruiken in het onderstaand voorbeeld:
Gebruiker 1: Martin-OP7-MW
Gebruiker 2: Jacqueline-OP5-JV
Lokaal IP-adres Homey: 192.168.178.49 wordt niet in deze installatie gebruikt
Extern IP-adres netwerk: famjansen.hetnet.nl
Username: Owntracks / Password: **********

Inhoud:

  1. Owntracks voor Android – setup
  2. MQTT-Broker voor Athom Homey – setup
  3. Owntracks voor Athom Homey – setup
  4. Activeren en tuning
  5. Flows voor wijzigen individuele status
  6. Fouten en herstellingen

1. Owntracks voor Android - setup
Installeer Owntracks op het Android apparaat en klik Altijd Toestaan op de vraag toestemming voor gebruik Locatie.
Ga naar het menu via het “hamburger”-icoontje linksboven. (≡)
Kies voor Preferences
Klik op Connection
A. Kies bij Mode voor MQTT


B. Host, vul hier het statisch internetadres in wat je gekregen van de internetprovider. (Het netwerkadres waar ook de Homey achter schuil gaat.) Let op: geen dynamisch adres invullen maar een vast IP-adres. Dit begint dus niet met 192.168
enz. Het is een naam adres of een statisch nummer.
Voorbeelden zijn of 66.171.248.170 of famjansen.hetnet.nl

Bij Port wordt de standaard poort ingevuld 1883, deze poort moet nog wel worden vrijgeven in de modem/router van de internetverbinding. Tenslotte communiceert Owntracks op jouw telefoon zo nu en dan met de MQTT-Broker welke op de Homey draait.
Wanneer je de vrijgave van de poort op de modem/router maakt, zet dan ook de poort voor de beveiligde verbinding alvast open. Mijn keuze voor de niet-beveiligde verbinding is Port 1883 en voor de beveiligde verbinding is Port 8883.
Use Websockets blijft uitgeschakeld.
Klik op Accept.

C. Identification:
Username & Password: vul hier bijv. de voornaam van de apparaat-eigenaar & een wachtwoord in.
DeviceID vrij om naam in te geven, in mijn geval OP7 (mijn toestel naam)


TrackerID kies 2 letters om de gebruiker van het toestel te herkennen op de kaart, MW in mijn geval.
Klik op Accept
Klik op Security
Deactiveer TLS
Klik op Accept
Klik op ←
Terug naar het Menu ≡
Kies voor Regions

Klik op +
Vul in bij Description Thuis (als je tijdens deze installatie thuis bent)
Geef een Radius van bijv. 150 meter (default)
Klik op ✓
Klik op ⋼
Klik voor Publish Waypoints

Tot zo ver de installatie voor Owntracks. Ga nu verder in de Athom Homey app op jouw apparaat.

2. MQTT-Broker op Athom Homey – setup


Installeer wanneer dit nog niet is gedaan de MQTT-Broker app op de Homey, is dit gedaan dan kan de MQTT-Broker worden geconfigureerd.
Klik in de app op Configureer app.
Vul bij Poortnummer 1883 in, en bij Poort voor beveiligde verbinding 8883.
Klik op ✓ bij Toestaan onbeveiligde verbinding (naast TLS), dit zal in een later stadium worden behandeld.

Maak een gebruiker aan en vermeld een wachtwoord, bijvoorbeeld Owntracks + wachtwoord, deze gebruiker zal later gebruikt worden bij het configureren van de Lokatie en Aanwezigheid app.
Vergeet niet het +teken aan te tikken anders wordt de nieuw aangemaakte gebruiker niet bewaard.
Klik op Opslaan Instellingen
Klik op ←
Dit was de installatie van de MQTT-Broker

3. Lokatie en Aanwezigheid op Athom Homey – setup
Installeer de Lokatie en Aanwezigheid app op de Homey.


Klik in de app op Configureer app.
Vink Gebruik MQTT Broker naast HTTP aan.
Bij IP-adres vul het statische IP-adres van jouw internetverbinding in waar de Homey achter schuil gaat.
Dus niet het lokale adres zoals 192.168.xx.xx maar het externe internetadres van jouw internetverbinding, dus zoals 82.91.18.289 of 66.171.248.170 of famjansen.hetnet.nl.
Bij Poortnummer 1883 invullen
Gebruikersnaam en wachtwoord welke bij Owntracks installatie (zie 1) zijn opgegeven.
Minimale nauwkeurigheid GPS 150 meter
Vink alle 3 de opties aan om extra vermeldingen te voorkomen
Klik op Opslaan Instellingen
Klik op ←

4. Activeren en tuning
Ga nu in de Homey settings naar de MQTT-Broker app en klik op Configureer App en klik achtereenvolgens op Stop en Start Broker om de Broker te activeren. Nu is de broker werkelijk actief. Sla je deze stap over dan is de kans groot dat het niet werkt!!
Verlaat de MQTT-Broker app in de Homey app en ga naar de Android Owntracks app op jouw Android apparaat.

Ga in het Menu ≡ naar Map en klik op het Symbool verticale pijl met streepje daarboven. ‒


Wanneer alles goed is ingevuld zal in het midden van de Map jouw TrackerID zichtbaar zijn.
Wat nog rest is de juiste mode voor tracking bepalen, voor batterijbesparing zal de Quit Monitoring Mode de beste keuze zijn.
Juiste balans tussen informatieverstrekking, locatie verandering.
Klik in de menubalk op het icoontje rechts van het midden tot dat het pijltjeâ–ș wordt weergegeven.

Rest nog 1 belangrijke aanpassing en dat betreft het aanpassen van de accu-optimalisatie van de Owntracks app.


Ga in de instellingen van het Android apparaat naar Batterij/Accu.
Klik op batterij optimalisatie
Zoek Owntracks
Activeer de optie “niet optimaliseren”.
Verlaat dit menu en alle instellingen zijn nu gereed, tijd om een eenvoudige flow te maken.

5. Flows voor wijzigen individuele status
Wat je hier gaat zien is mijn persoonlijke invulling van benodigde flows om onze aan- en afwezigheid in goede banen te leiden. Het is niet maatgevend en het is misschien ook niet de meest doordachte oplossing die er is.
De flows zijn nu zo gemaakt en het kan morgen met nieuwe inzichten helemaal anders zijn. Hebben jullie betere ervaringen en wil je die delen dan kunnen jouw flows vanzelfsprekend worden geĂŻmplementeerd.


Vooraf: ons huishouden bestaat uit 2 personen en dus zal ik flows weergeven daarop baseren. Eerst maken we in de Better Logic app een 3-tal variabelen aan.
Martin Thuis – Jacqueline Thuis – Iemand Thuis.
Het type van deze variabelen is boolean.

Nu de variabelen zijn aangemaakt kunnen de flows voor de status veranderingen worden gemaakt.
Er worden 3 flows per persoon gemaakt:
1 komt thuis, 1 gaat weg, 1 gaat weg set iemand thuis

6. Fouten en herstellingen
‱ Als de TrackerID niet zichtbaar is in de Map functie van Owntracks, controleer bij Owntracks – Preferences – Connection – Security of TLS uitgeschakeld staat.
‱ Controleer de status van Owntracks om te zien of deze goed geconfigureerd is. Dat Owntracks goed werkt wordt bij het Status weergegeven en ziet het overzicht er zo ongeveer uit.


‱ Nergens tijdens deze installatie wordt het lokale netwerkadres van de Homey gebruikt, controleer dat!!!

