Is de Homewizard batterij iets voor mij?

Homewizard komt met een stekker-batterij van 2,7 kW. Deze kan maximaal met 800 watt laden en ontladen.

De batch van november is al gereserveerd. De volgende batch komt pas volgend jaar maart.

Mijn zonnepanelen liggen helaas niet de hele dag vol in de zon.
Kunnen mijn panelen de batterij voldoende opladen?
Kan de volle batterij mijn stroomverbruik leveren als het donker is?

Om hier achter te komen heb ik deze flow gemaakt:

Deze flow vult de virtuele batterij als de opbrengst van de zonnepanelen hoger is dan het verbruik met maximaal 800 watt tot deze vol is. En ‘s nachts levert maximaal 800 watt tot de batterij leeg is.
Onderstaande schermprint laat zien dat met het zonnige weer van afgelopen weken makkelijk volledig oplaad. En dat de batterij nog niet leeg is ‘s ochtends.

De virtuele afname is nagenoeg 0. Op pizza-avond na.:stuck_out_tongue_winking_eye:
De dips zijn teruglevering (meer dan 800 watt opbrengst of accu vol)

8 Likes

Dat regelt de batterij zelf al, met de Homey P1 meter.

De p1meter heb ik sinds kort. De batterij komt pas in maart. Ik wil NU weten wat het effect op zonnige en minder zonnige dagen is.
En wat het effect is als de dagen korter en de nachten langer worden.
Voorzichtige conclusie tot nu toe: De terugverdientijd is heel lang, maar daar gaat het niet alleen om. Het is kicken om in de zomermaanden zo min mogelijk van het net af te nemen.

1 Like

:+1:

Mooi gemaakt, nog wel ff de omvormer verliezen mee nemen in je berekening ( 15 tot 20%)

En dan blijkt de rerugverdien tijd nog langer te zijn.
:smile:

Niet alles hoeft te worden terug verdiend.
Soms koop je iets omdat je het leuk vind, of een bijdrage wilt leveren aan een beter milieu.
Dat het dan ook nog een klein beetje geld bespaard is mooi mee genomen.

ps,
wat is de TVT van een Homey?

5 Likes


Dit is natuurlijk reclame. Maar kan het waar zijn?

Met homey kun je alles goed na rekenen, maar het verhaal over verliezen klopt.
Hoe groter het vermogen van de omvormer hoe groter het verlies.

… bij gebruik met kleine vermogens :wink:

2 Likes

Mooi gemaakt, mijn 2 HW accu’s komen in maart en ik ben onlangs begonnen met het maken van gewone flows.
Ik heb je advanced flow van het plaatje over genomen en ben aan het puzzelen om ‘m bij mij werkend te krijgen.
Heb ik het goed dat er op het plaatje één verbinding mist en er een stukje flow mist aan de rechter kant?
Bedankt voor het delen maar als ik het laatste stukje ook mag zien ben ik je helemaal dankbaar.

Betere schermprint in eerste post geplaatst.

Dank voor je snelle reactie nu kan ik weer verder puzzelen… ik heb alle variabelen “# huidig vermogen” van m’n p1 meter gehaald is dat correct?

Ik zou nooit meer in het Homewizard ecosysteem stappen.
In het verleden had ik de Homewizard + Heatlink + Energylink, en op een gegeven moment trekken ze er gewoon de stekker uit.
Ook hebben ze samen met Interpolis het Thuis Veilig pakket geïntroduceerd, en ook na 2 de stekker eruit getrokken.

Dus Homewizard is voor mij een te instabiele leverancier voor het leveren van lange termijn oplossingen zoals een thuisaccu.

1 Like

Ik snap je punt, echter blijft de batterij ook zonder het HW platform met de P1 meter communiceren en heeft alles (behalve het HW display) een API dus mocht HW de stekker er uit trekken tzt dan verwacht ik met Homey of HA wel iets te kunnen bouwen.

Klopt

Bedankt voor de toelichting, ik heb ‘m draaien :+1:t3:

Ik heb ook geprobeerd de flow na te bouwen zoals in de eerste post.
Hij rekent ook wat uit maar ik heb geen idee of dit klopt en het kwartje is nog niet gevallen.

Ik krijg om 0:00 een bericht op mijn tijdlijn. met:
Virtuele teruglevering 2,2 kWh.
Virtuele afname 3,2 kWh.
Hoe moet ik dit lezen?
3,2 kWh in de batterij gestopt en 2,2 kWh er weer uitgehaald over de hele dag?
Of 2,2 kWh in de batterij gestopt en er 3,2 kWh uitgehaald, dat kan dus niet.
Of heb ik een foutje in mijn flow gemaakt.
Sommige namen van variabelen had ik al dus heb ik die een andere naam gegeven en niet goed opgelet wat ik heb gekozen. En dat ik dus beter weer even opnieuw begin ipv de fout opzoeken.

De waarden van de zonnepanelen vandaag.
Geproduceerd 10,7 kWh.
Geimporteerd 5,8 kWh
Geexporteerd 5,2 kWh
Verbruikt 11,3 kWh
Netto geimporteerd 0,7 kWh

Virtuele teruglevering is het aantal kWh dat je zou hebben teruggeleverd aan het net als je de accu daadwerkelijk had gebruikt en virtuele afname is het aantal kWh dat je nog zou hebben geïmporteerd uit het net.

Ik ben zelf pas begonnen met Homey maar als je de variabele even wijzigt van naam wijzigen ze misschien ook van naam in de flow zodat je kunt achterhalen of je de goede hebt gebruikt?

Als je de grafiek van de variabele #accu bekijkt kun je het laden en ontladen zien over de tijd.

1 Like

Mooi gemaakt, dit geeft wat meer inzicht dan de verkoop praatjes…

Wat vragen en suggesties…
Suggestie:

  • Je pakt nu een meetpunt iedere 2min en gaat er dan vanuit dat die punt meting een goede referentie is voor het volle tijdsslot.
    Wellicht kan je de nauwkeurigheid opvoeren met de insight trends app. Je kunt dan bijv de mediaan of het gemiddelde over die 2 minuten gebruiken.

Vraag: waarom gebruik je 2x het kaartje “elke 1 minuut”?
Ka. Je niet alle flows verbinden met het 1e kaartje?