Smart presence

Om bij mijn afwezigheid bepaalde acties te laten plaatsvinden gebruikte ik de Aanwezigheidsopties van Homey. Omdat deze op Google Maps gebaseerde lokatie-gegevens gebruikt is de melding af- cq aanwezig vrij traag en de afstand tot de woning pas merkbaar op minstens ±100 meter.
Ik heb daarom de app Smart Presence geïnstalleerd, mijzelf als gast gedefinieerd door middel van het ip-adres van mijn smartphone en in eenvoudige flows geprobeerd of die app werkt. Helaas, 't werkt niet. De flow doet bij het testen wat er moet worden gedaan, maar wanneer ik de deur achter mij sluit en een eindje ga wandelen gebeurt er niets. De flow luidt "iemand ging weg " stuur notificatie en “doe licht aan”. Wat gaat er fout ?

Gebruik je het interne homey kaartje met “iemand gaat weg” of die van smart precense?

Smart presence

Vast IP adres toegekend aan je toestel? Ik gebruik zelf ook deze flow, Als: Iemand kwam thuis En: De tijd is vroeger dan 20:30 Dan:xxx. Ik heb mij zelf niet als gast ingesteld.

Ik heb de app geladen, het IP-adres van mijn smartphone vastgezet en ingevuld. De (test)flow luidt : Iemand gaat weg - dan - een lamp gaat uit of aan - stuur een notificatie. Omdat ik de enige geregistreerde smartphone in huis gebruik neem ik aan dat ik mij nergens meer behoef te (ver) melden. Bij de apps verschijnt een tegel van Smartpresence met mijn naam er op.

Betekent overigens de vertraging (bij de instellingen) van 900 dat er een vertraging van een kwartier tussen vertrek en gevolgen plaats vindt ?

Als je een Netgear router hebt, kun je deze app gebruiken voor aanwezigheidsdetectie op basis van wifi verbinding:

Markeer je jezelf wel als vertrokken met het aanwezigheidskaartje in de dan kolom?

Nou, niet plaatsvindt, maar wel kan vinden. Wat je zou kunnen doen om te testen hoe lang het duurt voordat het opgemerkt wordt is je wifi op je telefoon uit te zetten. IP is dan als het goed is niet meer te benaderen en dan kun je gaan tellen. Het is niet ideaal wat mij betreft, gebruik het wel voor m’n vrouw die geen extra apps wilt hebben… maarja… dan is dit de enige manier zeg maar…

Aanwezigheidskaartje ? Ik heb wel op de eerste kaart (iemand ging weg ) een zwart labeltje met een 1 staan, maar daar kan ik niets mee.image

Hier dien je wel aan te geven wie er weg gaat. Dus niet het kaartje pakken bij apps, maar jou eigen kaartje. Die staat in de zone waar je hem hebt aangemaakt. In de dan kolom zet je jezelf op afwezig, zodat homey ook weet dat je er niet meer bent. Dit vind je onder systeem aanwezigheid

k

Maar wat als je een Asus RT-AC68U router hebt?

Geen probleem. Gewoon een Netgear kopen :joy:

Het hebben van een Netgear router voor een thuis detectie is geen optie. Op zich een leuk idee maar als je toevallig geen Netgear hebt… De thuis detectie van Homey is gewoon k#$. Beacon ligt al een paar weken aan diggelen. (wat trouwens best wel goed heeft gewerkt, maar dat terzijde. Eigenlijk wil je geen extra dingetje mee hoeven te sjouwen voor je thuis detektie.) Wat moet je doen als sterveling dan doen om thuisdetectie voor jezelf en al je huisgenoten, goed te krijgen? Ik weet het niet meer…

Ik snap je frustratie, en zit natuurlijk gewoon te dollen (alhoewel, een Netgear router heb je al voor een paar tientjes).

Maar heb je deze app al geprobeerd?
https://apps.athom.com/app/nl.scanno.owntracks

Beacon werkt hier nog top, maar de life 360 app werkt ook 100%

Bij mij werkt deze app prima. Ik heb de afwezigheid vertraging op 10 seconden gezet. Als die op de (standaard) 900 seconden staat duurt het erg lang voordat ie iemand als afwezig markeert.

Om te testen zou je hem ook op 10 seconden kunnen zetten, jezelf een pushbericht kunnen sturen als de flow triggert en vervolgens je wifi uitzetten (wel 4g aan), zoals eerder voorgesteld. Dat zou moeten werken. De app is overigens volgens mij zo ingesteld dat je zelf eigenlijk juist geen gast moet zijn, je bent namelijk een gezinslid. De trigger die je kiest zou moeten werken, want die triggert bij het vertrekken van zowel gasten als gezinsleden.

Het blijft lastig (voor mij), gelukkig ook nog wel leuk. Wat is in deze app het verschil tussen iemand, eerste/laatste persoon, een/eerste/laatste gast, gezinslid en gebruiker ? Ik heb alleen van mijn smartphone het ip-adres ingegeven. er komen natuurlijk wel gasten in de ip-lijst van het modem voor, maar die zijn door mij niet bekend gemaakt bij Homey. Maakt het dan niet uit welke functie ik kies?

Als ik de app goed begrijp, heb je in feite twee type gebruikers:

  • gezinsleden
  • gasten
    Logischerwijs zullen de meeste gebruikers zichzelf en hun man/vrouw/vriend/vriendin en eventuele kinderen of andere gezinsleden als gezinslid aanmaken en vrienden (die vaak over de vloer komen) als gast.

Het feit dat deze uitsplitsing er zit is luxe, je bent niet echt verplicht er gebruik van te maken. In mijn geval heb ik enkel mezelf en mijn vriendin als gezinslid aangemaakt, verder niemand. Dat doe je inderdaad door een (fixed) ip-adres in te voeren in de app. IP-adres niet ingevoerd = geen gebruiker in de app.

De app definieert daarmee drie groepen. Bij de triggers te vinden onder ‘apps’ als Smart Presence:

  • gezinsleden (eerste gezinslid ging weg bijv.)
  • gasten (een gast is aangekomen bijv.)
  • iemand > dit zijn zowel gasten als gezinsleden samen (iemand ging weg)

Daarnaast heb je per aangemaakte gebruiker (gast en gezinslid) een ‘apparaat’ wat voor die gebruiker staat. Die ‘apparaten’ kun je ook als trigger gebruiken. Logischerwijs vuurt die alleen als die specifieke gebruiker binnenkomt of weggaat.

Hopelijk is deze uitleg een beetje duidelijk?

Edit: Als je naar je apparaten-scherm gaat, zie je de gebruiker die je hebt aangemaakt. Daarop kun je doorklikken (longpress geloof ik) en dan kun je de instellingen van die gebruiker aanpassen (tandwieltje > geavanceerde instellingen). Je kunt dan kiezen om hem/haar als gast of niet als gast (dus als gezinslid) aan te merken.

Veel dank voor de uitgebreide toelichting. Ik ben nu aan het uitzoeken waarom ik spontaan weg schijn te gaan en weer thuis kom volgens Homey. Ik vermoed een slechte - dus “knipperende” - wifi-verbinding. Maar ik kom in elk geval met je toelichting weer een stap veder