3 Likes

Hi, many thanks @Undutchable

But I get this message in the own track app

mqttExeptions (0) -
java.net.SocketTimeoutException: failed to connect to /81.170.15X.XX (Port 1883) from /[192.168.1.XXX (My mobile) (Port 53744)

Endpoint state message
20

What could this be?
Mvh
Mats

1 Like

Also under my timeline on main homey it says
Broker: TLS Config not valid

However I have as you mentioned under security unbox TLS

Manage to open up 1883 but somewhat strange that 8883 is not open. Could that be the reason?

Hartelijk dank voor de gedetailleerde handleiding, het was veel eenvoudiger dan de Engelse handleiding. Met behulp van deepl.com heb ik dit ook begrepen.

Hi , i’am using OT on my iPhone 7 ios 14.0.1 (always location on) and mqtt broker Mosquitto 1.6.12.-11 on my syn. NAS to publish to Homey ( domotica) when i enter en leave waypoints. The problem is that OT dos not push the date when i’m on move and iphone sleeps. When i press the publish queued
 then OT publish the data to the broker and NAS broker to Homey and Homey flow that lets the Telegram app send i message. So the ports are also open en everything is working! Maybee the last update ios iPhone with is security is the problem?? thanks in advance

Bedankt voor deze handleiding. Ook ik ben al tijden op zoek naar een geofencing optie die ook echt doet wat het moet doen. Voordat ik afgelopen weekend mijn Homey kreeg ben ik aan het stoeien geweest met Philips Hue en dat ging soms goed maar ook vaak niet goed en zeker met meerdere mensen in huis was het hit or miss, ook met Hue Labs.

Afijn, ik heb je handleiding gevolgd en alle stappen op alle 4 onze telefoons geĂŻnstalleerd en de apps op de Homey geĂŻnstalleerd. Alles staat dan ook zoals je voorschrijft en als ik het in Homey test dan werkt het ook. Het probleem blijft dat het niet goed werk als ik in het donker thuis kom en mijn tuinverlichting niet al aan is gegaan voordat ik thuis ben. Dit gaat wel aan maar pas als ik al binnen ben en dat lijkt me nu juist weer niet de bedoeling van deze functie.
Ik heb de standaard 150 meter al naar 200 meter gezet op zowel Owntrack als in de Locatie en aanwezigheid app.

Wat ik hier niet terug vindt en me wel afvraag is, moet ik de locatievoorziening van Homey zelf en van Hue bijvoorbeeld uitzetten omdat dit wellicht stoort? Of moet het juist aan blijven staan.
Ik ben er hopelijk bijna maar heb nog net even dat laatste puzzelstukje nodig denk ik.

Wellicht is mijn flow ook niet helemaal in orde. Deze is met na zonsondergang optie er in maar ik heb dezelfde getest zonder deze optie en het licht gaat dus te laat aan. Eenmaal aan gaat alles zoals ingesteld.

Bedankt.

Je had hier toch een topic voor gestart?
[Het licht aan laten gaan als ik thuis kom]

Maak 1st een test flow met
ALS “Geofence binnen gegaan trigger Heula thuis”
en bij
DAN een notificatie of pushbericht met de tekst “Flow “Alex komt thuis avond” is gestart.”

Zo kun je zien hoeveel vertraging er zit in het thuiskom moment en het daadwerkelijke gestart worden van je flow. Als daar weinig vertraging in zit, of beter gezegd, als de flow start voordat je de voordeur opendoet, dan ligt het niet aan je geofencing.
Dan moet je de traagheid in het lamp gedeelte gaan zoeken.

Ik heb ergens gelezen dat meerdere groepen / scenes tegelijk starten Homey vreselijk kan vertragen. Probeer dit eens in je flow:
DAN bla Helder voortuin
EN DAN bla achtertuin met 2 seconden vertraging
EN DAN bla Hal thuiskomen met 4 seconden vertraging.
Succes

Hallo Undutchable,

Dank voor jou “handleiding” ik heb zelf net een nieuwe Homey (pro) in huis en in wilde natuurlijk wild in de weer met Flows etc. Een van de leuke opties vindt ik zelf een Flow starten als je de deur uit gaat, of thuis komt.

