[APP][Pro][NL] Homewizard πŸ§™β€β™‚οΈ

Bedien je HomeWizard producten (Link en Smart Switch worden niet ondersteund)

Stabiele versie: v3.3.5
Test versie: v3.3.10

HOMEWIZARD ENERGY PRODUCT INFO
Engelse forum met de meeste info is hier te vinden: [APP][Pro] Homewizard πŸ§™β€β™‚οΈ

De Homewizard P1 wifi dongle werkt alleen wanneer de dongle firmware versie 2.09 of hoger heeft, dus check dit voordat je de dongle probeert toe te voegen. Deze firmware ondersteund automatische detectie op basis van mDNS (bonjour multicast, autodiscovery). Mocht deze firmware nog niet actief zijn wacht dan tot de dongle deze automatisch via het internet geupdated wordt.

De kwh1 & kwh3 (SDM230 & SDM630), energie stekkers en de watermeter (~Augustus 2022).
Voordat je deze modules toevoegd MOET je de Lokale API in Homewizard Energy app aanzetten.
Deze optie staat standaard uit en moet je zelf aanzetten anders zal Homey hem niet vinden.

Bijvoorkeur in je internet router er voor zorgen dat je Homewizard wifi apparaten een gereserveerd ip adres krijgen en vasthouden dit geeft een stabiele koppeling in Homey zonder dat deze steeds kan veranderen van adres en je verbindings problemen krijgt.

TROUBLESHOOT TIPS FOR P1, KWH, WATERMETER AND SOCKETS:

  • Herstart Homewizard Homey app
  • Haal de spanning van de P1, KWH, watermeter of stekker zodat deze herstart
  • Herstart je wifi accesspoint/router
  • Herstart homey (mdns discovery probleem blijft hangen)
  • Controleer lokale API in de Homewizard Energy app voor het apparaat wat je wilt toevoegen (schuifje in de APP per meter, socket etc.)
  • Instaleer een mDNS discovery app op je iphone/android en zoek naar _hwenergy._tcp en kijk dan of je je apparaten kan vinden van Homewizard.
  • Check je Wifi instellingen dat er geen isolatie actief is voor de meters of Homey, dit beperkt communicatie tussen wifi apparaten onderling.

Of

HOMEWIZARD (Het OUDE witte kastje)

Je begint als eerste met de hoofdunit want alle andere apparaten (Energylink, Heatlink, Thermometers…). Je vult het ip adres in het vragen veld en het lokale wachtwoord van de Homewizard (let op dit is NIET je Homewizard account / email adres).

Nadat je hoofd unit hebt gekoppeld kan je los de Energylink, Heatlink etc toevoegen. Tijdens het koppelen zie je de hoofdunit in een lijstje verschijnen. Selecteer de hoofdunit en dan β€œsave”.

Mocht dit invul scherm voor de Homewizard Hoofdunit voorbij flitsen, gebruik dan de webinterface van Homey https://my.homey.app

Homey ondersteund de Heatlink en Energylink helaas niet zonder de hoofdunit, deze moeten altijd samen aangesloten zijn. Het 868Mhz protocol dat gebruikt wordt is gesloten en daardoor onmogelijk los te koppelen.

Ondersteund zijn: Energylink, Heatlink, Windmeter, Regenmeter, Temperatuur sensors, Rook & Beweging melders

Niet ondersteund zijn: Lampen & Stekkers (gebruik de KlikAanKlikUit of de Smartwares app).

Kantekening bij beweging melder: Er zit een vertraging in de beweging van minimaal 10 seconden dus let hier op.
Relevante bronnen en linkjes/urls
Project master source: GitHub - jtebbens/com.homewizard: Homewizard app for Homey
Beta channel: https://github.com/jtebbens/com.homewizard/tree/beta
Test install from app store: HomeWizard | Homey

Support vragen in dit forum of de engelse versie (is actiever en meer info).

STUUR ALLEEN EEN DIAGNOSE RAPPORT VIA DE HOMEY HOMEWIZARD APP ALS IK ER OM VRAAG.

Ontwikkelaars: Jeroen Tebbens, Jeroen Bos, Nick Bockmeulen, Freddie Welvering, Emile

1 Like

Reserved

WAARSCHUWING

Ik heb inmiddels 5 gebruikers gehad met P1 problemen waarbij de verbinding met Homey wegvalt (forbidden).
Door een nog onduidelijke oorzaak kan de Lokaal API vinkje in Homewizard Energy van je P1 naar UIT vallen en kan Homey er niet meer bij.
Kijk eerst dus in Homewizard Energy appmof deze ECHT aan staat.

