ANWB Dynamische Energietarieven (adv) Flow maken

Hallo Homeys,

Ik maak sinds deze maand gebruik van ANWB Energie met dynamische prijzen. Nu wil ik graag mijn verbruik weten voor KwH en Gas met daarbij een berekening van de dag en maand prijzen.

Ik heb een PlugWise P1 meter en Power By the Hour geïnstalleerd. Wie kan mij helpen een (advanced) flow te maken die de tarieven live ophaalt en een dag, week en maand berekening maakt?

Daarnaast heb ik ook 22 zonnepanelen en gebruik ik hiervoor de SolarEdge app

Groet

Henk

Er zit al heel veel in de PbtH app, en als je iets mist kun je een verzoek doen bij Robin:

1 Like

Als je PBTH gebruikt hoef je geen flows te maken. Dat doet PBTH allemaal voor je. Heb je ANWB al toegevoegd als Day-ahead device in PBTH?

1 Like

Nee dat heb ik niet gedaan, hoe doe ik dat? Of bedoel je de PBHT Day ahead prijzen NL die heb ik wel toegevoegd. Weet alleen nog niet zo goed wat ik er mee kan

1 Like

Zie de handleiding voor day ahead prijzen in PBTH: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year

In het kort: maak een DAP_E device die je ANWB_EL noemt, en een DAP_Gas die je ANWB_GAS noemt. In de device settings voeg je het BTW percentage toe (21% vanaf 1 januari), en de opslagen per kWh/m3 die ANWB rekent. Die opslagen kun je opvragen bij ANWB of in diverse forums op het internet vinden. Check dat je bij update groep een 1 invult.
De DAP apparaten halen ieder uur automatisch de courante prijzen op, voegt de ANWB kosten en belastingen toe die je hebt ingevuld, en stuurt ze naar de update groep in Homey.

Vervolgens maak je in PBTH een gas summarizer, en een power summarizer aan. Voor beide devices selecteer je de PlugwiseP1 als bronapparaat. In de device settings stel je ook update groep 1 in.

Nu zijn de ANWB prijzen gekoppeld aan je stroom en gasverbruik, en houdt PBTH alles netjes voor je bij. :hugs:

6 Likes

Dank je! Hier kom ik een heel eind mee. Ik ga hier mee aan de gang. Kijken of ik op een of andere manier een mooie weergaven hiervan kan creëren

1 Like

en misschien een batt aan je solaredge koppelen en opladen wanneer de uur tarieven laag zijn.
of Vehicle-to-grid (V2G) en dat als batt gebruiken. Dan ontladen wanneer de prijzen weer hoog zijn.

Welke DAP_Gas gebruik je voor ANWB Nederland?
Bij DAP E device staat Nederland er gewoon tussen. Maar welke heb ik nodig voor het gas?

Dat zou je bij ANWB moeten navragen. In ieder geval 1 van de 3 TTF prijzen (EOD, EGSI of LEBA). Zou als ze transparant zijn ook in je contract moeten staan met de opslagen die ze rekenen.

1 Like

Getriggerd door dit draadje heb ik me vanmiddag ook eens in dynamische tarieven verdiept. In de details van een online aanbod van ANWB zie je staan dat ze voor gas LEBA gebruiken.

3 Likes

Een batterij koppelen is zeker de volgende stap. Heb er nog geen ervaring mee dus aanbevelingen welke batterij wordt zeer gewaardeerd!

solaredge ondersteunt hun eigen maar ook LG versies, ik heb LG Chem Resu 10kwh voor 5k maar ik zie ze nu voor 7k. Je moet dan wel een paar metertjes in je meter kast aansluiten. Nu gaat alles naar Belgie vanwege salderen en piek belasting. lange wachttijd.

mijn app ondersteunt al die flows voor het ontladen, laden van de batterij. plus import ,export restricties

Hoe gaat het salderen eigenlijk bij anwb?, gaat dat ook per uur. of eerst op jaarbasis en dan pas kijken naar het uurtarief als je meer verbruikt.

het is nu nog niet zo interessant als je op 0 uit komt. Ik gebruik daltarief maar vattenfall kijkt er pas naar als je niet meer kan salderen. had dit jaar 55kwh op daltarief als eindafrekening.

maar met overbelasting van het net en meer gebruik dan je terug levert kan het wel interessant zijn.
eigenlijk van april to september gebruik ik geen stroom van de grid en lever alleen maar terug.

met 10kwh kan ik gemakkelijk de nacht overleven en overdag wanneer het bewolkt is.

Het wordt leuker als je vehicle to grid hebt met 50 of 70kwh. opladen wanneer het goedkoop of zelf gratis is, misschien wel terugleveren als je dan wel ook een goede prijs krijgt.

1 Like

Goedemorgen

2 PbtH aangemaakt en ANWB_EL cq. ANWB_GAS genoemd

  • in de instellingen het var. opslag (%) 21 gemaakt (mi. de BTW),
  • vaste opslag de bedragen voor inkoopkosten + energiebelasting + ODE (?) ingevoerd.

Kan alleen geen invul-veld vinden voor vaste kosten (netbeheer etc.)
Waar vul ik dat in om de juiste prijs te laten berekenen dat ik per Kw cq. kuub betaal?

grtz Hans

Dat zijn maamdelijkse vaste kosten die alleen interessant zijn voor je hoofdmeter. Dat is dus ook de plek waar je die kan invullen. Dus niet bij ANWB DAP, maar bij de summarizer van je hoofdmeter.

Help me even op weg “summarizer van je hoofdmeter”?

heb geen idee waar je dit invuld

De DAP is de driver die spot prijzen ophaalt. Als het goed is heb je een DAP voor Gas, en een DAP voor elektriciteit aangemaakt.
De Summarizer is de driver die energieverbruik en kosten samenvat van een specifieke energieverbuiker in je huis. Dat is dus een ander Homey apparaat van een andere app. Ik neem aan dat je een Gas summarizer hebt aangemaakt voor je gas-hoofdmeter, en een elektriciteits summarizer voor je e-hoofdmeter. Welke app gebruik je om je hoofdmeter uit te lezen in Homey?

Momenteel Ztatz P1 maar met nog een oud contract/ gegevens van Eneco (pffff) 1/2 pas over op ANWB Energie

En heb je deze aan PBTH summarizers kunnen koppelen voor gas en elektriciteit?