Het licht aan laten gaan als ik thuis kom

Na een tijd lang aan het tobben te zijn geweest met de geofencing optie van Hue Labs ben ik nu aan het stoeien om het goed werkend te krijgen via mijn onlangs verkregen Homey.
Ik kwam een handleiding tegen van de Lokatie en Aanwezigheid app en ben daarmee aan de gang gegaan. Aan de hand van die handleiding de benodigde apps geinstalleerd en geconfigureerd.
De vermeldingen van aanwezig en afwezig gaan bij de 4 gebruikers goed maar het probleem zit hem in de aansturing van de verlichting.
Ik heb een flow gemaakt die gebaseerd is op het binnen komen van de thuis geofence en daaraan heb ik wat verlichting gekoppeld en de aanwezigheid.
Ik zou dan denken dat wanneer ik die geofence van 150 meter die ik al naar 200 heb gezet binnen kom dat dan alles in de flow in werking wordt gezet en als ik dan thuis kom mijn tuinverlichting aan zou staan. Helaas gebeurd dit pas op het moment dat ik binnen stap.
Het was gisteren toen mijn vrouw thuis kwam helemaal erg dat toen ze al minimaal 5 minuten binnen was al het ingestelde licht aanging. Dat was als mosterd na de maaltijd zeg maar.
Het is dus voor nu net als met Hue Labs ook op deze wijze een soort van Hit or miss.

Gebruikte apps zijn,
Owntracks for Android
Lokatie en Aanwezigheid app
MQTT Broker app
Homey in combinatie met Philips Hue bridge

Wellicht kan iemand aangeven waar ik nog naar zou kunnen kijken.

Bedankt.

Ikzelf heb geen ervaring met deze app(s) maar ik lees op dit forum wel heel veel ervaringen die soms goed maar vaak ook niet goed zijn.

Zelf maak ik gebruik van de app Locative op mijn iPhone en dat werkt perfect! Vanuit Locative roep ik dan een Webhook aan die een bepaalde flow start.

Bedankt voor je reactie. Ik wacht even af wat gebruikers van deze apps ervan te zeggen hebben en als het voor mij toch niet de juiste werking heeft ga ik weer verder kijken. Ik heb geen iPhone devices maar alleen Android devices.

Zelf hier ook ooit wat mee geprobeerd. Uiteindelijk een bewegingssensor van Aqara gehangen bij de deur. Probleem opgelost :wink:

Dat is niet direct wat ik wil.
Ik had echt gehoopt dat ik met de zeer dure Homey betere resultaten zou bereiken dan met de Hue bridge i.c.m. Hue Labs.
Hopelijk heeft iemand nog een echt goede tip op mijn werkelijke vraag.

Ik heb al wat geprobeerd, maar nog niet iets wat goed genoeg werkt. Dus ook wel benieuwd naar ervaringen (Android)

  • Via macrodroid gps+zendmasten trigger & webhook naar Homey: veel te traag, locatie klopt vaak niet & vaak Thuis meldingen terwijl ik uren thuis ben.
  • Via, sinds kort mogelijk, google home app locatie. Doet ook vaag.
  • Aanwezigheidsfunctie Homey: vager dan Herman Brood op maandagmorgen
  • Smart Presence app. Werkt op zich goed. Wel/niet op je wifi trigger. Duurt te lang voor Thuis detectie, als je foon / wifi uitvalt, zit je ineens in het donker…
  • Tuya app (op je foon) locatie trigger: deze lijkt vrij nauwkeurig, deze was ik nog aan het testen

Ik gebruik IFTTT als ‘locatie manager’ en eigen variabelen om ons thuis en weg te melden.
Dat werkt perfect.
Mijn verlichting is aan als we thuis komen en mijn gordijn voor de achterdeur is al open voor ik bij mijn achterdeur ben.
Dat alles gebeurd al als ik nog niet op mijn oprit ben.

