Homewizard P1 dongle

Just got struggeling a bit to.
The steps i took:

  • Put your Phone in the same WIFI network as you Homey
  • Install the Homewizard Energy App (not the default Homewizard app)
  • Press the button on the homewizard P1 until it blinks blue
  • Folow the setup instructions in the app so the P1 works with the energy app
  • Open the configuration page in your router, find the device with the name espressif (at least that was the name in my case). Go to settings, and configure that it gets the same IP-address.
  • Now you can add the divice in the device in the Homey. > Add device > Homewizard > P1. In my case it found it.

And install this app: myenergi App voor Homey | Homey from Andre Biset

Hi @Ronald_Otto

Why did you install “extra” this app what are the extra’s with this app?

kind regards, Andre

The extra app is an example for switching on and of charging when a certain amount of power is delivered. You do not need it for the P1 dongle.

Beste Jeroen, ik heb een P1 meter aangesloten op mijn digitale meter en die werkt prima in de Home Wizard app, maar als ik de P1 dongle vanuit Homey toevoeg en wil installeren vindt hij die niet. Ik heb enkele screenshots toegevoegd: wat zou ik fout doen?

Heb je eventueel ook in het engelstalige gedeelte gekeken?
https://community.homey.app/t/app-pro-homewizard/19267
Daar is het wat drukker met gebruikers.

Zitten de Homey en de P1 in hetzeflde wifi netwerk?

Verder hier meer tips in NL:

En het engelse deel heeft nog meer info:

Er lijkt in de mDNS discovery implementatie van Athom iets raars te zitten, soms moet de app (of Homey) herstart worden om het weer werkend te krijgen. Dus @Guy_Adriaens, probeer dat ook eens als je dat nog niet hebt gedaan (maar het blijft wel een vereiste dat Homey en de P1 in hetzelfde netwerk zitten).

volstaat het dan om de P1 te verwijderen en opnieuw in de app toe te voegen? wordt de update dan automatisch uitgevoerd als ik het terug aan de wifi koppel?

Welke update bedoel je dan?

ik zie software 3.02 voor de P1 : is dat de laatste versie?

Vanuit Homewizard zelf, denk het wel. Ik draai zelf thuis hier een beta versie weet niet wat de laatste versie is nu. Firmware van Homewizard staat los van Homey, die krijg je altijd via internet geupdate.

Sinds de update geen verbinding meer met de P1
In Homey.

Wel met de app van HW zelf.

Apparaat weg halen helpt niet hij word niet meer gevonden?

Iemand een idee?

1 Like

Geen idee hier werkt het gewoon, API ingeschakeld in de app??? De app in Homey opnieuw starten en Homey zelf even stroom eraf.

Klinkt als een wifi probleem waarbij Homey en de P1 dongle niet in het zelfde netwerk zitten OF je lokale api vinkje staat uit.
Je kan zekerheidhalve je P1 dongle even uit je slimme meter halen (en de usb power los, dus ff stroom er af) en daarna weer aansluiten.

Het werkt weer !

Homey opnieuw opstarten, en toen was hij weer te installeren.

1 Like

@Jeroen_Tebbens werkt P1 discovery via mDNS toevallig?

Yep

Dat kan het verklaren dan :roll_eyes: @TedTolboom heeft het discoverygedeelte van z’n Plugwise app flink herschreven om rond de mDNS problemen heen te werken (Athom is ervan op de hoogte, maar het is Shiny New Toy tijd).

Ja begrijp ik, alle idd nieuwe “Homewizard” producten zijn mdns discovery gebaseerd. En dan moeten ze ook nog handmatig (behalve de P1 die staat al aan) lokale api enabled worden.

Helaas lijkt een reboot vaak de enige oplossing te zijn als Homey niks kan vinden (ervan uit gaande dat de rest van de setup klopt).