Merkwaardige issues sinds overstap van homey 2018 naar homey pro 2023 en ziggo naar KPN in relatie tot google integratie

Sinds de overstap naar homey pro2023 tegen een paar merkwaardige issues aangelopen. Ik overweeg in eerste instantie mijn google home huizen te verwijderen en opnieuw aan te maken, maar zie daar wel tegen op.

Wat zijn de issues:

  1. Ik heb meerdere virtual devices zodat ik google’s spraakbesturing kan gebruiken. 1 van die devices is “beveiligingscamera’s” zodat ik beide eufy indoor camera’s met spraakbesturing aan en uit kan zetten. Het gekke is, de schakelaar is zichtbaar in google home en heeft in eerste instantie ook gewerkt, maar op een zeker moment (voor mijn gevoel na een update van homey) krijg ik terug dat het apparaat nog niet is aangesloten en dat ik de instellingen moet raadplegen. De virtuele schakelaar is zichtbaar in google home en als ik de schakelaar in google home aan- en uitzet dan werkt hij gewoon (en wordt de schakelaar ook in homey aan- of uitgezet). Alle andere virtuele schakelaars werken normaal met spraak.

  2. Ik gebruik harmony hub voor mijn video/audio installatie. Ik schakel daarmee de PC, de TV, de versterker en google TV. Alle activiteiten zijn door de google-integratie ook zichtbaar in google home en bestuurbaar met spraak. Nu ben ik recent overgegaan van Ziggo naar KPN. Helaas is de mediabox van KPN (nog) niet compatibel met harmony hub (geen IR, maar BT bediening). Nu had ik een mooie work around door in google home routines aan te maken die wanneer de TV werd aangezet of uitgezet ook de DIW7022 mediabox (wel zichtbaar in google home) aan- of uitzette (ik moet dan wel de KPN-ab gebruiken voor verdere besturing, de harmony ab werkt niet), maar soit. Twee AB’s zijn te overzien. Out of the blue worden sommige activiteiten vanuit harmony hub nu niet meer gezien als je een starter wil toevoegen. (dus “als TV wordt aangezet dan zet DIW7022 aan”). Andere activiteiten, zoals internetradio, PC e.a worden weer wel gezien in de optionele starters.

Ziet iemand de logica van deze problemen?

Tot nog toe gedaan:

  • Harmony hub koppeling met homey verbroken en opnieuw ingesteld
  • Homey koppeling met google home verbroken en opnieuw ingesteld
  • VD beveiligingscameras verwijderd en opnieuw aangemaakt

Ik kom er niet uit.

Ik overweeg google home opnieuw in te stellen (huizen verwijderen en opnieuw aanmaken. Ik heb een reserve huis i.v.m. gebruik hue bridge)

NB: 3e probleem, maar misschien iets voor in een nieuw topic (zeg het maar). Ik krijg Tuya Cloud niet werkend in homey 2023. Heb de hele installatieprocedure, zoals beschreven in de hier te vinden tutorials doorlopen, maar ik blijf meldingen krijgen van een verouderde API. Ik kan mijn smart floodlight (van de Action) die de smartlife app gebruikt niet meer zichtbaar in homey. (wel in google home)

Kijk hier even:

Zijn de ip adressen van je camera’s en Harmony Hub veranderd tov de oude situatie of zijn deze nog hetzelfde?

Nee, ik hen een TP-link M9 mesh systeem, dat ik als router gebruik (dus niet het KPN modem/router). Hierin hebben harmony hub en camera’s vaste toegewezen ip adressen binnen het netwerk.

Dank, ga het bekijken en kom erop terug.

Grom, *@#&**##@.
Het beveiligingscamera’s issue m.b.t. het niet meer op spraak reageren is opgelost. Blijkt dat google steeds beter Nederlands spreekt. Het VD heette beveiligingscameras. Ging altijd goed, maar nu zag ik op de nest hub dat google het spelt als “Beveiligingscamera’s”.
Naam aangepast, probleem opgelost. :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_raised_eyebrow: :flushed:

Hoi Peter.
Ik heb er naar gekeken. Het Tuya project weggegooid en met jouw handleiding opnieuw geïnstalleerd. Ik krijg het niet voor elkaar.
De deprecated service melding gaat alleen maar weg als is in de instellingen van homey app "use official only " kies. In alle gevallen laat het lsc floodlight zich niet installeren in homey (geen nieuwe apparaten gevonden).