Ik heb alle stappen doorlopen, ik heb GEEN foutmeldingen en toch werkt het niet.
Ik weet niet goed waar ik moet zoeken. Als test heb 2 flows aangemaakt die alleen maar een push bericht sturen als ik thuis kom (aanwezig) of buiten 150m (afwezig) van me huis kom. Deze push berichten komen niet binnen.

Pas als ik in de app Owntracks schakel van “Quiet Monitoring Mode” naar “Manual monitoring” naar “Significant Changes mode” komt er een push bericht binnen, maar alleen als in binnen de 150 meter bij, dus Thuis. Buiten de 150 meter heb ik nog nooit een melding gehad.

Het lijkt me dat ik met router en de poorten goed heb geconfigureerd, omdat ik wel een push bericht binnen krijg als ik dit “forceer”.

Ik zoek naar een manier waarbij ik de verschillende stukjes van de schakeling kan testen.
Ik hoop dat iemand me op dit forum op weg kan helpen.

Gr, Robin.

EDIT: In Move modus met polling interval op 2 minuten gaat het best goed.

  • Owntracks staat op “Move modus”, polling staat op 2 min.

Owntracks dient sws op “Move modus” te staan.
Polling frequentie heb ik op 120 sec staan.

Een top tutorial!

In je uitleg heb je het op een gegeven moment over een beveiligde verbinding met poort 8883 (is geforward in mijn router) en dat dit in een later stadium behandeld zal gaan worden. Je tutorial heb ik werkend, maar omdat dit niet veilig is zou ik toch met TLS en een self signed certificate willen werken.

Ik heb hier wel het een en ander over gevonden, maar krijg het helaas nog niet werkend. De extra stappen die ik NA jouw tutorial heb gevolgd zijn:

[MQTT Broker]

  1. Beveiligde verbinding inschakelen (zie ook de sessie instellingen) = AANGEVINKT
  2. Onder de sessie instellingen heb ik een certificaat gegenereerd op basis van mijn vast (static) ip adres
  3. Het certificaat heb ik bewaard
  4. Het certificaat heb ik uit het Certificaat blok gekopieerd en in een text file geplaatst: ca.pem
  5. De broker gestopt en gestart

[Locatie & aanwezigheid]

  1. Het poortnummer aangepast van 1883 naar 8883
  2. Beveiligde verbinding (TLS) = AANGEVINKT

[Owntracks (Preferences > Connection)]

  1. Port nummer aangepast van 1883 naar 8883
  2. TLS onder Security aangezet
  3. In het CA certificat het eerdere ca.pem (gegenereerde certificaat) geselecteerd

De MQTT Broker op Homey blijft netjes draaien.
De Owntracks geeft de volgende foutmelding: Error, TLS setup failed: MqttException

Het zou heel fijn zijn als jij of iemand anders kan vertellen wat ik fout heb geconfigureerd of ben vergeten.

Allereerst bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen om deze tutorial in elkaar te zetten.
Ben nu een paar dagen bezig met de homey en word steeds wijzer.

Ik moet zeggen ik ben een heel eind maar heb enkele vragen.
Om de flows mbt locatie te begrijpen en makkelijk te maken is het voor mij belangrijk om de logica erachter te snappen.
Klopt het dat onderstaande flows er puur en alleen voor zijn om de waarde’s van better logic te veranderen.(dus deze flows verder met rust laten en niets in doen.)

En pas nu losse flows te maken met acties. waarbij waardes zitten van bovenstaande flows.
Zo heb ik het begrepen en is mijn logica op het moment.
Maar wat ik dan nog niet snap is hoe de gebruiker “iemand” het pand verlaat aangezien deze wel op true worden gezet en dus thuiskomt.
Of gaat dat automatisch en is dat geĂŻntegreerd in de apps/codes.

