Aanwezigheid gebruiker uitsluiten

Na een aantal jaren in HomeAssistant te hebben rondgezworven staat er nu een Homey Pro te snorren bij mij. Een van de zaken waar ik bij het omzetten van automatiseringen naar flows niet goed uitkom is de aanwezigheid van personen. Situatie is als volgt: in ons gezin heeft iedereen een mobiel met de Homey app erop. Echter laat de jongste spruit in het gezin de mobiel thuis als ze naar school is. Als ik nu een flow wil maken op basis van afwezigheid van de rest van het gezin (wetende dat de jongste er eigenlijk ook niet is) gaat dit niet goed omdat er volgens Homey 1 persoon nog thuis is.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik personen in een groep drukken (zoals ik bij HA deed) en op basis daarvan aanwezigheid sturen in een flow of hebben jullie toevallig ook een soortgelijke situatie en hoe is deze dan opgelost?

In de Homey app op de telefoon van je jongste:

  • Druk op zijn foto/initialen rechtsboven
  • Kies “mijn account”
  • Zet de schuif bij “Gebruik Thuis/Afwezigheid Detectie” op uit.

Je kan aan gebruikers ook wel “rollen” toekennen, maar dat gaat meer over rechten binnen Homey. Zie: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360012615814-Adding-managing-removing-user-accounts-on-Homey

Probeer wel even goed uit of Homey’s eigen aan-/afwezigheid voor iedereen goed werkt. Dat is nl niet bij alle Homey gebruikers het geval.
Je kan achter op veel andere manieren ook gebruikers als af-/aanwezig markeren, bijv door apps als SmartPresence, Life360, apps van sommige routers of bijv bluetooth beacons, etc…

1 Like

Ik geruik de app smart presence om te kijken of een mobiel thuis is. Met een flow markeer ik de gebruiker als thuis of afwezig.
Voor je jongste spruit kun je de app Schoolvakanties gebruiken. Buiten de school vakanties je jongste spruit op afwezig zetten tussen zo laat en zo laat. Moet ie natuurlijk nooit ziek zijn :slight_smile:

Jonge spruit neemt juist de mobiel niet mee, die is dus altijd ‘thuis’

Daarvoor de app schoolvakanties. Als geen vakantie en de tijd tussen 8 15 en 15 00 zet kleine spruit op afwezig

1 Like

Dit is een mooie suggestie. Heb er nog niet bij stilgestaan dat hier een app voor kan zijn. Ik ga er mee aan de slag, dank allen voor de reacties!

Evt. Een tag in de schooltas en die gebruiken voor aan en afwezigheid tijdens schooldagen?

1 Like

Welke tag zou je voorstellen dan? Dan zou ik iets van een Bluetooth tracker moeten gebruiken bij de voordeur… ook goed om even naar te kijken :slight_smile: