Aanwezigheid is nu afwezig

Ik gebruik de aanwezigheid om te alarmeren als er een sensor afgaat als er niemand thuis is.
De laatste tijd is de aanwezigheid notificatie zeer onbetrouwbaar. Na vanochtend detecteert Homey Pro (early 2023) helemaal niet meer dat er iemand weggaat of thuiskomt. Op deze manier onbruikbaar in flows.

Hallo Henk,
Hoe meet jij, of iemand het huis verlaat ? Met je telefoon ? Dan zou ik daar even op kijken.
Het zou me niet verbazen, als het een LocalAPI switch zou zijn.:wink:

Hallo Fred,
Ik gebruik de telefoon hiervoor.
Wat is een LocalAPI switch?

Verontschuldigingen: mogelijkheid niet gezien of er overheen gekeken.

1 Like

Hallo Henk,
Bij mij gebruik ik b.v. Homewizard als applicatie en als ik dan op het betreffende device klik en ga bladeren, zie ik een schuifswitch staan met iets als localAPI en als ik die verschuif krijg ik het device ineens in Homey te zien als ik deze naar een toe te voegen apparaat laat zoeken. Wellicht kun je per ongeluk de applicatie hebben herstart, waardoor zo’n switch op de default waarde komt te staan.
Ga voor je zelf na, hoe je initieel de flow hebt gemaakt en waarschijnlijk is je kaartje in je flow ook niet meer goed te zien. Het is maar een idee.

Hallo Fred,
Ik hef maar op het beginscherm van de Homey app e kijken om te zien f een persoon aan- of fwezig is. Ik zie vanmiddag dan afwezig terwijl ik thuis ben gekomen. Mijn telefoon is door mijn router gedetecteerd maar door Homey niet. Ik heb inmiddels mijn telefoon uit en aangezet, in en uitgelogd van mijn netwerk en uiteindelijk geeft Homey dan aan dat ik weer aanwezig ben. Helaas gebeurt het niet juist melden van de aan/afwezigheid de laatste tijd regelmatig. Hierdoor niet bruikbaar in flows.

De opmerking van Henk is herkenbaar. Het is de laatste dagen minder betrouwbaar lijkt wel. Afgelopen zaterdag detecteerde homey niet dat m’n vrouw weg was, vandaag word ik bij thuiskomst ineens niet als zodanig in homey weergegeven.

Hoi!
Sinds vandaag heb ik dat ook. Heb nu alles met de hand op aanwezig gezet, maar dat is niet echt een oplossing.
Geen idee wat er sinds gisteren is gebeurd.
Update?

Zou het heel misschien komen door de nieuwe update van iPhone? Want die is gisteren uit gekomen.
En ik zag vanmorgen een hele serie apps die geupdate werden maar niet de homey app.

Eventueel Netscan of SmartPresence gebruiken en dan met een flow de status aanpassen.
Moet je wel in je router vaste ip adressen voor alle gsm’s definiëren.