Het is een vraag die ik hier op het forum al een paar keer voorbij heb zien komen. Maar na een paar topics doorspitten ben ik er nog niet uit. Van wat ik zo snel even tegen kwam lijkt geen één oplossing betrouwbaar genoeg om blind op te varen of zijn al weer achterhaald. Met de aanwezigheidsfunctie van de Homey app (wat voorheen prima werkte) ervaar ik de laatste paar weken problemen. Dat een keer dat ik thuis ben niet waargenomen wordt is niet zo erg daar ben ik snel genoeg achter. Maar dat afwezig niet goed werkt is ongewenst. Het is immers zonde als de verwarming en verlichting aanblijft. Of zelfs ramen niet gesloten worden.
Nu las ik bij een instagram post het niet goed werken van de geofencing een bug is in de iPhone software. Daar zal vroeg of laat een update voorkomen. In de tussentijd is het natuurlijk wel behoorlijk irritant. Dus opzoek naar een betere oplossing en dan gelijk maar wat redundantie. Blind varen op één systeem is nooit handig voor dit soort functies.
Op het moment ben ik ook gebruik gaan maken van Smart Presence Dat werkt aardig voor afwezigheid, echter thuiskomst is te traag. Dus gebruik het als vangnet toepassing als de geofencing van de Homey app faalt. (EN kaartje in de flow die eerst de aanwezigheid afvraagt)
Echter ben ik wel even benieuwd welke Homey apps er nog meer zijn om de aanwezigheid bij te houden en de ervaringen daar mee. Daarbij heb ik wel de voorkeur voor apps die lokaal draaien op de Homey. En dus geen iPhone apps die je op een interessante manier weer aan Homey moet koppelen. (Hoe meer er tussen zit hoe meer er mis kan gaan) Is er bijvoorbeeld een Homey app die beter geschikt is voor gebruik in combinatie met een iPhone en of Airtag? (en hoe bevalt dat dan?)