Nederlandse HowTo voor Google Nest SDM App

Nee, je moet eerst HCS installeren onder Windows of Mac, rechtsboven op dat groene vlak op de I clicken.

Zorg dat je daarna op de site ingelogd bent op je Homey.

Dan kun je op install drukken

Beste Martin,

Ik heb nu enkele weken de app geïnstalleerd en heb mijn twee rookmelders Nest Protect (bedraad) kunnen toevoegen aan Homey (volgens de beschreven stappen). De rookmelders geven alleen geen status-updates. Heb meerdere keren handmatig een test uitgevoerd maar de status ‘handmatige test is actief’ blijft op de datum staan waarop de apparaten zijn toegevoegd aan Homey (x dagen geleden).

de OAuth2 Client Id die gevraagd wordt bij stap 2 “create project” is toch dezelfde als die bij knop 2 “google cloud credentials” ingevuld is? als ik deze copy/paste doe bij stap 2 van “create project” geeft hij aan dat deze ongeldig is. ik zie een mogelijkheid om op skip te klikken, maar gaat dan de rest wel goed?

clientid moet eindigen op .apps.googleusercontent.com

bedoel je Device Access Project met create project? Dan moet je idd het eerder gemaakte client id gebruiken. Dit staat als het goed is al op je clipboard als je vanuit de app naar cloud console gaat. Met skip kun je wel project aanmaken maar gaat niet werken omdat dan de beide project niet aan elkaar gekoppeld zijn (GCP en Device Access)

ik ben bij de volgende stap bezig, de tab Google Nest, knop 1 “Nest Device Acces Registration” Ik klik dan op “Go to the Device Acces Console” vervolgens Create project, daar vul ik een naam in, ik klik op Next en dan moet ik dus een OAuth2 Client Id invullen. het Id wat ik gebruik eindigt idd op .apps.googleusercontent.com

het is gelukt, maar bij het project wat ik heb aangemaakt staat: Traits Available to Nest Devices en dan: structure, room, thermostat, camera, doorbell en display, maar Nest protect (rookmelder) of iets dergelijke. Klopt dit?

kun je een screenshot plakken? Nest protect is niet supported in de Device Access API (SDM). Daar is een aparte tab in de app voor, daar hoef je alleen maar de legacy nest code op te halen.

ik denk dat je op de informatie pagina staat van de Device Access development

Project id van Device Access moet hier nog ingevuld worden. Als naar

https://console.nest.google.com/device-access/project-list

gaat, selecteer je project er staat een clipboard copy teken, copy paste…

dat doe ik dus ook en ik klik dan op de knop “Login met Google Nest account” die dan tevoorschijn komt, krijg ik het volgende te zien: kan niet koppelen aan HomeyApp… erg jammer dus, waar doe ik iets fout?

Normaal betekent dit dat het oauth clientid niet goed is of niet ingevuld is bij het device project

Martin Verbeek

ga nog een keer naar Google Cloud Platform click copy icon voor id.
ga naar device project en update OAuth nog een keer met clipboard inhoud

vreemd… ondanks die melding zie ik het apparaat toch in de Homey App als “Attic” nu maar hopen dat het werkt.

niet zo vreemd, want dat is een rookmelder en die loopt niet via de SDM API, die wordt via de Nest Legacy API opgepikt, dat was op veler verzoek een latere toevoeging. Volgens mij als je de app eerst opent staat er ergens iets als, als je alleen nest protect hebt hoef je alleen nest legacy te doen…

oke, duidelijk en ik ga alles nog een keertje opnieuw doen. Bedankt!

Succes, pm me gewoon als je tegen dingen aanloopt…

nog 1 vraagje. ik heb nu de Nest protect via nest legacy in mijn homey te zien gekregen. nu heb ik een flow gemaakt, dat als de rookmelder aan gaat, de rolluiken omhoog gaan en het ligt aan gaat. Als ik nu handmatig de Nest protect een test laat doen, gebeurd er met die flow niets. Dus ik weet niet zeker of dit werkt, tenzij ik mijn huis in de brand steek haha of kan ik ervan uit gaan dat het werkt? de flow zelf kan ik wel in de HomeyApp testen. Ik zou dus denken, dat als ik de rookmelder handmatig laat afgaan/aanzet, de flow ook moet reageren of zie ik dat verkeerd? Heb jij, of iemand die je kent, daar ervaring mee?

Nee, een handmatige test levert een andere trigger (manual test). Ik zat een beetje met hetzelfde issue, werkt het wel (je hebt dat natuurlijk ook wel met de melder zelf ;-)). En heb het getest met zo´n busje rook waarmee je je melder ‘echt’ kan testen, dat zou een mogelijkheid voor je kunnen zijn. Je hebt het ook met CO, maar die heb ik niet apart getest.

Duidelijk, wederom bedankt! :+1: :grinning: