Flow voor aanwezigheid/afwezigheid

Hallo,

Helaas lukt het mij niet om goed werkende flows te maken voor aanwezigheid/afwezigheid.
Met de smart presence app heb ik geen mogelijkheden omdat Homey staat geinstalleerd op het gastnetwerk en Homey daarop niet de app smart presence ziet. Maar toen Homey nog op het hoofdnetwerk stond werkte smart presence ook niet goed.
Dan gingen b.v. de beveiligingscameraā€™s aan als er iemand thuis was.

Een poging gedaan met de Life 360 app maar dat werkte ook niet, waarschijnlijk door de verkeerde flows.
Ik wil n.l. dat als zowel ik als mijn man weg zijn de camersā€™s aan gaan en als wij thuis zijn uit.
De cameraā€™s moeten dan pas aan als de laatste van ons twee weg gaat en weer uit als de 1e van ons twee weer thuis komt.

Toen nog een poging gedaan met de aanwezigheid van Homey zelf en een flow gemaakt als de laatste persoon weg gaat dan cameraā€™s aan maar helaas werkt dat ook niet.

Is er iemand die mij kan zeggen welke flows ik kan maken zodat de cameraā€™s op de juiste manier werken?

Ik heb gezocht op internet en you tube maar daar vind ik alleen ingewikkelde flows met logica waarde 0
en andere logicaā€™s die ik niet snap.

Hoi @Tara_Bekking, gebruiken jij en je man toevallig iPhoneā€™s en hebben jullie HomeKit actief? Zo ja, dan kan ik je op weg helpen. Heb zelf al jaren ā€œaanwezigheidā€ functionaliteit draaien voor een gezin van 4 personen op basis daarvan. Soortgelijke functionaliteit, als eerste thuiskomt danā€¦ā€¦ en als laatste weggaat danā€¦ā€¦

Hallo Torch,

Nee wij hebben een Samsung A52 en Samsung A53 en geen HomeKit.

Het enige wat echter betrouwbaar werkt voor mij zijn cameras met gezichtsherkenning en een timer die reset wanneer je gezien wordt.

Ik heb een Eufy deurbel en die werkt niet met gezichtsherkenning maar met bewegingsdetectie.

Wat bij mij wel redelijk werkt is Macrodroid in combinatie met webhooks naar Homey

Hoe heb je dat dan gedaan?
Ik ben niet bekend met webhooks.

Wat bij mij werkt is op het moment dat een telefoon hier in huis thuis komt binnen bereik van de wifi / de router komt, dat diegene als aanwezig wordt gemeld.
Hetzelfde uiteraard voor als een telefoon weg gaat, dat diegene als afwezig wordt gemeld.
Via een flow laat ik dan de Presence (aanwezigheid/afwezigheid) aan of uit zetten.
Vanuit daar kan je dan weer de rest schakelen zoals in uw geval de cameraā€™s.

Er zijn 3 apps/merken waarbij je dat kan doen voor zover ik het zie (zoek op router in de Homey app store) :

  • Netgear (die gebruik ik)
  • Asus
  • Fritzbox

Misschien dat je hier iets aan hebt, succes in ieder geval!

Er is helaas geen app voor mijn router.
Wij twijfelen wel om van ziggo over te stappen naar glasvezel van SKP.
Daarbij wordt een Fritzbox geleverd dus dan zou het kunnen.

Dat werk dus niet :wink:

Even zoeken op het forum. Is al heel veel over geschreven

Of via Owntracks?

misschien is de app live360 wat ? ik gebruik deze al jaren

Die heb ik maar ik maak denk ik niet de juiste flows.
Ik krijg het voor elkaar voor 1 persoon maar niet voor 2
Welke flows heb jij gemaakt?

elke gebruiker heeft de app life360 op zijn telefoon. Hierdoor wordt bij binnenkomst in een zone de standaard aanwezigheid/afwezigheid van Homey geactiveerd

1 Like

Dank je wel. Ik ga kijken of ik hier mee verder kan.

Had ik nog niet van gehoord. Ga kijken of het beter werkt dan Smart Presence dat nogal laat is met merken dat ik weg ben

Punt is dat de Android telefooons (Samsung) een standaard instelling hebben waarbij het MAC adres steeds wijzigt. Als je in jouw router (in mijn geval de standaard KPN router) de DHCP reservering hebt ingesteld op een bepaald adres, kan het nogal eens voorkomen dat SamrtPresence de status van jullie ā€˜aanwezigheidā€™ mist.

Dus ik zou die instelling in je smartphone nog eens goed nazoeken, want met die aanpassing heb ik geen enkel probleem met de ā€˜nauwkeurigheidā€™ van SmartPresence.
Je kunt ook nog eens spelen met de timeout waarden in SmartPresence om de reactietijd de ā€˜vertragen/versnellenā€™ ā€¦

Succes ermee !!!

Werkt al jaren foutloos: Met de Owntracks app (iOS/Android) maak je eenvoudig geofences. Naast thuis, kan dat ook een ruimere cirkel om je woonplaats zijn - kantoor, of de school van de kinderen. Owntracks kan rechtsreeks naar Homey communiceren via deze Homey app, via MQTT of HTTP. Ik gebruik een cloud broker, zodat verschillende apparaten over dezelfde info kunnen beschikken. Owntracks draait op de achtergrond van de telefoons van mijn kinderen en partner en verbruikt minimaal stroom en data. Bij iOS moet je er alleen voor zorgen dat de app niet wordt ā€œopgeruimdā€.

2 Likes

Hallo Tara, Smart Presence werkt prima. het beste is om een vast IP adres toe te kennen aan je smart devices en als je smart device PrivĆ© adres doorgifte actief is, dan kan dat het probleem zijn. Wat ook kan helpen is, mits de router deze mogelijkheid heeft: Adresreservering toe passen op MAC-adres. Zo niet dan zou je de smart devices kunnen ā€œreserverenā€ in je DHCP server. en als een ā€œvast-IPā€ in je telefoon zetten. manier van triggeren moeten wer voor aanwezig- of afwezigheid.
Momenteel werkt de Homey Aanwezigheid ook goed en hoef je alleen de Homey app op de achtergrond actief te hebben op je telefoonā€¦Hoe bedoel je gastnetwerk?
om je een beetje indruk te geven hoe belangrijk deze aanwezigheid functie voor ons is, een schemer voorbeeld van onze woonkamer en je ziet dat Aanwezigheid en iCalendar een cruciale rol spelen. Heel veel succes welke kant je ook pakt - het zou moeten werken!

Vergeet niet je telefoon een vast MAC adres te geven! De meeste telefoons geven tegenwoordig standaard een willekeurig Mac adres af om tracking te voorkomen.

Hieronder een voorbeeld uit Android

1 Like