Redundantie aanwezigheid

Het is een vraag die ik hier op het forum al een paar keer voorbij heb zien komen. Maar na een paar topics doorspitten ben ik er nog niet uit. Van wat ik zo snel even tegen kwam lijkt geen één oplossing betrouwbaar genoeg om blind op te varen of zijn al weer achterhaald. Met de aanwezigheidsfunctie van de Homey app (wat voorheen prima werkte) ervaar ik de laatste paar weken problemen. Dat een keer dat ik thuis ben niet waargenomen wordt is niet zo erg daar ben ik snel genoeg achter. Maar dat afwezig niet goed werkt is ongewenst. Het is immers zonde als de verwarming en verlichting aanblijft. Of zelfs ramen niet gesloten worden.

Nu las ik bij een instagram post het niet goed werken van de geofencing een bug is in de iPhone software. Daar zal vroeg of laat een update voorkomen. In de tussentijd is het natuurlijk wel behoorlijk irritant. Dus opzoek naar een betere oplossing en dan gelijk maar wat redundantie. Blind varen op één systeem is nooit handig voor dit soort functies.

Op het moment ben ik ook gebruik gaan maken van Smart Presence Dat werkt aardig voor afwezigheid, echter thuiskomst is te traag. Dus gebruik het als vangnet toepassing als de geofencing van de Homey app faalt. (EN kaartje in de flow die eerst de aanwezigheid afvraagt)

Echter ben ik wel even benieuwd welke Homey apps er nog meer zijn om de aanwezigheid bij te houden en de ervaringen daar mee. Daarbij heb ik wel de voorkeur voor apps die lokaal draaien op de Homey. En dus geen iPhone apps die je op een interessante manier weer aan Homey moet koppelen. (Hoe meer er tussen zit hoe meer er mis kan gaan) Is er bijvoorbeeld een Homey app die beter geschikt is voor gebruik in combinatie met een iPhone en of Airtag? (en hoe bevalt dat dan?)

1 Like

Geen idee of er andere middelen zijn zonder dat er extra hardware of phone apps nodig zijn.
Beacons vind ik persoonlijk best handig en goed werken.

1 Like

Je kan Owntracks gebruiken, of bv locative als je een Iphone hebt. Daarnaast kan je kijken naar de aanwezigheidsdetectie van Homey zelf, of naar de smart presence app, of afhankelijk van bv je router de unifi of netgear apps (misschien zijn er ook nog andere die dit ondersteunen.

Je kan natuurlijk ook een combinatie maken van verschillende apps in flows, en eventueel kan je ook nog een push bericht met keuze laten sturen alvorens iets wordt uitgevoerd. (dit gebruik ik indien m’n router zegt dat ik weg ben, maar m’n andere apps zeggen van niet, kan bv dat de wifi niet werkt, of dat ik de wifi op m’n telefoon even uit heb gezet etc).

De locative & Owntracks hebben bij mij altijd het beste resultaat, maar dat zijn dan wel iphone apps.

@Peter_Kawa Beacons werkt prima met een tag, maar niet met een iphone, daarvan veranderd de UUID nl continu.

PS. Owntracks en Locative hebben wel een bredere geofence, ongeveer 100-150 meter, dan bv wifi checks of Homey aanwezigheid.

Evt is er ook nog een Life360 app, zelf nooit gebruikt, dus kan niet zeggen hoe goed die optie werkt

whoops, laat maar :grin:

Dat zijn toch weer aparte apps op je telefoon. Terwijl ze in de basis het zelfde doen als de Homey app. Of werken deze betrouwbaarder?

Ik heb om te testen ook in Apple “Opdrachten” app twee automatisering aan gemaakt om een bij behorende Homey flow te starten. Maar vind dat op het moment niet heel succesvol. Er wordt wel gedetecteerd dat ik in of uit huis ben. Maar op één of andere manier komt het niet door bij Homey.

Beacons kwam ik inderdaad in een ander topic ook tegen. Maar helaas werkt dit (voor zo ver ik zie) dit niet met een Apple Airtag. (die had ik al om iets anders te testen)

De Beacon app met losse beacons werken niet met een phone. De beacons koppelen namelijk met Homey. Beacon aan je sleutelbos hangen en Homey weet of je uit of thuis bent. Ook handig met huisdieren, of vaste gasten e.d.

Welke Beakons gebruik je daar voor? Dat Apple dingetje (Airtag) die ik heb om mee te spelen werkt daar niet mee voor zo ver ik gezien heb.

Niet om te bashen hoor, maar sinds firmware v5 werkt Homey geo prima hier. Zolang je je thuislocatie maar handmatig instelt.
Maar ik heb dan een Android, ik heb overigens niks “tegen” Iphones mocht iemand dat denken.
Ik heb gelezen dat er sinds de ios v15 update ineens problemen waren met Homey geo, maar weer niet bij iedereen.

Zoals ik al schreef het werkte prima. Sinds iOS 15 is het inderdaad zeuren. Zie het probleem ook met HUE. (verlichting bij mijn moeder) Dus geen Homey probleem maar iPhone probleem. Vandaar ook dat ik nu naar de mogelijkheden van apps die lokaal op de Homey draaien kijk.

