Homey-Pro Aanwezigheid wordt veranderd bij activeren Homey-app op iPhone

Ik heb een Homey Pro in Locatie 1 en een Homey in locatie 2 (liggen 125 km uit elkaar).
Homey in locatie 2 werkt goed voor wat betreft de detectie van aanwezigheid/afwezigheid/ weg gaan/terug thuis komen voor de twee personen die deze Homey’s gebruiken met dezelfde iPhones(XS Max).

Echter met de Homey-Pro hebben we de laatste tijd problemen:

  1. Bij weggaan/terugkomen reageert Homey-Pro niet (meer), Eerst detecteerde hij niet altijd goed wanneer we weg gingen of thuis komen, dus aanwezigheid wordt steeds slechter!
    Sinds een paar dagen hebben we er een probleem bij:
  2. Elke keer als ik (op de iPhone) de Homey-app opstart, verandert Homey-Pro beide gebruikers als “ze zijn gegaan”. Homey-Pro start dan, uit zichzelf, flows op die met weg gaan te maken hebben, zonder dat we er om gevraagd hebben.
  3. Als ik in Homey-app van de Homey-Pro (locatie 1) overstap naar de Homey in locatie 2, beschouwt de Homey-app ook dat we weg zijn gegaan in locatie 1 en wordt het vinkje weggenomen.
  4. Zo lang ik we op ‘niet aanwezig’ in locatie 1 en we switchen in de Homey-app naar de andere Homey (dus van Homey-Pro naar Homey), gebeurt er niets met de Homey Pro in Tilburg.

Het vreemde is: De Homey in locatie 2 reageert goed op de aanwezigheid, weggaan, terugkomen etc.: vinkjes worden gezet of weggehaald, flows correct opgestart en de commando’s correct uitgevoerd bij de normale Homey op locatie 2.

Wat is hier aan de hand? Hoe kan dit probleem worden opgelost? Is Homey-Pro op locatie 2 defect?

Vreemd… hier ook zo’n geval.

Mijn aanwezig/afwezig regel ik met smart precense. Dit werkt altijd naar behoren en wordt verder niet aangepast. Echter sinds een tijdje ervaar ik ook het probleem dat zodra ik de app open (iPhone) Homey mij op afwezig zet.

Ik heb hier nog geen verklaring of oplossing voor kunnen vinden helaas.

Hi Jasper, Zeer waarschijnlijk staat je “locatie” van je Homey even niet goed; je kunt deze per ongeluk een keer op een andere locatie hebben gezet. Controleer in Homey, “Instellingen”, daarna “Locatie”: je krijgt nu te zien waar Homey verwacht dat jouw Homey-Pro zich bevindt. Zet het apparaat op de juiste locatie en je probleem is opgelost.
Als je nu Homey opstart, ziet Homey-Pro dat je niet thuis bent omdat volgens de locatie-voorziening in je Homey-Pro het apparaat heel ergens anders staat.

Hey Rob,

Thanks! Ja heel erg vreemd, maar deze stond idd op ‘aan’ en de locatie klopte ook al niet. Ik kan niet zeggen dat ik deze aangezet heb… maar het is nu in orde! Bedankt!

Mijn aanwezigheid (precsense) begon sinds 19 februari eindelijk uit zijn eigen te werken. Ik blij maar het was voor korte duur. 2x ging het namelijk goed.

Ik ging van huis en werd netjes afwezig gemeld. Na thuiskomen weer geen melding.
Op de andere telefoon gebeurd helemaal niets.

Android telefoons zitten in het zelfde wifi netwerk als de Homey Pro Early 2023 (10.3.0). Ook GPS aanzetten brengt niets.
Beide telefoons zijn RedMi’s.
Locatie in de Homey staat op het juiste adres.
In de telefoons heeft Homey alle rechten en de batterijbesparing staat op “geen beperkingen”.

Op 2 augustus 2023 heb ik dit probleem ook al bij Athom gemeld en kreeg onderstaande als antwoord.

Het probleem is al eerder gerapporteerd door andere gebruikers en Development is al hard aan het werk om een oplossing voor het probleem te vinden. Ik kan helaas geen uitsluitsel bieden als het gaat om wanneer dit issue wordt gevonden en opgelost, maar weet dat het in de juiste handen is en het alle aandacht krijgt die het verdient. Het lijkt er op dat bij sommige (android) toestellen dit probleem voorkomt. We gaan er hard mee bezig om dit op te lossen! Houd even een oogje op de changelog van de mobiele app, deze vind je hier: https://homey.app/en-ca/wiki/homey-mobile-app-changelog/. Als je hier ziet dat er issues met de presence detection gefixed zijn en je ervaart het probleem nog steeds, kom dan even bij ons terug. Voor nu zou je even deze app als work around kunnen proberen: https://homey.app/nl-be/app/nl.terryhendrix.smartpresence/Smart-Presence/. Hiermee kun je op basis van je Wifi netwerk verbinding je presence bepalen.

Wij hopen dit probleem zo snel mogelijk te kunnen oplossen.

Bedankt voor je meedenken, het wordt gewaardeerd!

8 februari Athom maar eens opnieuw gevraagd naar een oplossing.
Nu 21 februari en nog niets gehoord.

Smart Presence wil ik eigenlijk niet gebruiken. Dit geeft weer gedoe voor tijdelijke gasten.

Heeft één van jullie de oplossing?

Groeten,
johan.

Bij mij werkt locatie via iPhone nu ook niet meer sinds die software problemen van homey 2 dagen geleden. Iemand tip what to do?

Hoezo wil je smart presence eigenlijk niet gebruiken?

Hoi Bernard,

Ik wil Smart Presence niet gebruiken omdat ik dan bij gasten ook hun telefoon in mijn router van vaste IP adressen mag voorzien.
Terwijl Homey Pro zelf hiervoor een hele mooie functie heeft. Hoewel deze bij mij nog nooit perfect heeft gewerkt.