Vreemd gedrag Smart Presence

Goedendag mede Homeys,

Zo maar een vraag!
Zijn er meer mensen die de laatste tijd vreemd gedrag merken van de app Smart Presence?
Hiermee bedoel ik;

  • Ineens, out of the blue, ben ik of een van de gezinsleden niet meer thuis.
  • Flows die te laat reageren op het feit dat ik of een van de gezinsleden thuis kom.
  • Wordt niet meer gezien thuis, tenzij ik zelf handmatig een flow start om te laten weten dat ik er ben.

Is er iets veranderd in mijn thuis situatie?

Nee helemaal niks.
Wij hebben een goede wifi dekking van voor te achter in de tuin.
Ip adressen worden altijd vast gezet, ook deze staan al bijna een jaar zo.
Er zijn geen updates geweest van onze router of AP’s.
Er is niks veranderd in de set-up van Homey, ook deze draait al maanden zo.
Herstarten van de app, of van Homey heeft geen effect gehad.

Settings van Smart Presence heb ik niks aan gedaan, ook deze stonden eigenlijk altijd goed.
Weet even niet waar ik het kan zoeken, of moet zoeken.

Smart Presence was in mijn ogen eigenlijk de enige echte goede aanwezig/afwezigheid app. Aanwezig/afwezigheid op basis van Geofence werkt niet, is te onnauwkeurig, zeker voor een aantal flows waarvoor ik aanwezig/afwezigheid gebruik.
De app Beacon werkt ook niet goed, gaat op basis van Bluetooth, het bereik is niet toereikend, ook dit heeft te maken met een aantal flows.
Feitelijk blijf ik dan terug komen op Smart Presence, altijd top! Tot op einde vorige week toen het begon. Raaaaaaar.

Bij mij is het precies andersom, ik ben pas sinds een paar dagen bezig met Smart Precence en ik heb het nog niet goed werkend.
De gehele dag thuis geeft dit:

Al wel wat zitten proberen met de timeouts en stress periode, maar het is voor mijn telefoon niet waterdicht. Voor die van m’n vrouw lijkt het een stuk beter.
Het lijkt erop dat het erg uitmaakt hoe de telefoon met de Wifi omgaat.

Ik heb een combinatie van geofencing met IFTTT en Homey-ingebouwd die al maanden spot-on is, dus daar is dit (nog) geen vervanger voor.
Ook kan ik de aanwezigheid instellen door webhooks te versturen, maar ja ook die moeten ergens door getriggerd worden.

1 Like

Heb vandaag maar eens serieus aandacht besteed aan ons wifi netwerk, wat ook een vereiste is.
Gezegd hebbende, is onze dekking goed, maar ik wil meer, gezien ik systeembeheerder ben, ben ik altijd aan het zeiken als iets niet goed werkt.

Nu hebben wij destijds bewust gekozen voor TP-Link Deco M5. Maar er beginnen mij toch steeds meer dingen tegen te staan aangaande Deco.
Nu het niet goed functioneren van Smart Presence dacht ik, “dit is mijn kans” :smiley: :smiley:
Dus zoekende gegaan naar een goed andere afwezig/aanwezigheid voor Homey, en wellicht i.c.m. Acces Points. O.a. Netgear heeft deze optie, en wordt ondersteund door Homey, maarja, ben geen fan van Netgear.

Unifi wordt ook ondersteund door Homey, en heeft ook een aanwezig/afwezigheid optie in de apps.
Ofwel, 4 Unifi AP-AC-PRO aangeschaft zojuist. Wifi netwerk wordt er een stuk professioneler van, en verwacht dat de thuisdetectie er ook een flink stuk mee gaat winnen in dat geval.

Dus wellicht is het een combi van? Ik weet het niet. Maar gezien ik nu waarschijnlijk twee vliegen in 1 klap kan slaan, gaan we hier maar eens mee stoeien morgen.

De wifi van je telefoon gaat niet uit wanneer deze in stand-by gaat? Dat is meestal het probleem bij de app.

1 Like

Nee, het is enige tijd goed gegaan, wat? Maanden, en zo ineens begonnen.
Maar laat maar even rusten, morgen komen de unifi’s uap-ac-pro’s binnen.

Zal het dan verder bekijken hoe het gaat.

Succes!

1 Like

thnx!

Ik merk dit al langere tijd bij mij thuis op.
Het gekke bij ons is, dat mijn account geregeld op afwezig staat, maar bij mijn vrouw werkt het wel goed.
Ik heb een Samsung S10, mijn vrouw heeft een S8, dus beide Android.
Mijn netwerk is een Deco M9 mesh netwerk.
En ik wordt af en toe ook als mijn telefoon gewoon aan is en ik bijvoorbeeld aan het appen ben ineens afwezig gemeld door Homey/presence.
Alles is bij mij automatisch geüpdatet dus laatste versies.
Op dit moment laat ik Homey met een extra flow 2 minuten wachten met afmelden.
Dat gaat vooralsnog goed.