Dank je Roy.
Dan had ik nog een dingetje i.c.m. de SP app: als mn wifi als 1e met 1 van mijn range extenders koppelt, dan krijgt mn foon zijn vaste IP niet… De MAC van de extender is dan blijkbaar voor de router de MAC van mn foon…
Ik heb even de extenders op handmatig koppelen gezet, maar da’s niet wat ik wil. Ik wil automatisch op mijn extenders als ik bijv. de tuin in loop.
Het gereserveerde IP dan ergens ‘vast’ op mijn foon invullen bij mijn wifi punten zou mss wat zijn, alleen weet ik nog niet hoe. Ik had SP al weggetieft, omdat ik steeds in het donker zat en ik er klaar mee was whahaha

Voorheen ging dat aardig. Ik had zo’n 2 jaar geleden via tado en ifttt een melding ingesteld op de tado Home en Away status. Dat werkte altijd perfect. Ik heb/had de gratis versie. Maar de laatste tijd krijg ik een Away melding van ifttt als ik al 2 uur onderweg ben…
Heb jij een abbo bij ifttt?
Met tado icm Homey werkt het helaas niet meer, daar tado de geofencing functie eruit gehaald heeft grrrr

Ik moet zeggen dat het aanwezig en afwezig tot dusver prima werkt.
Eerder rond kwart voor 7 vanavond kwam mijn vrouw weer thuis en werd min of meer direct aangegeven dat ze thuis was. Het licht ging gewoon 5 minuten later aan.
De flow werkt dus wel maar met een enorme vertraging op met het licht.
Toch maar met ifttt gaan stoeien om te kijken of dat iets beter gaat.

En dan maar hopen dat het niet het nachtlampje in de voortuin was die na 5 minuten aan ging.
Maak eens een simpele flow zonder poespas en kijk eens of het dan wel werkt. Zet wel je bestaande flow even uit dan.
Dus gewoon ALS Heula thuis DAN zet lamp aan

1 Like

Ik zou de app die je gaat gebruiken alleen gebruiken om gezinsleden op aan- of afwezig te zetten. Voor je flows waar je van alles wil laten gebeuren gebruik je de triggerkaartjes voor aanwezigheid van homey. Stap je over op een andere app voor je aanwezigheid hoef je alleen de flows te veranderen die bepalen of je aan- of afwezig bent.

Er is evt ook een Android alternatief voor de Locative app. Heet alleen anders. ff zoeken op het forum en je kunt m ongetwijfeld vinden.

Ik gebruik Life360 op mijn Android (en Homey).
Werkt perfect!

Presence werkt op het moment aardig goed, maar voor de zekerheid laat ik Life360 iemand op aanwezig zetten. Mocht presence dat “vergeten” :stuck_out_tongue:

Gebruik hier de Beacon’s, maar ook Life 360 als backup

Bij mij zoog de life360 mijn batterij leeg :confused:

Ik gebruik een combinatie. Zowel de Unifi als Macrodroid kijkt wanneer ik geconnect/disconnect ben met wifi. Deze triggeren een variabele(n)

Deze variabele(n) sturen alles aan. Werkt perfect, zonder problemen of vertraging.

Al deze opties zijn meer voor de aanwezig en afwezig functie. Heb iets geprobeerd met IFTTT maar daar kan ik met de gratis versie niet instellen dat het licht alleen na zonsondergang aan moet en dat is het dus ook niet.
Ik ga voorlopig maar weer terug naar Hue Labs want die deed het dan nog het beste van allemaal.
Wellicht dat er toch nog iemand die mijn gebruikte apps ook gebruikt nog een goede tip heeft want Ik blijf erbij dat mijn flow werkt zoals ik bedacht alleen met een enorme vertraging qua licht.

Allen bedankt voor jullie reacties.

Als je lamp pas na 5 minuten aan gaat klopt je flow niet.

Ok.

1 Like