Ik zit nu al op 2000kWh die ik teruglever, dat is straks bij einde teruglevering al 566 euro die ik kado geen aan Greenchoice, dat niet mijn /choice’…
Ziet er goed uit, ik ga het eens proberen. Ben niet zo thuis in flow dingen maar het overnemen zal vast lukken. Ziet er wel indrukwekkend uit ![]()
Wat heb ik nu aan stroom opgewekt vandaag:
En Homey geeft aan (met Homey Dongle):
Ik heb hem heel anders opgebouwd: Virtuele thuisbatterij
Heb inmiddels zo’n flow lopen met de homwizzard, sessie en Sonnen specificaties
Andere benadering toch ? Dit is 'hoe ver vult ie, de mijne is meer ‘wat heb ik idealiter nodig’…
Maar wel “green” ![]()
Helaas ga je dat niet oplossen met een stekkerbatterij:
1 je zit met deze dagen al snel over de 800W, dus je kunt gelimiteerd opslaan
2 En na 3.5 uur zit je batterij al vol, waarschijnlijk heb je meer uren overproductie
Mijn virtuele “Sessy” batterij (5kWh, 2200W charging) zit op zonnige dagen zo vol
Daarom die flow, ik wil uitrekenen hoeveel kWh ik 's avonds en 's nachts gebruik. Als ik dat uit de accu kan halen ben ik al blij.
Grof geschat zou ik 7 a 8 maanden dan kunnen draaien op puur mijn opwek. dat ik zomers meer opwek dan ik 's nachts verbruik is helaas een gegeven, evenals dat je 's winters meer verbruikt dan je opwekt.
Dus moet ik weten/meten wat ik die 7-8 maanden gebruik en wat ik teruglever, ergens daartussen zit een punt waarbij een accu rendabel kan zijn…
Die 800W gaat overigen over vermogen wat de accu mag leveren via de stekker, niet wat hij op kan slaan, dat is eerder ergens iets van 2000-2500kWh dacht ik… Genoeg om aan het eind van de dag je accu vol te hebben : 6 uur lang 2kWh is al 12kWh…
Klopt, Een homewizzard kan 2.7kWh opslaan.
Maar hij kan maar 800W laden.
Op dit monent staan mijn zonnepanelen met 3.2kW terug te leveren.
Dat is 4x zoveel als een stekkeraccu accu kan opnemen.
Maar aangezien de capaciteit ook zeer beperkt is (2.7kWh) maakt dat niet zoveel uit.
Of hij nou in 3.5 uur vol is of in 1 uur…. Vol is vol
Ik dacht dat die 800W leveren was, niet laden…
Allebei de kanten op…
Dat is om enigszins te voorkomen dat je je bedrading wegfikt.
Je bedrading is afgezekerd op 16A.
Als je er een batterij inprikt kan je 800W/220V=3.6A meer door je draden jagen die de zekering niet ziet.
En die overbelasting kan je dan 3.5uur volhouden.
![]()
Je zou natuurlijk, bij een 3 fase, er twee kunnen aansluiten en beiden op een aparte shelly aardlek en 2 stopcontacten. Dat is toch goed te doen?
Dat snap ik, maar met laden gaat die stroom wel door je zekering. Meen ook dat er plugin accu’s waten die wel op een hoger wattage konden opladen…
Kan, maar is duurder dan een extra accu…
Het blijft lastig allemaal. Zit wel te denken aan een batterij die ik zo kan opladen voor avond gebruik. Weet eigenlijk ook niet welk merk ik het beste nemen kan. 800 watt is voor mij wel voldoende als ik niet teveel aan heb.
Al hoewel ik het ook eng vind zo in het stopcontact. Meer mensen hebben het, dan moet het hier ook werken ![]()
Je kan hem altijd nog ‘vast’ aansluiten, maar je een stekker al eng vind ![]()
Nee, geintje. Maar zodra de stekker eruit is stop ie met ontladen…
Wil met de tijd mee gaan en hou wel van dit soort technologie. Vervelende is dat je bij HomeWizard zo lang moet wachten voor je hem hebt. Andere merken zijn daar sneller in.
Eng eng, zo eng vind ik het niet. Maar wel spannend ![]()
Als je hem vast aansluit achter een eigen groep kan je een aanvraag doen om
De 800W te verhogen. (Zie bovengenoemde link naar support site)
Dat gaf ik eerder idd al als optie aan.
Ik denk dat ik al snel in de richting van een ‘vast’ geïnstalleerde accu zal gaan met mijn verbruik…
De voornaamste reden voor de stekker is: laagdrempelig (goed voor de verkoop)
Denk niet dat iemand dat ding continue loopt te verplaatsen (lokatie in je huis maakt niet uit).
Of zo’n zwaar ding mee op vakantie neemt
.
En het gaat ten koste van de specs (de genoemde 800W).
Dus ik zou ook voor een vaste uitvoering gaan.