Locatie

In versie 1 vanHomey was ‘t mogelijke om aan locatie bepaling een afstand aan te geven.
In versie 2.0 kan ik dat niet vinden.
Iemand enig idee of dit nog kan en zo ja, waar kan ik dat instellen?

Ik wil dit zo kort mogelijk bij huis hebben, wat er nu gebeurd is dat ik weg ga en te dicht in de buurt van thuis kom maar nog niet naar huis ga Homey dit ziet als thuis komen en dan gaan de rolluiken open.

Nadat ik de MQTT Broker ingesteld had, wilde ik de geofences bij “Locatie en Aanwezigheid” instellen. Ik kan een naam van een locatie ingeven maar met geen mogelijkheid de GPS coordinaten. Ben ik de enige?
Ik gebruik de Homey 2019 (2.0). Zou iemand een stap voor stap handleiding erop kunnen zetten?

Je moet de geofences instellen met de owntracks app op je telefoon. Op het moment dat je deze daar hebt ingevuld, wordt deze automatisch toegevoegd aan de app op Homey.

Okay…

En gelukt. Ook het instellen van de geofences.
Alleen zit ik nu nog te hannesen met het instellen van de Friends op Owntracks. Mijn wens is de telefoon van mij (iPhone), mijn vrouw (iPhone) en mijn 2 kids (iPhone en Android) als Friends in te stellen, zodat we van elkaar kunnen zien waar we zijn.
Bij Settings op elke telefoon hun eigen ID, Host, Port, TLS uit, UserID, Authentication ON en Password ingesteld. Alleen daarna…
Export Settings naar een andere telefoon (via Airdrop) zorgt ervoor dat de complete settings door de andere telefoon wordt overgenomen. Het is dan alsof 1 gebruiker nu 2 telefoons heeft.
Publish Settings werkt niet. waarschijnlijk is dit wel de manier hoe het zou moeten werken…
Export Waypoints naar andere telefoon (via Airdrop) werkt wel prima. Alle geofences gaan dan over.
Publish Waypoints doet ook hier niks.

Dus hoe krijg ik nu op elke telefoon iedereen te zien? Aan de Android moet ik nog beginnen…

Maak je gebruik van MQTT of HTTPS?

In principe hoef je voor de fiends gedeelte niets te doen. De locatie gegevens worden automatisch uitgewisseld tussen de telefoons. Als je gebruik maakt van MQTT dan gebeurd de uitwisseling op de MQTT broker. Als je gebruik maakt van HTTPS, dan worden de gegevens uitgewisseld op het moment dat de app op je telefoon locatie gegevens opvraagt (de gegevens worden dan terug gestuurd in de HTTPS response).

Als je gebruik maakt van MQTT, dan kun je de geofence gegevens naar andere telefoons pushen. Dat kin je doen door op de knop met ^ te drukken in de instellingen pagina van de app op Homey. Voor HTTPS is dat nog niet mogelijk met de versie in de app store. Dat komt pas beschikbaar wanneer ik gereed ben met een aantal grote onderhuidse wijzigingen.

Ah je maakt gebruik van de broker :slight_smile:

MQTT. Werkt top…(als je weet hoe het werkt)…

Op de Homey gaat het goed. Maar kan ik dan ook op de Owntrack app zien waar de andere gebruikers zitten?

Ja. Die moet je kunnen zien op de kaart in de app op je telefoon. Als je die nog niet ziet kan het zijn dat de telefoon een bericht gemist heeft waardoor de gebruiker nog niet herkend wordt.

Je gebruikt een MQTT broker, dan is het ook van belang dat de verschillende telefoons elkaars bericht moeten kunnen lezen. Welke broker gebruik je? Als je de MQTT broker app op homey gebruikt, hof je niets te doen. Als je een andere broker gebruikt, kun je het beste owntracks/# als ACL gebruiken.


Je krijgt dan zoiets te zien in de app op je telefoon.

Ik gebruik de MQTT broker app op de homey…

Wellicht heeft mijn probleem (met het vinden van de vrienden op Owntracks) ook niets te maken met de Homey of de MQTT Broker, maar is het een probleem van Owntracks (icm Iphone) zelf. Dus hoort deze vraag niet thuis op dit forum.

De telefoon moet wel berichten ontvangen van een andere telefoon. Als deze telefoon al geruime tijd op dezelfde plaats ligt, zal deze geen locatie bericht verzenden en zal deze ook niet bekend zijn op jouw telefoon.

haha we wonen vlak bij elkaar…

Via airdrop kan ik contact krijgen met de andere iphone. Dat is het probleem ook niet. Vrienden toevoegen op Owntracks krijg ik niet voor elkaar. Of moet dit via een server…

Dat kunnen nog steeds verschillende plaatsen zijn :slight_smile: Maar in het oosten van het land ja :slight_smile:

Wat bedoel je precies met vrienden toevoegen? Vrienden zijn in principe mensen die ook gebruik maken van owntracks en op dezelfde broker zitten.

Op de broker heb ik alleen mijn (ons) gezin: ik, mijn vrouw en mijn 2 zonen.

Het probleem zit hem, volgens mij, in de app van Owntracks zelf. Ik heb mijn iphone en de iphone van mijn vrouw naast elkaar liggen.

-Ik ga naar settings op mijn iphone.

  • Export Settings via airdrop naar de iphone van mijn vrouw en accepteer.
  • Dan zie ik dat mijn settings (TrackerID, UserID en Password) zijn overgenomen in de settings van mijn vrouw’s iphone.
  • Handmatig zet ik deze settings weer terug naar de settings van mijn vrouw.
    En nu komt het…
    Daarna check ik de Friends op mijn iphone: Ik zie mezelf en mijn vrouw. (vreemd wat ik heb vanaf deze telefoon gegevens verzonden).
    Check ik de Friends op de Iphone van mijn vrouw, dan zie ik haar zelf weer maar ook een andere gebruiker. Deze gebruiker heeft een vreemde code (5F) en heeft verder geen gegevens.

Er gebeurt iets vreemd en ik krijg het niet voor elkaar. Ik hoop dat je mijn verhaal begrijpt.

Voor wat betreft de vrienden. Laat deze even rusten en kijk er naar een tijdje weer naar. Probleem kan wel zijn dat op de iPhone de achtergrond processen worden gestopt. En dan kan de owntracks applicatie op je iPhone geen berichten ontvangen. Heb helaas zelf geen iPhone en kan daar dus niet op testen.

Was leuk geweest wanneer het zou werken… maar ik laat het maar even zitten. Komt tijd komt raad…

Werkt hier (op android) goed in ieder geval. Dus het zou moeten werken :slight_smile:

@theed


Edit: zul je altijd zien, ik heb net iets gevonden


Zou je willen verklappen hoe, of waar je een handleiding gevonden hebt. Ik heb me de … gezocht maar nog niet iets bruikbaars gevonden.
Bvd!

Hoi Peter, ik hoop dat het dan nu wel lukt.
Ik gebruik locatie niet meer. Was me te omslachtig en de andere gezinsleden werden er gek van. Telkens meldingen. Maar het is leuk dat het kan.

Met vriendelijke groet,

Theo Nijhuis

T werkt goed met FakeGPS Free, Theo. Ik moet nog live testen.
I.c.m. wifi connected/not connected kom ik een heel eind.

Met vriendelijke groet,
Peter