Aanwezigheid en afstand?

Ik heb een tedee slot welke ik doormiddel van een flow de deur wil openen logische met een smartslot.

Echter heb ik een flow gemaakt op basis van aanwezigheid lijkt mij het beste (iemand andere adviezen graag)

Nu werkt het opzich prima, althans prima 4 straten voor mijn huis krijg ik al de melding dat homey de voordeur heeft opengezet … dit vind ik iets te vroeg stel eens voor er staat net iemand voor je deur jij moet nog een stukje en de deur staat al open.

Hoe kan ik dit aanpassen, en waar ik vooral benieuwd na ben waar haalt de bovenste in de flow dus de “ALS” waarbij de kaart “aanwezigheid” zijn informatie vandaan ? En is deze cirkel :o: niet ergens aan te passen want in theorie zou dat de oplossing zijn.

iemand tips en ideeën ? Daarnaast ook oprecht benieuwd waar aanwezigheid zijn informatie vandaan haalt ?

Want out of topic zit er ook een kaart in wie als eerste slaapt of wakker is hoe meet die dit ? Super handig bij activeren en deactiveren alarm maar als dit niet betrouwbaar is staat de hele buurt inde ochtend buitens.

1: Ben zeer benieuwd hoe ik mijn flow het beste aan kan passen. Met andere apps of andere kaarten of zelfde met toevoeging?

2: Hoe de straal in aanwezigheid aan te passen

  1. Hoe werkt het slapen en eerste wakker etc en is dit betrouwbaar?

Deze informatie komt van de homey app op je telefoon. De cirkel heeft een bepaalde straal, ongeveer 150-200 meter in mijn geval. Je kan je locatie/aanwezigheid natuurlijk ook met andere devices/apps bepalen, echter zullen de meeste apps die dat middels GPS doen altijd een afwijking hebben, zoals bv locative of owntracks.

Om zeker te weten dat je dichterbij bent, zou je bv wifi of bluetooth als (aanvullende) kaart kunnen gebruiken. Of als je het simpel wilt houden (en een klein beetje risico accepteer), kan je natuurlijk ook een delay op het openen van het slot zetten en wel de GPS gebruiken. Als hij bijvoorbeeld het slot al opent 1 min voor je thuis bent, kan je een delay van 1 minuut instellen. Niet ideaal, maar wel snel en makkelijk in te stellen.

Persoonlijk gebruik ik wifi en bluetooth en GPS, beetje overkill, maar was interessant om eens mee te testen.

Ik zit met hetzelfde probleem als @mralbert, alleen dan niet met een slot. Ik wil niet dat als ik 2 straten verderop fiets en niet naar huis ga, dat dan de verlichting aangaat en weer uit gaat.

Verbinding met WIFI vind ik een probleem, want ik gebruik Apple en als ik dat via de Opdrachten app instel, dan krijg ik elke keer een notificatie (ook als ik dat uitschakel). Dat wil ik dus niet. Bluetooth zou misschien een goede oplossing hiervoor zijn. Zou je kunnen uitleggen hoe je dat kunt instellen? En wat voor apparaten je dan bijvoorbeeld verbinding mee maakt thuis?

Alvast bedankt voor je hulp.

@Erik_W, Je zou dan bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar https://espresense.com/, met een esp32 (kost circa €4) en deze software. Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen of apparaten waarmee zoiets zou kunnen, ik gebruik deze optie. Tevens heb ik per kamer een esp32, zodat ik ook binnenshuis mogelijkheden tot locatie bepaling heb. (werkt prima, moet alleen nog even de flows optimaliseren etc).

Overigens kan verbinding met WIFI ook andersom, dus dat je Homey laat kijken of een bepaald device zich aanmeld op het netwerk (bijvoorbeeld met Smart Precense) of via een Homey app die connect met je router (bijvoorbeeld Ubiquiti UniFi Network app, als je dergelijke devices hebt.