Uitdaging met flows voor aanwezigheid

Onze Homey is (o.a.) in gebruik als alarm. Dit werkt door middel van Unifi aanwezigheid en door middel van de aanwezigheid in de Homey app. Dus als een bekende smartphone verbinding maakt met wifi, dan wordt het alarm uitgeschakeld. Maar ook als de aanwezigheid in de App van de Homey herkent dat je thuis bent, gaat het alarm uit. Het alarm gaat aan op het moment dat iemand volgens de App van Homey van huis weg gaat. Het alarm kan dus op twee manieren uit gaan en maar op één manier aan.

Nu passen mijn schoonouders wel eens op onze zoon bij ons in huis en dan gaat mijn vriendin weg nadat mijn schoonouders bij ons thuis zijn. Helaas gaat hiermee het alarm dus aan. Mijn schoonouders willen beiden de GPS op hun telefoon niet aan hebben en ik wil dit niet van ze vragen.

Op basis van de Homey app met GPS gaat het alarm dus aan doordat mijn vriendin vertrekt. Ondanks dat mijn schoonouders dus met de wifi verbonden zijn, wordt dit overruled door de GPS.
Vervolgens lopen ze langs een bewegingsmelder en gaat o.a. de sirene aan.

Om dit op te lossen wilde ik de flow waardoor het alarm aan gaat aanpassen en instellen dat,
ALS “er iemand weg gaat” (op basis van de Homey app en dus GPS)
EN “er is niemand thuis” (ook op basis van de Homey app en dus gps)
EN een nog aan te maken virtuele schakelaar met “telefoon(s) verbonden” die aangeeft of een telefoon verbinding heeft met wifi via het Unifi accespoint,
DAN gaat het alarm aan.

Zodat er altijd gecheckt wordt of er een telefoon met de Unifi Ubiquiti router is verbonden. Als dit het geval is, wat het geval is bij mijn schoonouders, dan kan het alarm niet aan.
Nu wil ik een flow maken die de virtuele schakelaar aan zet. Alleen wat kan ik dan invullen bij “ALS”? Hij moet tenslotte altijd actief zijn.

Bij de “EN” kan ik invullen
“telefoon schoonmoeder verbonden”
OF “telefoon schoonvader verbonden”
OF “telefoon vriendin verbonden”
Dan loop ik hier weer tegen het feit aan dat er maar drie mogelijke OF scenario’s zijn. Terwijl ik er zeker 6 nodig heb. Ik kan dus niet ook mijn telefoon en die van mijn eigen ouders toevoegen.

Ik heb dus een tweetal vragen.

  • Wat vul ik in bij “ALS” zodat de flow altijd wordt uitgevoerd?
  • Hoe kan ik meer dan 4 telefoons toevoegen aan de OF scenario’s?

Of heeft iemand een beter idee hoe om te gaan met de aanwezigheid.

ik heb ook aan een setup proberen te verzinnen.
misschien een optie voor je om.een klikaanklikuit schakelijk te nemen.
wanneer 1 van de bewoners thuis is en de schakelijk wordt ingedrukt word label alarm gedeactiveerd op Yes gezet.

met de timer kaart een flow waarbij na minimaal 1 uur na de start van de flow bij aankomst van de bewoners de kaart weer op No gaat.

Bij je bestaande flow om alarm aan te laten gaan check of alarm deactiveren op Nee staat.

Beacon aan de sleutelbos hangen. Heb ik hier ook gedaan aangezien ik mijn ouders niet wil belasten met een app.
Werkt echt top. Wil je wel iets goeds werkend hebben zou ik wel kiezen voor een tile pro.

1 Like

Je hoeft daarvoor de OF niet te gebruiken
Gewoon de kaartjes onder elkaar zetten. Als er dan aan één van de voorwaarden niet voldaan word dan zal het DAN kaartje niet worden uitgevoerd
Wel even de voorwaarden omdraaien

Dus bijvoorbeeld

ALS
Iemand weggaat

EN
"telefoon schoonmoeder NIET verbonden”
“telefoon schoonvader NIET verbonden”
“telefoon vriendin NIET verbonden”

DAN

Set alarm aan

Als één van die telefoons verbonden is zal er niets gebeuren

Ik snap niet zo goed waarom je dit met een virtuele schakelaar wilt doen
Waarom niet gewoon met een variabele die je op ja of nee laat gaan zodra er een bekende telefoon met WiFi is verbonden.

Dat kan niet. Een flow kan niet altijd worden uitgevoerd.
Een flow moet altijd door iets geactiveerd worden.

Maar als je het dus oplost met een variabele dan kan je zeggen.

ALS
variable is veranderd

EN
Er is niemand aanwezig
“telefoon schoonmoeder” is gelijk aan NEE
“telefoon schoonvader" is gelijk aan NEE
“telefoon vriendin" is gelijk aan NEE

DAN

Set alarm aan

En dan maak je nog een flow waarbij je de ALS veranderd

ALS
Iemand weg gaat

EN
Er is niemand aanwezig
“telefoon schoonmoeder” is gelijk aan NEE
“telefoon schoonvader" is gelijk aan NEE
“telefoon vriendin" is gelijk aan NEE

DAN

Set alarm aan

En dan moet je natuurlijk nog flows maken die de juiste variabele op ja of nee zet wanneer er een telefoon verbinding maakt.

2 Likes

Wat gebruik jij als beacon?

1 Like

Tile pro

FYI Tile pro vanaf versie 2020 werkt niet meer met de Beacon app.

1 Like

Alternatief?

1 Like

Er is ook nog Ruuvitag, welke een eigen app heeft.