Uitgesteld & geforceerd laden Homewizzard batterij

De Homewizzard batterij, hartstikke leuk ding werkt prima uit de doos. Stekker er in en gaan! Zodra je zonnepanelen meer energie produceren dan je in huis verbruik gaat de batterij laden. Precies de bedoeling, maar met een dynamisch contract is het een beetje jammer dat je in de uren dat je nog een vergoeding krijgt voor je energie deze energie direct je batterij in gaat. En dat als de batterij vol is de vergoeding bijna niks is. Of nog erger dat je moet betalen om van je energie af te komen.

Om toch wat laag hangend fruit van de energiemarkt te plukken heb ik een flow gemaakt om het laden van de batterij uit te stellen totdat de marktprijs het laagste is. Ik maak daarbij gebruik van de energie voorspelling van Solcast om te bepalen of de batterij normaal moet werken, of dat deze stand-by gezet mag worden. (je wil natuurlijk wel tegen de avond een volle batterij)

Verder wordt er rekening gehouden met het laden van de auto (aparte fow die ook de batterij stand-by zet) het draaien van de was/vaat, of iets anders dat even veel vermogen vraagt.

Mocht je vervolgens nog energie exporteren (terugleveren) kijk dan ook eens naar mijn EPM flow.

Vandaag even verder knutselen. Ik had het al voor elkaar dat de batterij leeg was door onvoldoende zon. Dus toch eens aan de gang om te laden bij laagste marktprijs bij een dynamisch contract. Hiervoor even gespiekt in het Sessy topic. Bleek best simpel. Dus bij deze de update van mijn PIB flow.

De variabelen “P1_Threshold” & “P1_Gemiddeld” haal ik uit mijn EPM flow.

Via deze onpersoonlijke weg wil ik toch even mijn dank uitspreken aan @Gruijter voor de Power by the Hour app. En aan @Jeroen_Tebbens voor Homewizard app. Zonder hun werk was dit niet mogelijk geweest.

2 Likes

Berekening hoeveel kilowattuur aan sluipverbruik nodig is toegevoegd. (i.p.v. vaste waarde van 2)