@Jeroen_Tebbens

Hallo Jeroen,

Ik ben al jaren een gelukkige gebruiker van jou HomeWizard app!

Kun jij me vertellen welke van onderstaande waardes het actueel vermogen is wat realtime gebruikt wordt in huis. Dus niet wat er opgewekt wordt of terug geleverd wordt maar wat er echt op dat moment geconsumeerd wordt?

Bedankt!

Die 2340W is je huisverbruik. Dus niet gecompenseerd met je zonnepanelen. Die 1224W is dat wel (dus je het verschil 2340-1224= 1116W is wat je zonnepanelen je nog leveren.

1 Like

Bedankt Jeroen!!!

1 Like

Goedemiddag Jeroen,

Zit een dagtotaal niet in de HomeWizard 1fase dinrail module op Homey 2023?

Ik zie 2 keer het totaal gebruik.

Bedankt!

Nee er is geen dagtotaal in de kwh-1.
Je ziet dus het totaal van alle fases (je hebt er alleen 1) en je ziet het totaal van fase 1 specifiek (met een fase 3 aansluiting zie je dan de losse fases).

Top, bedankt!

Dag Jeroen, is het mogelijk en heb je tijd, zin om de omvormers toe te voegen aan de app?
Ik heb een Solaredge omvormer die ik graag zou willen toevoegen via de Homewizard app aan Homey.

Hallo Wout,

Maar daar is toch al een app voor?

Ik bedoel de integratie vanuit Homewizard.
Sinds een paar maanden kun je ook bepaalde merken omvormers toevoegen in de Homewizard app op de telefoon.
Ik zou graag de combineerde data vanuit die bron willen toevoegen.

Dan moet ik je teleurstellen want deze gecombineerde info is niet bekend in de P1 dongle en leeft alleen op het cloud platform van Homewizard. Bovendien moet je daarvoor betalen en mag ik als externe ontwikkelaar niet bij.

2 Likes

Hallo Jeroen,
Ik krijg zowel de P1 als de kwh1 SDM230 niet gekoppeld in mijn Homey Pro 2019.
Homey kan het apparaat niet vinden, zegt die dan.
In de HomeWizard app werkt alles normaal.
Ik heb Homey al opnieuw gestart, de lokale API in de HW app aangezet en beide apparaten zonder spanning gezet maar zonder resultaat.
Ik heb met de mdns discovery app gezocht naar _hwenergy._tcp maar deze kan het niet vinden. Zowel HP als HW zitten in hetzelfde wifi netwerk.
Wat kan het probleem nog zijn?
Bedankt alvast voor je hulp.

Je wifi access point ondersteund geen multicast. Dit kan bijvoorbeeld komen dat je een wifi gast/guest type netwerk gebruikt.
Onderling verkeer van wifi clients kan worden geblokt.
Wat voor wifi gebruik je?

Ik heb TADAAM (BelgiΓ«). Dat is internet via 3G/4G. De HP en HW zitten op dit wifi netwerk.
Ik heb hierop wel als extra uitbreiding deze staan: ### ZyXEL Multy M1 AX1800

Dit is een ander wifi netwerk als de TADAAM.
Zou het kunnen lukken als ik HP en/of HW met de ZyXEL verbindt?
Bedankt alvast.

Ik ben niet bekend met TADAAM dus heb daarop geen antwoord. Voornaamste van wifi is dat de wifi clients met elkaar kunnen communiceren en dat lijkt dus nu niet het geval. Je kan kijken naar die Zyxel maar dan moeten beide (homey en p1) op deze zyxel verbonden zijn, maar dat is geen garantie.

1 Like

OK, bedankt voor uw antwoord.

Beste Jeroen,

Ik heb hetzelfde probleem. De homewizard app ziet mijn socket wel, alleen homey kan hem niet vinden.

Thuis hebben wij een mesh wifi netwerk (deco m4). De socket en homey zijn aangesloten op het hoofdnetwerken, en niet het gast netwerk.

Kan je mij hier toevallig mee helpen?

Hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,

Rutger

En wat zegt de mdns discovery app?