Sessy thuisbatterij - wie heeft interesse in een App?

Dacht eerst aan een SMA-omvormer met accu’s. Dynamische stroomprijzen zijn op het voordeligst aan te kiezen voor accu-laden? Eerst laden met ‘Zon’, daarna aanvullen met dynamische stroomprijs. Als dit in app kan worden gekoppeld, zou dat een nuttige app zijn in de ‘Homey Pro’.

3 Likes

Filmpje over Sessy: Eerste Nederlandse thuisbatterij komt uit Gelderland - YouTube

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    ==> Nee

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    ==> Ja, Sessie besteld (Intekengeld betaald)

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    ==> Net als homey destijds, maar ook om ervaring op te doen en uiteindelijk te besparen

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    ==> Sessie lijkt aardig interessant, zeker met de voorinteken voorwaarden

En de meest belangrijke vragen:

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    ==> Bepalen of het zinnig is te laden of terug te leveren, liefst gekoppeld aan bijvoorbeeld Tibber (En die hebben een heel simpele interface tot prijsdata per uur.)
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    ==> Pro lijkt me logisch, andere optie geen ervaring
1 Like

Dank voor je input Rene! Ik zit te denken om mijn Power by the Hour (PBTH) app te koppelen aan Sessy. PBTH kan alle dynamische tarieven, o.a. van Tibber, gebruiken om optimale laad/ontlaad schema’s te maken. Bijvoorbeeld laden op de 3 goedkoopste uren van vandaag, en ontladen op de 3 duurste uren. Of zelfs dat truukje 2x per etmaal te doen, aangezien gemiddeld genomen een dal in de nacht en een dal in de middag te zien is in de tarieven.

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee / Ja
  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja / Ja
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Zelf mijn verbruik en opwekking kunnen afstemmen op elkaar.
  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Geen idee, ken het merk niet.
  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Opladen / ontladen / percentage vol.
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    In ieder geval minstens de Pro.
1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?

nee; ja

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?

ja: nee

  • Zo nee, waarom niet ?

nog niet aangeschaft vanwege prijs

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?

verschil op te vangen in piek en dal tarief. Ik heb geen panelen maar prijs per Kw is per uur verschillend (van gratis tot €1)

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?

ik ken Sessy niet / weetniet, geen voorkeur

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?

bepalen wanneer de batterij opgeladen moet worden (per uur)

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?

Pro

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    nee; ja

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    ja: Ja (de sessy bij voor inschrijving)

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Aanvulling op m’n zonne panelen, en variable uur contract,dus laden bij zon en bij goedkopere energie uit het net. Om s’avond of nacht ook nog zelf support te zijn

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Ik heb de Sessy bij voor inschrijving besteld

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Wellicht extra logica en besturing aan brengen, maar ik denk eerst ook aan de monitoring

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    teminste de Pro (die heb ik zelf)

Wanneer geleverd of we wanneer we de eerste GUI/API dingen vernemen van Sessy wil ik best mee helpen om gedachte gangen te checken ect.

goed van je Robin van de post.

Groet

Johan

1 Like

Eigenlijk hoef je maar 1 keer per dag te kijken naar de energie prijzen daar die naar mijn weten op een vaste tijd iedere dag worden bepaald op de “stroom beurs”
En wellicht kijken naar de verschillende aanbieders of ze hun energie prijzen via een API aan bieden.
Wellicht een matrix samen stellen met de huidige dynamische providers en hun koppelings url (json, API, ect)
Op deze manier kun je ook wellicht een betere voorspelling doen van wanneer je iets op een dacht doet of juist niet doet.
Met de huidige Power by the ower is dat niet mogelijk, overigs wel een geweldige app voor inzicht.

Groet
Johan

Alle aanbieders van dynamische prijzen gebruiken exact dezelfde bronprijzen. Ze verschillen alleen een beetje in de opslag die ze er op zetten.

1 Like

Meer een topic voor het PBTH forum, maar wat is niet mogelijk? PBTH heeft vele flowkaarten om optimaal gebruik te maken van uurlijkse prijswisselingen, en houd daarbij rekening met prijzen tot maximaal 24 uur in de toekomst.

2 Likes

Heb interesse in de SMA-omvormer (SUNNY Tripower 6.0 Smart Energy) met accu’s.
De Sessy’s lijken mij ook interessant. Weet nog niet waar meeste rendement/mogelijkheden mee te halen is.

1 Like

Kun je die SMA omvormer ook van buitenaf aansturen? Of regelt die alleen zichzelf met zonnestroom?
Voorbeeld: systeem levert 500W vermogen op een donkere winterdag, maar jij wilt je auto opladen met 10 kW. In dat geval zal de omvormer bezig blijven met de zonnepanelen denk ik

1 Like

Thomas,

Ik heb nog de KOSTAL-omvormer, de volgende wordt (misschien) een SMA-omvormer.
Ik weet (nog) niet wat de SMA allemaal kan, begreep wel dat de accu’s voorrang krijgen als er geen stroomvraag is.
Mogelijk is de SMA extern ‘bestuurbaar’.

Sessy heeft een API
Kun je misschien aangeven welke mogelijkheden de API bied?

Ik zou namelijk in de dal uren extra willen laden tot xyz capaciteit omdat overdag extra te gebruiken aanvullend op mijn zonnepanelen.
Waarbij xyz bepaald word op basis van de weersverwachting (% zon en % kans op regen)

Ik overweeg me in te schrijven voor een Sessy misschien 2. Heb Homey Pro.
Heb zonnepanelen en salderen zal langzaam aan verdwijnen vanaf 2023 (-9%).
Overweeg nog extra panelen er bij te nemen…

1 Like

De API is nog in ontwikkeling. De keuzes die daarin worden gemaakt zijn wellicht afhankelijk van de input die in dit forum wordt gegeven.

1 Like

Okee das mooi

Dan zou je dus de volgende mogelijkheden willen hebben (brainstorm)

  • laden van het stroom net (actief / niet actief)
    komt boven op de aanlevering van zonnepanelen
  • ontladen van de batterij (niet / eigen gebruik/ eigen gebruik plus stroomnet)
  • capaciteit van de batterij (in % of KW)

eventueel zaken als

  • temperatuur
  • laad snelheid

misschien wil je ook gebruik kunnen maken van de tarieven data
of wil je bovenstaande mogelijkheden kunnen combineren met de dynamische stand van Sessy zodat je geen extra app (PbtH) nodig hebt voor tarieven, maar wel kunt reguleren dat max 50% naar voor eigen gebruik is of terug naar het net gaat.

1 Like

Heb je een idee van de tijdlijn?

:soon: :joy:

De tijdlijn van de API wordt door de ontwikkelaars van Sessy bepaald. Ik durf daar geen uitspraak over te doen.
Ik kan alleen maar aannemen dat het in lijn zal liggen met het uitleveren van de eerste units…

1 Like

Off topic, dus niet op reageren aub. Maar de afbouw van de salderingsregeling is veranderd, in ons voordeel: Meer info

1 Like

Toch even op reageren…
Er is NOG niets veranderd.
image
En aangezien de overheid de laatste jaren nogal wat moet sponsoren (corona, gasprijzen) zou dit zomaar wel eens kunnen sneuvel.
Electriciteitsprijzen zijn gekoppeld aan de gasprijs, dus de terugverdientijd van zonnepanelen is al met een faktor 3 verkort…

2 Likes