Ik heb zelf Ali beacons van een paar €
Je kunt Feasycom overwegen, rond €10 uit mn hoofd.
Of, Ruuvitag met eigen app

Bij mij zijn de resultaten best wisselend met de Homey Geo, hoe nauwkeurig is het bij jou dan en is dat altijd ongeveer gelijk of heb je ook van die wisselende geofences?

Bij mij weet Homey wanneer er iemand thuis is door middel van beweging. Dat werkt heel stabiel. Je weet alleen niet wie er thuis is. Dat vind ik niet erg.
Dat aanwezigheid in de basis functionaliteit van de Homey app niet helemaal lekker werkt, is erg jammer.

Dit is niet mijn ervaring. In het verleden was het mogelijk slecht, maar sinds firmware v5 is het redelijk goed, en zeker niet slechter dan b.v. die van b.v. Tado, die op dit forum voorheen als veel beter betiteld werd.

Het is echter wel van belang dat je bijvoorbeeld opties uitzet voor batterijbesparing om de app te killen als je er niet actief iets mee doet. Diverse telefoons worden hier steeds agressiever in, met haperingen als gevolg. De Homey app moet wel draaien om de positie door te kunnen geven. Resultaten verschillen daarom wel van telefoon tot telefoon en van gebruiker tot gebruiker (sluit de gebruiker zelf vaak alle apps bijvoorbeeld, of staat deze notificaties van Homey wel/niet toe).

Ik heb op Android diverse geofencing apps uitgeprobeerd en bijna alle hebben vergelijkbare resultaten: meestal werkt het, heel af en toe hapert het. Er zijn wel grote verschillen in batterijgebruik op de telefoon.

Meerdere apps/methoden gebruiken (mits niet agressief voor de batterij) is dus wel een manier om de betrouwbaarheid te vergroten.

Ik moet wel één verschil tussen apps noemen, wat overigens ook weer extra accu kost: sommige apps zoals life360 zetten meerdere technieken in om in de achtergrond processortijd te krijgen en/of te voorkomen dat ze gekilld worden. Op Android is een permanente of vaak aanwezige notificatie er één, zet je die uit dan helpt dat niet. Een andere is om bewegingsactiviteit permissies te vragen. Dat helpt om achtergrondprocessen actief te houden en de betrouwbaarheid te verhogen.

En dan komt de telefoon weer met een curveball: een automatisch proces om permissies in te trekken van apps die de gebruikers niet vaak zelf opent. Permissies die hard nodig zijn om in de achtergrond actief te mogen blijven. Dus lang werkt het prima, en dan ineens, omdat je vrouw nooit de Homey app opent…

Onder IOS zijn apps wat meer aan de goden overgeleverd, want Apple is al sinds jaar en dag heel terughoudend als het gaat om apps achtergrondtoegang te geven. Het aantal middelen dat apps of gebruikers hebben om het te verbeteren is evenzogoed beperkt. Wat voor Homey mogelijk zou kunnen helpen (gokje, weet ik niet zeker) is misschien een Homey IOS widget gebruiken, die helpt misschien ook om achtergrondexecutie mogelijk te houden.

En het ergste van dit alles: telefoons doen dit niet voor niets, maar bijvoorbeeld om de Facebooks e.d. tegen te werken die ook hun uiterste best doen om alles van hun gebruikers in de achtergrond bij te houden. Daarom biedt facebook hun programmabibliotheken aan aan alle app-developers, zodat ze vanuit andere apps ook je activiteiten kunnen tracken…

Maar, kortom - meerdere apps inzetten als backup is dus geen slecht idee.

Je hebt helemaal gelijk. Het ligt niet zozeer aan de Homey app, eerder de combinatie met de telefoon. Gezien ik dat steeds meer aan het prutsen ben, na een update van de telefoon of de Homey app, ben ik gebruik gaan maken van beweging. Dat ben ik nu tevreden mee.
Soms zie ik wel dat de aanwezigheid meldingen vanuit de Homey app goed mee lopen. Alleen dat kijk ik niet meer zoveel naar.

Ik wilde niet klagen, ik wilde eigenlijk alleen de tip geven dat het werken met beweging misschien al voldoende is voor de meeste toepassingen: licht, verwarming.

Ik gebruik verschillende systemen tegelijk, en Homey geo wijkt niet af.
Zet wel je locatie handmatig op de kaart bij …Meer>Instellingen>Locatie

Beweging (of eigenlijk gebrek daaraan) zat ik ook aan te denken als vangnet. Als al het andere faalt dan als nog na een uur of zo geen beweging te hebben gezien alsnog alle statussen op afwezig. Hoe heb je dit geregeld?

Met de app, heb ik een groep gemaakt van alle bewegingssensoren die mee moeten doen.

Daar heb ik 3 flows meegemaakt.

Geen beweging start timer

Einde timer, maak “Niemand thuis” actief

Beweging, stopt timer en maak “Niemand thuis” inactief

1 Like

In die richting zat ik ook te denken. Welke timer gebruik je?

Net even met de beacon app aan het stoeien. Deze merkt ook mijn Garmin Fenix 3 horloge op. Ga daar eens mee stoeien wat het doet. Als ik door het huis/tuin loop zal Homey hem af en toe wel eens kwijt zijn. Kan je een drempel instellen hoe lang een beacon niet gezien moet zijn voor een trigger af gaat?

Chronograph