Wel toevallig dat wij beide TP-link hebben/hadden, en deze problemen.
Het is nu nog te vroeg om te zeggen, maar heb geen meldingen meer gehad van Homey, of dat ik op afwezig gezet ben sinds dat Unifi nu draait.
Zoals ik zeg, het is te vroeg om conclusies te trekken, zeker nu Unifi nog geen dag draait.
Mijn vergelijkingsmateriaal is nu het gedrag van mijn Deco systeem de laatste week, 1.5week, en meermaals op een dag mijn aanwezigheid niet kunnen zien. (overigens was dit niet mijn enige probleem met Deco hoor :wink: )

Ik hou dit even in de gaten de komende tijd. Tot dusver ben ik hoopvol.
Zo Hoopvol, dat ik net nog twee Unifi UAP-AC-PRO heb besteld. De dekking en snelheid, plus instel mogelijkheden, laten mijn oude Deco verbleken.

Je mag het eigenlijk ook niet vergelijken, Mesh wifi voor thuisgebruik, of AP’s/Mesh voor MKB gebruik (enterprise).

Ik laat het je weten wat mijn bevindingen zijn over een week.

Kleine update voor de gene die het interesseert :wink:

Draaien nu 2 dagen met ons Ubiquiti Unifi netwerk, en kan tot dus ver met alle eerlijkheid zeggen dat de problemen die Smart Presence ons gaf met ons toenmalige TP-Link Deco netwerk verdwenen zijn als sneeuw voor de zon.
Waar wij de laatste tijd meerdere malen op een dag de vraag kregen van Homey ****“Deur openen”, krijg ik dit nu alleen maar op de momenten dat het moet, en niet als ik binnen zit, of in bed lig.

Het is nog te kort om de conclusie in zijn geheel te trekken, maar tot dusver lijkt het WiFi netwerk, destijds geregeld door Deco, de boosdoener te zijn geweest.

Fingers crossed.

***** wij maken gebruik van een smartlock, en laten Homey een push vraag sturen naar onze mobiel / smartwatch of de deur geopend moet worden.

2 Likes

Last and final update.

Hierbij kan ik officieel aangegeven dat het er alle schijn van heeft gehad dat Homey, Smart Presence i.c.m. met TP-Link Deco M5 meshnetwerk het probleem is geweest van onze aanwezigheidsdetectie.
Het is al eens vaker aangegeven, en lees het op meerdere fora’s en groepen. Homey en een Wifi meshnetwerk zijn geen goede vrienden.
Nu normale bedraden AP’s van Unifi, en niet alleen de problemen met Smart Presence zijn verdwenen als sneeuw voor de zon, maar ook het reageren van de Homey App gaat beduidend sneller.

Draai nu bijna een week foutloos met Unifi AP’s, en een score van 100% op basis van thuisdetectie.

Wat mij betreft kan er een slotje op. En zal ik dit, in mijn geval dan, markeren als oplossing.

1 Like

Nou, hier ook wat vreemd gedrag sinds een paar weken. Inmiddels de beta van SP aan het testen, na overname door nieuwe developer.

Het lijkt erop dat de TAG’s niet goed werken.

In deze flow wordt iedereen binnen gemeld, ook als zijn naam geen 'Ernst" bevat.

Volgens mij moet je ook een andere ‘when’ hebben.
Het kaartje die je nu hebt kan iedereen zijn, je moet degene hebben met een specifiek persoon.

image

Ja, die werkt inderdaad. Het is alleen gek dat de tag van dat kaartje niets doet.

Hoe stel je een flow 2 minuten uit ?

Niet… een flow start altijd met de trigger op dat moment. Je kunt wel de actie vertragen of gaan werken met een timer.

Patrick,
Ik gebruik ook het TP-link Deco M5 meshnetwerk en deel (de) je ervaringen. Maar na de laatste updates voor de Presence-app heb ik al een maand geen enkele onbedoelde af- of aanwezigheid ervaren (en ondanks de corona zijn mijn vrouw en/of ik toch echt nogal eens de deur uit).
Dus misschien toch niet de Deco-link ?

Sorry voor de late reactie.
Als je een flow aanroept via een andere flow kun je de flow met een vertraging laten starten in de dan sectie van de aanroepende flow.

Overigens werkt presence bij mij de laatste tijd ook zonder problemen met mijn m9 mesh netwerk

hallo,
hoe krijg je dit grafiekje. Dit is wel echt handig.
Gr. Toon