Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Het is een beetje stilletjes toegevoegd maar in mijn ogen is de beste update van V2.1.2 dat er nu einddijk native ondersteuning voor de Google home assistant beschikbaar is. Hierdoor hoef je dus niet meer “vraag homey om” te roeptoeteren

Ik start dit draadje om ervaringen te delen tot betrekking van de spraak besturing via Home Assistant.

Het toevoegen van homey aan de assistant gaat als volgt
Ga naar je Google Home app > Toevoegen > Apparaat instellen > Werkt met google > En zoek naar Homey.
Vervolgens de setup doorlopen

Hier een voorbeeld hoe het er uit ziet in de Google Home App

Ik kan het helaas nog niet uitgebreid testen aangezien ik op vakantie ben. Dit lukt pas over twee weken
Maar mijn keuken lampen gingen keurig aan toen ik dat aan google vroeg.

2 Likes

Deze ga ik hernoemen want dit gaat anders verwarring geven, nog meer dan er al is :wink:

De devices Google Home en Google Home Mini
image image
maken gebruik van Google Assistent https://assistant.google.com/

maar zijn een totaal ander product dan Home Assistent wat Open Source Home automation software is waar hier al een uitgebreid topic over is Google home/assistant + Homey 2.0

En dat het niet announced is komt waarschijnlijk omdat Google hier niet de mogelijkheid bied dat Athom het op kleine schaal kan testen en netjes kan releasen. Dat komt waarschijnlijk als de nieuwe Homey App v 2.3.0 beschikbaar komt.

Na wat overleg is de Titel “Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning” geworden. :wink:

Zojuist ook de connectie gelegd. Lijkt te werken maar niet voor alle apparaten zoals zonweringen ook nog niet de flows.
Afwachten wanneer het verder uitgebreid wordt.

ook gekoppeld op eerst gezicht lijkt goed te werken!
idd diverse apparaten die nog niet bedient kunnen worden maar wel weergegeven en andere apparaten die helemaal niet weergegeven worden alle verlichting lijkt gewoon te schakelen naar behoren!

wel 1 en ander om op te ruimen
wat wel mooi is is dat je ruimtes en benamingen in google home gewoon kunt aanpassen en deze in homey blijven zoals ze zijn en dat dit gewoon daarna nog blijft werken

Bij mij ook inderdaad
Het lukt mij wel om een virtuele schakelaar toe te voegen. Die komt wel zichtbaar in de Google Home app. Ik kan deze ook schakelen met stem
Op die manier zou je flows kunnen triggeren en dus ook de zonewering

1 Like

Ohhhh fijn!! Dit is veel natuurlijker ‘Heey Google, doe het licht in de keuken aan’ en ook het antwoord ‘Goed, ik zet 3 lampen aan’.

Ik heb inmiddels mijn Homey ook geintegreerd in Google. Nu blijkt dat alle apparaten die in mijn Homey staan niet overgezet worden naar Google. Bijvoorbeeld alle infrarood apparaten die Homey geleerd heeft, alle Xiaomi sensoren en nog diverse apparaten. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Hoi Ben,

Zoals al eerder hierboven is geschreven, worden nog niet alle apparaten ondersteund.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat dit wel het geval is

Gisteren is het me gelukt om te koppelen maar vandaag lukt het niet meer. Krijg een melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Iemand anders ook dit probleem?

Nee geen probleem hier

Heel blij dat dit nu werkt, maar is er al iemand die een goede manier heeft bedacht om flows te activeren?

Wat ik nu heb gedaan bijvoorbeeld is een virtuele schakelaar gemaakt sfeerverlichting. Maar deze heeft de optie aan uit. Ik moet nu dus zeggen oke google sfeerverlichting aan. Ik zou graag willen zeggen oke google sfeerverlichting.

Als ik van de schakelaar een button maakt is ie niet zichtbaar in google home.

Hoi Tasz,

Wat ik niet begrijp is dat de apparaten allemaal door Homey ondersteunt worden. De bedoeling was van Homey om spraakherkenning aan Google over te laten. Hier heeft men onlangs een overeenkomst over bereikt. Nu heeft men de homey app geintegreerd in Google zodat wij alle apparaten in Google krijgen wat niet het geval is. Moeten wij dan nu weer op Google wachten totdat er weer een nieuwe app door hun wordt gemaakt zodat wij deze weer kunnen gebruiken. Als dat zo is dan vraag ik mij af of wij niet beter verder kunnen gaan met Google en afscheid nemen van Athom Homey

1 Like

Dit zag ik net op de engelse topic

Even geduld met het aanvragen van ondersteuning voor ‘problemen’ met de Google Home-integratie. Zoals vermeld in de firmware changelog 9, is versie 2.3.0 nodig om deze integratie naar behoren te laten werken

Hier gaat het allemaal over aannames en conclusies trekken zonder te lezen en op te letten.
Als je het een beetje gevolgd had, of in ieder geval dit topic had gelezen, dan had je geweten dat Homey app versie 2.3.0 nodig is om de connectie met Google Home compleet te maken.
Staat in post nummer 2 van dit topic, is op Slack vermeld en staat op de firmware pagina van Athom:

  • [Core] Add support for Google Assistant. (Requires smartphone app v2.3.0)

Dat je die laatste 2 gemist heb dat is te begrijpen maar dit topic niet lezen en dan komen blaten dat we maar afscheid moeten nemen van Homey is natuurlijk onzin.

4 Likes

Ideetje: misschien in je flow opnemen dat hij de virtuele schakelaar ook weer uitschakeld?

2 Likes

Heb wel alles gelezen maar niet wat de meerwaarde is als 2.3 uitkomt wat zijn dan de voordelen ?

Tja het was niet om te drammen was benieuwd of iemand wist wat de expliciete voordelen waren.
Vind dat het meeste er nu ook al in zit vandaar.

Precies dit.
Belangrijkste is dat je straks flows kan starten. Wat mij betreft hoeven dan niet eens alle apparaten zichtbaar te zijn in de google home app. (al verwacht ik wel dat dit geïmplementeerd word)
Als je flows kan starten kan je in principe aansturen wat je wilt.

Ja goed idee. Ik denk dat dit voor nu de beste work around is om flows te starten tot dat de nieuwe app er is

Kan nu alle lampen en thermostaatkranen via Google bedienen, wacht rustig op de rest !! Het begin is er !!

2 Likes

GEWELDIG!!! :slight_smile:
Hier heb ik zo erg naar uitgekeken :star_struck::partying_face::partying_face:

Via GH en Homey de Harmony activiteit “TV Kijken” starten en stoppen

1 Like