Helaas lukt het mij niet om goed werkende flows te maken voor aanwezigheid/afwezigheid.
Met de smart presence app heb ik geen mogelijkheden omdat Homey staat geinstalleerd op het gastnetwerk en Homey daarop niet de app smart presence ziet. Maar toen Homey nog op het hoofdnetwerk stond werkte smart presence ook niet goed.
Dan gingen b.v. de beveiligingscameraās aan als er iemand thuis was.
Een poging gedaan met de Life 360 app maar dat werkte ook niet, waarschijnlijk door de verkeerde flows.
Ik wil n.l. dat als zowel ik als mijn man weg zijn de camersās aan gaan en als wij thuis zijn uit.
De cameraās moeten dan pas aan als de laatste van ons twee weg gaat en weer uit als de 1e van ons twee weer thuis komt.
Toen nog een poging gedaan met de aanwezigheid van Homey zelf en een flow gemaakt als de laatste persoon weg gaat dan cameraās aan maar helaas werkt dat ook niet.
Is er iemand die mij kan zeggen welke flows ik kan maken zodat de cameraās op de juiste manier werken?
Ik heb gezocht op internet en you tube maar daar vind ik alleen ingewikkelde flows met logica waarde 0
en andere logicaās die ik niet snap.
Hoi @Tara_Bekking, gebruiken jij en je man toevallig iPhoneās en hebben jullie HomeKit actief? Zo ja, dan kan ik je op weg helpen. Heb zelf al jaren āaanwezigheidā functionaliteit draaien voor een gezin van 4 personen op basis daarvan. Soortgelijke functionaliteit, als eerste thuiskomt danā¦ā¦ en als laatste weggaat danā¦ā¦
Wat bij mij werkt is op het moment dat een telefoon hier in huis thuis komt binnen bereik van de wifi / de router komt, dat diegene als aanwezig wordt gemeld.
Hetzelfde uiteraard voor als een telefoon weg gaat, dat diegene als afwezig wordt gemeld.
Via een flow laat ik dan de Presence (aanwezigheid/afwezigheid) aan of uit zetten.
Vanuit daar kan je dan weer de rest schakelen zoals in uw geval de cameraās.
Er zijn 3 apps/merken waarbij je dat kan doen voor zover ik het zie (zoek op router in de Homey app store) :
Netgear (die gebruik ik)
Asus
Fritzbox
Misschien dat je hier iets aan hebt, succes in ieder geval!
Er is helaas geen app voor mijn router.
Wij twijfelen wel om van ziggo over te stappen naar glasvezel van SKP.
Daarbij wordt een Fritzbox geleverd dus dan zou het kunnen.
elke gebruiker heeft de app life360 op zijn telefoon. Hierdoor wordt bij binnenkomst in een zone de standaard aanwezigheid/afwezigheid van Homey geactiveerd
Punt is dat de Android telefooons (Samsung) een standaard instelling hebben waarbij het MAC adres steeds wijzigt. Als je in jouw router (in mijn geval de standaard KPN router) de DHCP reservering hebt ingesteld op een bepaald adres, kan het nogal eens voorkomen dat SamrtPresence de status van jullie āaanwezigheidā mist.
Dus ik zou die instelling in je smartphone nog eens goed nazoeken, want met die aanpassing heb ik geen enkel probleem met de ānauwkeurigheidā van SmartPresence.
Je kunt ook nog eens spelen met de timeout waarden in SmartPresence om de reactietijd de āvertragen/versnellenā ā¦
Werkt al jaren foutloos: Met de Owntracks app (iOS/Android) maak je eenvoudig geofences. Naast thuis, kan dat ook een ruimere cirkel om je woonplaats zijn - kantoor, of de school van de kinderen. Owntracks kan rechtsreeks naar Homey communiceren via deze Homey app, via MQTT of HTTP. Ik gebruik een cloud broker, zodat verschillende apparaten over dezelfde info kunnen beschikken. Owntracks draait op de achtergrond van de telefoons van mijn kinderen en partner en verbruikt minimaal stroom en data. Bij iOS moet je er alleen voor zorgen dat de app niet wordt āopgeruimdā.
Vergeet niet je telefoon een vast MAC adres te geven! De meeste telefoons geven tegenwoordig standaard een willekeurig Mac adres af om tracking te voorkomen.