Sessy thuisbatterij - wie heeft interesse in een App?

Een nieuwe Nederlandse startup heeft een thuisbatterij ontwikkeld

Ik ben in gesprek met de mensen van Sessy voor de ontwikkeling van een Homey app. Om dit goed op te starten heb ik een aantal vragen aan jullie:

  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
  • Zo nee, waarom niet (en lees je dit toch wel :wink:) ?
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?

En de meest belangrijke vragen:

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?

Edit 14.10:
Goed nieuws allen!

Ik heb definitieve afstemming met de Sessy Boys en ga de Sessy app bouwen :beers: :partying_face:

Ik krijg binnenkort de interface specificaties (nog in ontwikkeling) en een unit om mee te testen. Ik hoop dat rond de tijd dat de nu bestelde Sessy’s worden uitgeleverd ook de Homey app klaar is.

To be continued…

8 Likes

Rare belangrijke vraag, ik heb de Homey Pro dus…

Nou ja, alleen belangrijk als je een Pro hebt en de app alleen in de cloud werkt, of vice versa :kissing_heart:

Een Homey cloud, en dan niet in de cloud werkt? Leg uit.

Te moeilijk voor dit tijdstip :crazy_face:

Maar wat kun je melden over de andere vragen die ik heb gesteld?

Dat is een goeie, doe mij maar een ander merk :upside_down_face:

Nou, beter hier je tijd verdoen dan aan de drank en drugs Ronny Flex :disguised_face:

2 Likes
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja geïnteresseerd. Maar door salderen van zonnepanelen tot iig 2025 verdien je er nog niks mee. En na 2025 is afbouw tot 2030. Dus dan nog steeds niet heel rendabel…

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Moet rendabel zijn.

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Geen idee, ken het merk niet.

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Opladen / ontladen / percentage vol.

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    In ieder geval de Pro.

2 Likes

Dank voor je input Sjoerd!
Mbt salderen denk ik dat je gelijk hebt. Maar als je over het jaar heen meer produceert dan verbruikt krijg je maar een paar cent per kWh terug.

En ik ben zelf recent overgestapt op een dynamisch contract. De prijzen veranderen dan per uur. En of ik nou wel of niet saldeer met mijn panelen, een thuisbatterij kan dan gebruik maken van de (soms flinke) prijsverschillen op een dag.

4 Likes

Ik krijg nu een aardige teruglever vergoeding (nog)….

Met dynamisch contract kun je je verbruik van de winter niet salderen met wat je in de zomer teveel opwekt. En met een batterij haal je dat ook niet. Daarnaast is het bij dynamisch juist als de zon schijnt dat je nog minder terug krijgt voor het terugleveren.

Maar op lange termijn gaan we denk ik wel richting dynamische contracten toe. Zeker als salderen voorbij is. En dan kan wellicht een batterij zichzelf terug verdienen.

3 Likes

Dynamisch houdt over het algemeen in dat er twee piekmomenten zijn (stroom duur) in de ochtend en avond, en twee dalmomenten (stroom goedkoop) in de middag en nacht. Nog zonder je eigen verbruik mee te nemen kun je hier al geld aan verdienen door dus gebruik te maken van deze prijsverschillen. Ook in de winter zonder zonnestroom kan dit.

Ik heb op Homey al de app Power by the Hour geïnstalleerd, de sommetjes moet ik nog maken. Maar ik wil eens kijken hoe mijn gebruik uit zou vallen met die prijzen, en wat als ik er een accu bij zou hangen die dus elke dag laadt en ontlaadt. Ik heb een warmtepomp en elektrische auto met slimme laadpaal, en zeker met die laatste kan ik dus zelf bepalen wanneer en hoe snel ik laad.

Maar zeker tot en met 2024 heb je niks aan een accu, behalve als je de netbeheerder wilt helpen.

Mijn eerste indruk over Sessy: prijs lijkt me niet onredelijk, installatie ziet er eenvoudig uit, en makkelijk schaalbaar over 3 fasen. Juist het slimme spreekt mij aan, en zou dan ook controle willen over het te leveren of op te nemen vermogen, het uitlezen van uiteraard het accu niveau en actuele vermogen. Ook het selecteren van hun voorgeprogrammeerde standen als nul-op-de-meter moet kunnen. En de communicatie moet natuurlijk lokaal zijn, niet via hun server.

