Thuisbatterij voor in stopcontact, welke?

Ik lees veel berichten van mensen die een thuisbatterij hebben gekocht en deze in het stopcontact kunnen doen. Hier een dynamisch contract en wil graag stroom opladen als de prijs goedkoop is en deze dan weer gebruiken als de prijs duur is. Dus eigenlijk overdag opladen en “vaak” in de avond ontladen. (Heb ook zonnepanelen).

Er zijn nu zoveel merken en ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn en waarom juist gekozen voor die thuisbatterij die je in huis hebt?

Alvast bedankt, je helpt me om een besluit te nemen.

2 Likes

Ik volg mee…ben zelf ook geïnteresseerd, doch zou graag een batterij hebben die ik zelf kan “controleren”…liefst met homey.

Laten we dan samen hopen dat mensen, die deze hebben aangeschaft, ons willen helpen met een keuze en/of informatie. Alvast bedankt :smiling_face:

Wat is je “doel” met een thuisbatterij?
Want dat kan ook bepalend zijn voor de keuze

• maximaal eigen gebruik? (Dan kijk je vooral naar de capaciteit)
  • Nul op de meter? (Dan kijk je naar het piekvermogen van je overschot)
  • geld verdienen? (Dan stop je waarschijnlijk met kijken :frowning:)

Kijk voordat je een “stopcontact batterij” gaat gebruiken ook even goed naar de veiligheid.
In theorie kan je je kabels in huis flink overbelasten dat de zekering eruit gaat.

1 Like

Kijk eens op de site van Ketelklets, die heeft er diverse getest.

Zoals ik al schreef, ik wil in de goedkope uurtjes de stroom in de accu zetten en zelf gebruiken wanneer deze duurder is. Heb gezien dat 800 watt dan max is, maar dat is geen probleem.

En wanneer de stroom niet goedkoop is, dan moet die het opladen vanuit de zonnepanelen. Of net andersom, altijd opladen vanuit de zon en ook rekening houden met lage prijzen, mocht er geen zon zijn :grin:

Die heb ik gezien. Erg interessant :thinking:
Maar dan heb ik alleen zijn ervaring, hoor graag van meer mensen wat ze zelf ervaren. Had de hoop dat er hier veel zouden zijn met zo’n ding ervaring.

1 Like

Hoeft nog steeds geen probleem te zijn. Maar het is goed om te realiseren dat je niet al je zonnestroom overschot zult opslaan met een stekker batterij.

Kijk vandaag eens hoeveel teruglevering je hebt met je zonnepanelen.
Ik denk dat je flink over die 800W heen zit.
(En ook over de 2.6kWh capaciteit)
Op een dag als vandaag zit ie in 3.5uurtjes mooi vol :slightly_smiling_face:

Voor het leegtrekken van de batterij (snachts) is 800W ruim voldoende.

1 Like

Zal vanavond melden wat zon opwek is geweest. Vandaag moet ik flink wat dingen aanzetten want dynamische stroom is vanmiddag in de - en dan moet ik betalen voor stroom terugleveren. :face_with_peeking_eye::worried:

1 Like

Same here, gelukkig is de auto bijna leeg…
En 1 set panelen maar vast uitgezet

Zelfde verhaal hier. Met het voorstel van Greenchoice (0,25 cent voor teruggeleverde stroom) extra interessant geworden.
Overdag doet mijn warmtepomp al veel voor eigen verbruik. Idealiter zou ik 7 mnd alle verbruikte stroom, direct of indirect, van mijn panelen halen.

Ik heb nu een flow draaien die een heel jaar bijhoud wat ik teruglever en hoeveel ik 's avonds en 's nachts van het net haal.
Zo kan ik straks zien wat de ideale capaciteit van de accu is.

Ik vrees echter dat 1x 800 W te weinig is. Ik zou dus of een plug-in accu vast aan moeten sluiten en om moeten zetten naar 2000W óf 2 800W accu’s op elk een eigen groep moeten zetten (aparte fases). Derde optie is een + 4kW 3-fase accu…

Alles staat of valt met de prijs, capaciteit en verbruik. Vandaar die flow : meten is weten…

1 Like

Ik heb een batterij van Homewizard.

In deze tijd van het jaar is de batterij rond 14:00 vol, begint rond 16:00 te ontladen en is rond een uur of 1:00 weer leeg.

Het rendement is minder dan Homewizard claimed:

Het kost 2,9 kW om volledig te laden om vervolgens na het leveren van 2,1 kW weer leeg te zijn.

Volgens ‘ketelklets’ stelt de batterij zich razend snel in op veranderingen in het verbruik. Bij mij duurt het vaak een minuut of meer:

Op tweede paasdag begon ik met nog 60% in de batterij. De zonopbrengst was tot 9:00 nihil en het verbruik nooit meer dan 800watt. Toch heb ik 0,2 kW teruggeleverd en 0,1 kW afgenomen

1 Like

Dat is vast een flink flow?
Interessant om hier te delen?

Ik volg ketelklets ook en vind wel aardig wat hij allemaal schrijft en laat zien. Hij heeft ook een andere batterij, weet eigenlijk niet welke hij nu de beste vind. Het blijft toch wel lastig, iedereen heeft eigen smaken in wat die wil.

Maar ben jij tevreden? Is het echt erg dat die iets anders gebruikt dan aangegeven is? Heb je het idee dat HomeWizard er bovenop zit met updates en zo?

Kijk ook eens op deze site : https://thuisbatterijnederland.nl/merken/
Staan ook een aantal stekkers bij…
Zelf zou ik toch gaan voor een vaste aansluiting ipv stekker.
Maar ja wie ben ik…

1 Like

Dat hebben we ook, als het maar zou werken. Heb meegedaan aan CrowdNett en dat is er mee gestopt. Was een proef om te zien wat het zou doen. Nu dit niet meer bestaat kunnen we ook niet meer terecht voor hulp. Zijn verschillende installateurs langs geweest maar die kunnen het niet maken. Nu met LG ingesprek met de hoop dat die willen helpen.

Zoek dus eigenlijk een tussenoplossing.

Het is wel een persoonlijke keuze/advies naar mijn mening.
Want met max. 800W accu ontlaadvermogen kun je bv deze dingen niet “gratis” laten draaien: frituurpan, oven, strijkbout, wasdroger, IR panelen, Warmtepomp, 2x game pc, sauna (okee, da’s wat extreem) etc.
Dan springt het net namelijk bij, en dat weet, of begrijpt niet iedereen.

Maar zoals je ook al schreef, het is en blijft één grote, moeilijke, rekensom, waarbij geld verdienen zeer onwaarschijnlijk is.

3 Likes

Leuk! Die heb ik ook draaien…

Ben al tot de conclusie gekomen dat je het voor het geld niet hoeft te doen.

Nee, eigenlijk valt dat reuze mee :

Als je zoveel mogelijk op opgewekte stroom wilt draaien wel. dan heb je als snel mer dan die 800W nodig om alle gebruik te dekken als je panelen niet opwekken.

Voor de goede orde, ik laat de winter/stookmaanden buiten beschouwing. Ik denk dat 7-8 maanden op eigen opwek, in theorie, wél mogelijk moet zijn.

2de vraag is of dat financieel nog profijt oplevert, en dan is terugleververgoeding/terugleverkosten en de prijs van de accu relevant..