Trigger "Aanwezigheid" melding functioneert niet

Hallo, sinds de nieuwe update naar 2.0 is de trigger aanwezigheid niet meer betrouwbaar.
Ik heb een deur sensor van fibaro. Wanneer de tijd is tussen 24.00 en 6.00 uur of er is niemand thuis en het contactalarm gaat aan, dat ontvangen wij een melding dat de deur opengaat. Nu geeft homey te pas en te onpas meldingen dat de achterdeur open gaat, ook als we gewoon thuis zijn. Deze trigger van aanwezigheid hebben wij bij meerdere flows toegepast en ook bij deze flows werkt deze trigger niet betrouwbaar. Wie herkent dit en weet wat de oplossing is?

1 Like

Ik heb precies hetzelfde probleem en volgens mij veel meer mensen als ik het zo lees.

Wat ik heb gedaan is mijn router (Netgear R7000) gebruiken en daarvan de wifi connecties laten checken dmv MAC addresses. Het voordeel hiervan is ook dat als je meer mensen wilt checken je die gewoon kunt toevoegen. Zolang ze maar op je wifi netwerk zitten.

Ik heb zelf een boolean variabele (waar/niet waar) gemaakt die wordt aangepast met een flow.
Deze werkt zo:

Als:
Apparaat raakt offline

En:
Apparaat 1 met MAC adres is niet online
Apparaat 2 met MAC adres is niet online
Apparaat 3 met MAC adres is niet online
etc.

Dan:
Zet mijn variabele (IsAnyConnected = false)
Anders:
Zet mijn variabele (IsAnyConnected = true)

Vervolgens kan je deze variabele gebruiken in andere flows.

Ik hoop dat dit helpt :slight_smile:

hoi
wat voor kaartje heb je bij "als " gebruikt om het MAC adres te detecteren

Ik heb even een screenshot toegevoegd voor alle duidelijkheid :slight_smile:

ok bedankt
jij kan echt je router toevoegen via een app.

ik heb een TP-LINK router ,dus dat word even zoeken

Ja klopt. Ik heb de Netgear R7000 en daarvoor is een app.

Hoi Henk

Hoe maak ik zo’n variable aan?

Als je klikt in de Homey App op ‘meer’ (rechts onder) en dan Logica. Kan je verschillende soorten variabelen aanmaken. In mijn geval dus van het type ja/nee (boolean).

Ik had een topic hierover gestart maar had deze over het hoofd gezien: Thuis/Weg werkt nog steeds niet na app update

Het antwoord van Danee de Kruyf zou wel eens het probleem kunnen zijn. Zover ik begreep is dit ook al aan Athom gemeld maar helaas dus nog niet opgelost in de nieuwe Homey app versie 2.0.8.257.

Klopt, en al zijn ze gesloten (force-closed) dan blijft een geofence werken. Het probleem is dat de app de verbinding met de cloud-service verliest. Elke keer als het niet werkt (bijna altijd met thuiskomen) en je opent de app dan staat er een foutmelding dan er geen verbinding met Homey gemaakt kan worden. Bij opnieuw proberen lukt dit (meestal) en wordt je direct thuis gemeld.
Ik heb beide apps draaien (v1 productie, v2 development) en vertrekken werkt bij beide, thuiskomen alleen op v1. Ik sluit altijd alle apps na gebruik, dit is (op homey app v2 na) nooit een probleem op iOS.

@DaneedeKruyff
@Bram

Ik heb het een paar dagen in de gaten gehouden maar het is precies zoals je zegt. Eenmaal aanwezig detecteert de app dat je vertrekt maar in ongeveer de helft van de tijd registreert de app niet dat je thuis komt. Versie V1 werkte probleemloos.Conclusie ondanks de recente oplossingen in de nieuwe app versie werkt het nog steeds niet!

Hi Rob,

Athom leest (officieel) niet mee op het forum, het beste is om hier https://support.athom.com/hc/nl een melding te maken (liefst keer op keer totdat ze er gek van worden :wink: )

Groeten,

Danee

Ik heb het probleem bij Athom aangemeld, ik ben benieuwd…

1 Like

Hier werkt het ook niet. Bij mij blijft hij op aanwezig staan.

Athom heeft gereageerd en gezegd dat het bekend is. De nieuwe app versie zou voor vele een oplossing zijn echter voor mij niet.

Hier vreemd genoeg voor de ene telefoon wel en de andere niet. Beide IPhone 6 alle instellingen gelijk. Die van mij (administrator) werkt 100 procent wel, die van mijn man 100 procent niet.

Voor mij dus ook niet.
Overigens gebruik ik een Samsung S8+

Ik heb een reactie ontvangen van Athom. Ze geven aan dat er problemen zijn met de aanwezigheid detectie maar dat de nieuwe app versie voor een aantal gebruikers een oplossing biedt.

1 Like

In 2.0 is de betekenis van de switch mij niet duidelijk. Heb ik nu ja of nee geselecteerd? Ik denk ‘nee’

Een boolean (switch) is true of ja of aan wanneer het schuifje naar links staat en groen is. Dus in je voorbeeld staat hij op true.

Overigens doet, na een update van de Homey, de Aanwezigheidsfunctie het bij mij nu goed. Ik moest daarvoor wel op de telefoon van mijn vrouw een battery savings setting voor de homey app aanpassen.