Op quiet mode duurt het voor mij te lang voor hij refreshed, dus wat is dan een goede optie want ik meen ergens gelezen te hebben dat hij ook de locatie van andere apps kan krijgen zodat deze dus niet onnodig zijn locatie vraag maar klopt dat ook of heb ik het mis.
In move mode dan zal de accu zo wel leeg zijn denk ik.

In de tutorial staat minimaal 150 meter maar mag dit ook minder zijn als je het maar gelijk houd in beidde apps.

Ik lees graag jullie meningen en ervaring.

groetjes

Hallo Peter,

Ik heb alles nogmaals nagelopen.

Deze rede dat ik geen melding kreeg van Homey als ik weg of thuis kwam lag
aan het feit dat ik een fout had gemaakt in de flow. Blijkbaar kwam de locatie wel door maar
door de fout kreeg ik daar geen melding van. Ik had in de flow “Als”, “En”, “Dan” allemaal gebruikt.
De handleiding geeft duidelijk aan dat je alleen “Als” en “Dan” moet gebruiken. Nu komen de meldingen netjes binnen. Ook als ik Owntracks in stel op “Significant changes”. Ik heb eigenlijk nooit langer op de locatie doormelding hoeven wachten dan 10 min.

Ik ga dit nog wat langer testen voordat ik er iets mee ga doen in een flow.
Kortom de handleiding van Undutchable werkt voor mij nu prima.

Alle dank voor de hulp.

Groeten,
Robin

1 Like

Hoi Martin,
Je schrijft dat je nu over bent gegaan op Connectlife360. Als dat inderdaad veel betrouwbaarder is, dan vind ik dat wel heel interessant want de betrouwbaarheid van de geolocatie is wel zo’n beetje het belangrijkste aspect van een dergelijk systeem. Dus als je de tijd kunt vinden om op te schrijven hoe je dat gedaan hebt, dan zou ik daar wel heel blij van worden :smiley:
Koos

Als ik in Homey FB groepen zeg dat de standaard Homey detectie niet goed werkt, krijg ik heel vaak reacties met “bij mij wel”. Ik heb ook apps zoals bijvoorbeeld Smart Presence geprobeerd en die werkt een stuk beter, maar niet betrouwbaar genoeg om er functionele flows aan te hangen.

Overigens vind ik het echt slecht dat een basis functionaliteit van een slim huis (ben je er of niet) zo beroerd werkt. Maar laat ik die discussie maar niet beginnen :grin::man_facepalming:

Op zoek naar een werkend alternatief kwam ik dit tegen en ga hiermee aan de slag :star_struck:. Ben heel benieuwd of ik dan eindelijk functionele flows kan koppelen aan de aan/afwezigheid.

Want heel eerlijk gezegd begint dit gebrek toch wel een irritatie puntje te worden :confounded:

Hoi Koos,

Dat wil ik graag doen, echter sinds dit weekeinde heb ik een test lopen met Smart Presence.
En ik kan vertellen dat op dit moment dit in ‘mijn’ geval goede resultaten laat zien.
Alle flows welke betrekking hebben op aanwezigheid heb ik voorzien van notificaties in PaperTrails.

Sinds afgelopen zaterdag Ă©Ă©n fout, wifi van mijn OP7 pro was in slaap gevallen waardoor mijn aanwezigheid werd omgezet naar afwezig. Door de papertrail heb ik dat snel kunnen tackelen en heb het slapen van de Wifi gecanceld.

Wanneer er interesse is in mijn oplossing laat maar weten.

Hoi Undutchable,

Hoe heb jij de Smart Presence Geavanceerde Instellingen geconfigureerd.
Instellingen voor normale mode en stress mode ?

Bij mij loopt hij niet lekker, als ik thuis ben wordt ik vaak afwezig gemeld.

Mocht je m.b.t. Smart Presence nog vragen hebben, stel ik voor dat een nieuw topic opent.
Dit topic is voor de gebruikers van Owntracks.

groetjes Martin

Bedankt en sorry, had niet naar de titel gekeken.