Uit mijn hoofd dacht ik dat de oude Homewizard (en dus ook de P1 meter?) iedere 15 seconden de slimme meter uitleest. Dus als ik dat ook in deze flow zou doen wordt eea inderdaad iets nauwkeuriger.
Het klopt dat één kaartje ook genoeg is. Dat geeft veel lijntjes vanuit één punt waardoor voor mijn ogen de flow ‘druk’ wordt. Nu heb onderscheid tussen afname en teruglevering.
Ik gebruik daarvoor een “any” flowcard. Dus achter het ene “every minute” kaartje 2 “any” kaarten.
Dat zorgt ook voor overzicht. En minder risico op vergissingen (als je naar 30sec wilt moet je eraan denken beide kaarten aan te passen…)
Nog een verbetering,
Je flow houdt er nog geen rekening mee dat de batterij “bijna leeg” kan zijn.
Als ie groter dan nul is gaat hij zijn berekening doen, ook als er meer energie getrokken wordt dan er in de batterij zit (hij kan negatief worden)
Ik heb hem gemaakt en ben morgen benieuwd wat hij gaat doen.
Maar ik heb een vraag, in het midden staat een flow card “Zet vermogen naar huidig vermogen” wat doet deze?
Ik kan het er niet uithalen en de variabele vermogen zie ik ook nergens terug, ik heb dus ook het idee dat die niks doet. Of mis ik iets?
Ik wilde in insights het virtuele vermogen vergelijken met het echte vermogen. In insights kun je variabele ‘virtueel vermogen’ alleen met andere variabelen vergelijken. Vandaar een extra variabele: ‘vermogen’
Added return on investment calculation:
** based on dynamic contract, using prices from the power by the hour app
** energy to the battery reduces the ROI (you would have received money for return energy
** energy usage from the battery adds to the ROI
Made some updates to the flow, so new screenshot and new TEF above:
I changed the naming of the variables. I had mixed up the Energy (E), power (P) and current (I) in the naming. Nothing functional just naming of the variable
Added return on investment calculation (explanation added in post above)
Wat super gaaf zeg. Ik zou dit heel graag willen nabouwen of importeren, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Wat ik ook niet kan herleiden is hoe je de data laat zien?
Komt deze in je tijdlijn? Met andere woorden, hoe maak je de data “zichtbaar”?
Moet ik eerst alle variabelen instellen? En welke devices moet ik aanmaken?
Je kunt de flows importeren in je homey. Hier staat beschreven hoe flows importeren werkt.
Je moet inderdaad eerst de variabelen aanmaken (je kan eigen namen kiezen voor de variabelen).
Je ziet de variabelen in het screenshot linksboven in de blauwe notes.
Devices hoef je niet aan te maken, wel eerst even de apps die in de post staan aangegeven downloaden.
Als je meerdere batterijen wilt simuleren maak je een 2e set variabelen aan en laad je de flow gewoon nog een keer in.
Het bekijken van de data doe ik met insights (standaard in homey)
Ik heb iets soortgelijks gemaakt. maar dan om te berekenen hoeveel stroom ik max kwijt zou kunnen in een accu (teruglevering over een dag) en wat ik nodig heb om de donkere uren door te komen tot de panelen gaan leveren. Dus om effectief op NOM uit te komen tijdens de meest zonnige periode van het jaar (gaat in de winter natuurlijk niet lukken)