Redundantie aanwezigheid

Haha, ja ik heb een zelfde soort setup inderdaad, meerder triggers. Maar toch even benieuwd, hoe nauwkeurig is die Homey Geo dan bij jou? vanaf hoeveel meter triggert die?

Niet gemeten, ik schat ongeveer een straal van 500m. De Owntracks geo bij mij heeft in ieder geval een straal van 500m.

Ja precies, bij mij is het tussen de 400 en 650 meter ongeveer, maar dat is dus echt veel te veel, dus eigenlijk heb je hetzelfde als waar ik tegen aan loop. Locative & owntracks is ongeveer 150m, wat ik eigenlijk al te veel vind.

Ja helaas is de straal van Homey geo niet instelbaar…

Ik kwam net een ander topic tegen van een Homey app die vanuit honey kijkt naar telefoons verbonden met je wifi netwerk. Heb je daar misschien iets aan?

Ja die heb ik ook al draaien inmiddels en tevens de Unifi router app, maar ik zet m’n wifi nog wel eens uit op m’n gsm om m’n eigen firewall / filters te kunnen omzeilen :rofl:

Hehe, herkenbaar, maar in iedergeval een app die niet op de telefoon hoeft te draaien, dus omzeil je een OS specifiek probleem

Klopt, al die verschillende apps samen lijken de beste oplossing te zijn

1 Like

En toch blijf ik het raat vinden dat we zoveel apps en flows moeten maken om aan/afwezigheid te detecteren.
Ik bezit een Tado (gekoppeld met Homey) en daar werkt aan/afwezigheid altijd perfect. Kan het met Homey nou niet simpeler? Ik ben zo blij met dat ding, alleen dit zitcme wel dwars.

Hoi Johan,

Het is misschien niet het antwoord wat je wilt, maar ik ben blij met deze “oplossing.”

Ik heb ook een Iphone en bij mij werkte de afwezigheidsflows ook niet.

Voor mij is de simpele oplossing:

  • Open de Homey app
  • Ga naar het apparaat met jouw icoon boven “Welkom thuis, Johan.”
  • Klik het icoon aan en vink Thuis uit als je weggaat
  • Klik op Opslaan en voìla. Het werkt allemaal naadloos!

Ik zet het vinkje natuurlijk weer op Thuis als ik thuis ben :grin::wink:.

Ik ben blij met deze oplossing. Want alles werkt nu zoals ik wil.

Waarschijnlijk zit het probleem in de Zoek mijn IPhone functie. Ik denk dat daardoor de Iphone altijd als aanwezig wordt gezien door Homey.

Succes!

De Homey zelf werkt prima niks mis mee. De geofencing op iPhones met iOS 15 gaat op het moment alleen even niet goed. Draai je iets ouder dan 15 dan is er niks aan de hand. Heb je een Android telefoon? Ook niks aan de hand. (op het moment dan hè, ook Google kan een foutje maken) Probleem met geofencing hebben alle iPhone apps op het moment met iOS 15 ander appje gebruiken heeft dus ook niet veel zijn. Zie reactie Homey support:

Deze iOS 15 bug laat zien dat het sowieso goed is om redundantie in je afwezigheidsdetectie te hebben. Als 1 systeem een keer vaalt staat je kachel de hele tijd voor niks aan. Of in mijn geval blijven er ook ramen open staan. En dat is dus het mooie van Homey, je kan er zoveel redundantie in knutselen als je wil. Als je bijvoorbeeld ook slimme sloten hebt is dat geen overbodige luxe.

Geen last van met Locative en IOS 15.1.1

Dat is alleen voor de iPhone 12 & 13. Al het oudere draait nog op maximaal 15.1