Verder komen de service api’s uit de handleiding niet meer overeen met de aanboden service api’s in het project. Ik heb nu deze:


Klopt dat allemaal wel?

Misschien moet ik het nog eens opnieuw doen maar eerst de lamp uit de smartlife app verwijderen en dan in homey proberen te installeren?

1 Like

Exact.

Je hoeft niets te verwijderen, zeker niet uit de smartlife app.
Heb je ooit Tuya cloud apparaten op Homey gehad? Verwijder deze dan, zet de instellingen van de app op ‘use official only’.
Voeg dan de, bijv. flood light weer toe.
Mocht de flood light niet worden herkend door de app zoals je al schreef, dan ligt dat niet per sé aan iets wat je niet goed gedaan zou hebben → die lamp wordt klaarblijkelijk niet ondersteund door de app.
Maar dat is helemaal geen ramp, middels tap-to-run scenes kun je de lamp gewoon bedienen middels een door jou toegevoegde Homey virtuele knop:

In principe is zo alles te bedienen wat in de smartlife app is toegevoegd.
Apparaten uitlezen (maar ook bedienen), gaat perfect middels de “Raw commands”,

Dit staat overigens allemaal aangegeven in het Tuya Cloud app topic:

Lijkt van wel. Ik heb zelf de Iot Data Analytics niet (zoals hieronder) en het werkt.
Maak eens een tap-to-run scene in de Smartlife app, en kijk of je deze kunt selecteren met de flowkaart “execute a scene” / “start een scene”.

Punt is dat het wel heeft gewerkt (op de oude homey). Moet ik misschien de lamp resetten naar de fabriekstoestand

Dat werkt, bedankt. Wel jammer dat lamp een sensor lamp is. Ik herinner mij dat de lamp te schakelen was tussen handmatige en sensorbediening in de homey app.

Als de lamp heeft gewerkt op de Pro 2019, dan zou hij op de Pro 2023 ook moeten werken idd.

Ben er klaar mee. Zit al dagen te vogelen. Jouw oplossing werkt prima, waarvoor dank. Nu een flow gemaakt dat I.c.m. de bewegingsmelder van de deurbel het licht na zonsondergang 3 minuten aangaat en er meteen een still wordt verstuurd via notificaties. Dat kan vast allemaal nog worden verfijnd. Helemaal tevreden.

1 Like

Het is een Google Home update die deze problemen geeft. De apparaten zijn niet (allemaal) meer te gebruiken als trigger vanuit the app. Maar wel vanuit de nieuwe Google Home web interface. Deze biedt een scripteditor. Als je daarmee je automatiseringen maakt, werkt alles weer. En ook nog veel betrouwbaarder.

Web interface? Daar ga ik dan eens naar op zoek. Editen van scripts however…In dat soort zaken ben ik praktisch analfabeet.
Maar ik ga op zoek en dank voor de tip.

Voor mij ook een nieuwe script taal, maar niet heel moeilijk.

Let op de tabs (indentations) voor de regel.

Meeste is al automatisch ingevuld en alles wordt automatisch aangevuld. Je kunt je code controleren met de “valideren” knop

Geweldig. Heb het geprobeerd en het werkt. Is inderdaad niet heel ingewikkeld.
Wat opvalt is dat er redelijk wat vertraging zit in het aan-/uitschakelen van de settopbox (de routine met de phrase werkt meteen). En de in de home.google.com aangemaakte routines worden niet zichtbaar in de home app op je telefoon. De in de telefoon app aangemaakte routines worden op de laptop wel zichtbaar, maar kunnen niet met script op de PC worden gewijzigd. Er vindt dus kennelijk geen synchronisatie plaats.

Maar goed, dat is google en geen homey en who cares!

Edit: Klaarblijkelijk loopt sync met vertraging, want ik zag gisteravond dat de aangemaakte routines ook zichtbaar waren geworden in de google home app.