Thuisbatterij laadstrategie

Reeds een tijdje ben ik in het bezit van een deye hybride inverter met thuisbatterij en een dynamisch energie contract van ANWB.

Momenteel lukt het om de inverter via homey aan te sturen en uit te lezen. Via deze app (in ontwikkeling) BlauHoff App voor Homey | Homey

Echter ik heb nog geen idee hoe de aansturing zo slim mogelijk te maken.
Het uitgangspunt is zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken en evt handelen bij groot prijsverschil over de dag. Waarbij de homey het denkwerk doet en de inverter volgt.

Eventueel mee te nemen input factoren
-sluipverbruik
-huidig verbruik
-batterij capaciteit, laad en ontlaad vermogen
-Wp aan panelen, oriëntatie
-weersvoorspelling locatie
-uurtarieven, ook wel day ahead price genoemd

Vooralsnog gebruik ik voor de input de volgende apps

PBTH voor het op halen van de uurtarieven
Solcast voor het voorspellen van de opbrengst

Omdat de day a head prices per uur gaan lijkt me een flow die elk uur een check uitvoert het meest logisch.

Wie heeft er een idee hoe te beginnen, of heeft al een paar flows gemaakt.

Mss is het wijs om een kijkje te nemen in het Sessy app topic.

2 Likes

Hoi Peter, dank voor je reactie. Het heeft een tijdje stil gelegen omdat ik voornamelijk bezig was met de aansturing van de inverter zelf.
Ik ben me nu aan het inlezen op het sessy app topic, maar dat is echt gericht op de sessy batterij. Op het PBTH topic zie ik wel dat er mogelijkheden zijn om laad strategieën te kiezen zoals bijvoorbeeld ROI. Echter ik krijg het niet voor elkaar een thuisbatterij toe te voegen. Moet bijvoorbeeld de Blauhoff app dan aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Ja. Ik kan Blauhoff denk ik wel toevoegen aan PBTH. Daarvoor moet ik weten welke capabilities in de Homey app zitten. Ga naar Homey Developer Tools
Selecteer de accu, en maak een screenshot van alle capabilities.

1 Like

niet schrikken zijn er best veel






Ja dat is wat je noemt best veel :flushed::crazy_face::wink:

Sorry :rofl:, en dat is nog maar een deel, aangezien de BlauHoff app meerdere apparaten ondersteund. Waar @Driesk het merk Deye gebruikt, ondersteunen we in de app ook Afore.

Wat heb je precies nodig?

Ik heb nodig:

  • SoC (0 - 100%)
  • Power in (laden van accu in Watt)
  • Power uit (ontladen van accu in Watt)

De power in en power uit mag ook worden gecombineerd naar 1 power. Ik zie measure_power.battery. Is dat positief bij ontladen, en negatief bij laden? Of andersom?

en is de SoC de measure_percentage.bat_soc?

En voor verschillende merken zijn er dus verschillende capabilities?
Welke merken hebben welke bovenstaande capabilities?

@Driesk: Is het voor jouw Deye measure_percentage.battery1 en measure_power.battery1?
En de battery1 suggereert dat er ook een 2, 3 etc kan zijn. Klopt dat?

Er kunnen in principe max 2 batterijen aangesloten worden vandaar te toevoeging van het nummer.
@sorted.bits kun jij aangeven of laden positief of negatief was.

mmh. weet niet of dat goed gaat als beide batterijen in hetzelfde Blauhoff device zitten.

ik heb net even geteste en voor de deye inverter is laden van de batterij negatief.

Bij de meeste type inverter kun je ook maar 1 batterij aansluiten.
In de praktijk denk ik ook niet dan je snel 2 batterijen zal aansluiten. Voor nu wellicht maar even negeren.

@driesk @sorted.bits SVP versie 6.5.0 testen: Power by the Hour | Homey

1 Like