4 Likes

Sjoerd heeft mijn antwoorden al gegeven… :slight_smile:

Moet zeggen dat Sessy niet heel onredelijk geprijsd is, maar dan nog, ik denk dat je minimaal 2 of 3 van die units nodig hebt om het een dag of 2/3 te kunnen rekken bij minder opbrengst van de panelen. (november/december/januari)
(wanneer je een airco/doorstroomboiler(s)/electrische cv hebt lukt dat waarschijnlijk zelfs al niet, afhankelijk van de hoeveelheid panelen natuurlijk)

Ik denk dat het lastig is in die “donkere” maanden volledig alles op te kunnen vangen met een accu pakket, of het wordt een onbetaalbaar groot pakket. Mijn vermoeden is dan dat je toch weer van het net moet gaan afnemen, uiteraard minder dan zonder accu.

En in de mooie maanden (juni/juli/augustus zoals dit jaar) is je accu pakket met een paar uren vol en ga je alsnog weer terugleveren.

Ik vraag me af of je dat met een redelijke omvang accu pakket wel kunt ondervangen. Denk dat dat niet meevalt.

Maar voor de app; waarom een keuze tussen pro en cloud? waarom niet allebei? :slight_smile:
Ik had van Sessy nog niet gehoord, ik vind het wel interessant, bedankt voor het wijzen op deze mogelijkheid.

4 Likes

Zelfde antwoorden alhier

1 Like

Ik ben in het bezit van een Homey Pro en heb een Sessy batterij besteld.
Verder ben ik zeer nieuwsgierig naar de mogelijkheden hoe de Sessy batterij in Homey te gebruiken.

3 Likes

Ik vraag me af of dat zo is. In ieder geval help je een beetje het net te stabiliseren. Maar bij een dynamisch contract is het nu toch ook al intetessant? Je koopt de stroom als het goedkoop is en verkoopt het als het duur is.

Dus stel dat ik 5kWh per dag in/verkoop met een prijsverschil van 10 a 20 cent per kWh, dan verdien ik toch 0,5 - 1 euro per dag? En dat het hele jaar rond. Of maak ik een denkfout ergens?

Nu gebruik ik ook in de zomer meer dan dat mijn panelen kunnen leveren omdat ik een elektrische auto heb. Dus dat kan bij anderen misschien anders liggen

2 Likes

Als je meer verbruikt dan opwekt kan een accu helpen. En kun je op die manier van laden/ontladen iets verdienen. Maar dan zou ik voor nu investeren in meer zonnepanelen als dat kan en/of warmtepomp en niet een batterij.

Je verliest ook altijd wat met laden en ontladen, dus die berekening gaat niet 1-op-1 op denk ik?

Stel je verdient een euro per dag (wat al hoog is denk ik). Dan zou dat 365 euro per jaar zijn. De vraag is dan ook even hoe lang gaat zo’n batterij mee…? En na hoeveel jaar is nog hoeveel accucapaciteit over?

Denk dat je niet uitkomt met de investering nu in de huidige tijd en wetgeving.

Zou het wel leuk vinden om een batterij te hebben! Maar alleen voor de leuk is de investering weer te hoog :sweat_smile:

1 Like

Helaas heb ik een electrische auto… daar kunnen bij ons thuis geen zonnepanelen en geen accu tegen op. Ook geen combi. 50kWh is zo verstookt met 1x laden. Zo’n grote Sessy is onbetaalbaar…

1 Like

Dat klopt. Ik deed even de aanname dat zonnepaneelbezitters nu weinig aan een accu hebben met dynamische uurtarieven. Je krijgt namelijk weinig voor je stroom op de momenten dat je levert. Ook warmtepomp gebruikers hebben ditzelfde probleem op dit moment.

1 Like

Op hun site staat 6000 laadcycli. Met 2x per dag volledig laden/ontladen dus grofweg 8 jaar.

Edit: niet hun site, maar hier: Nederlandse slimme thuisbatterij komt eraan - Zelf Energie Produceren

2 Likes

Zou betekenen dat je er +/- 450 euro per jaar mee moet verdienen (als je uitgaat van 8 jaar) om hem terug te verdienen en eigenlijk meer omdat je het liefst er iets aan verdient :slight_smile: . Nu lukt mij dat niet ivm salderen. Maar over een aantal jaar als het salderen stopt zou dit wel mogelijk kunnen zijn in combinatie met een dynamisch contract.

Prijzen zijn wel schappelijk van de batterij.

1 Like