Sessy thuisbatterij - wie heeft interesse in een App?

  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?

Nee ik heb geen thuisbatterij. Wel overwogen er een te kopen maar kan er met saldering nog geen positieve businesscase van maken. Ervaring delen: ja wanneer ik er een heb (wellicht in de toekomsT)

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja mits het ook wat financieel oplevert om break-even te spelen voor de garantie periode van de omvormer voorbij is.

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    ja kan zeker een interessant product zijn

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Wellicht extra logica en besturing aan brengen, maar ik denk eerst ook aan de monitoring
    zelf bepalen of ik de stroom zelf gebruik of terug lever.
    Mogelijk een koppeling met verwachte zonuren van de volgende dag. Hierdoor kan je evt snachts kiezen voor laden in dal uren

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    teminste de Pro (die heb ik zelf)

Ik wil best wanneer de eerste GUI/API beschikbaar is helpen om functies te bedenken.
[/quote]

1 Like

Misschien bijna of topic…
Maar er zijn een paar apps die je samen met de Sessy naar mijn mening zou moeten kunnen gebruiken.
Ik zit aan de volgende mogelijkheden met de Sessy te denken.

Solcast
hier kun je je zonnepanelen opgeven en Solcast rekent uit hoeveel ze de komende dag(en) op gaan leveren.
Corrigeer de dag verwachting voor je verwachte eigen gebruik (in de productieperiode van je panelen) en je weet ongeveer hoeveel opslag ruimte je nodig hebt voor je zonnepanelen.
Hou hierbij eventueel rekening met de dagen van de week (veel thuis in weekend en thuiswerken vs iedereen is uit huis dagen)
Kijk naar hoeveel er nog in de Sessy zit. Als er minder in zit dan je nodig hebt voor de zonnepanelen dan kun je bijladen tot de verwachte ruimte van de zonnepanelen in de gunstig uren.
Heb je te veel dan zou je of kunnen terugleveren aan het net in de dure uren (salderen) of het ontladen van de Sessy eerder kunnen activeren voor eigen gebruik in de normaal minder dure uren.

Power by the Hour
is al eerder genoemd. maar PbtH geeft de uurtarieven aan voor elektra voor degene die een dynamisch contract hebben. PbtH doet dit ook voor gas maar dat is minder variabel (dagprijs) dus laat ik dat even voor wat het is…
Ik heb geen idee hoe snel een Sessy zich volledig kan opladen, maar in theorie zou je met PbtH de goedkoopste uren mee kunnen vinden om de Sessy bij te laden of als je geen panelen hebt helemaal op te laden.
Daarna kun je de Sessy op de dure uren weer ontladen voor eigen gebruik of zelfs terugleveren aan het net als je te veel capaciteit hebt en als je verwacht dat de elektra morgen goedkoper wordt…
Het verschil tussen inkoop en verkoop moet minimaal 12 cent zijn (volgens website https://sessy.nl/hoe-verdient-een-sessy-zichzelf-terug/)

PbtH geeft een aantal uren vooruit (stuk of 8) maar geeft dus niet inzicht in de hele dag (24 uur) of alle bekende uren, terwijl de prijzen wel bekend zijn (https://www.dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/).
Misschien dat Sessy 24+ uurs inzicht in de prijzen kan geven.

Verder ben ik nog opzoek naar een app welke mijn elektra consumptie profiel kan vastleggen en beschikbaar / inzichtelijk kan maken (per uur) misschien via het uitlezen van een P1 module…

Ik vraag me af wat de slimme software van Sessy allemaal doet en rekening mee houdt bij een dynamisch contract… misschien is het dan ook duidelijker waar er nog verbetering/winst gehaald kan worden.

1 Like

Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
Helaas niet. Lang gezocht naar een omvormer met noodstroomvoorzieningsmogelijkheden (Solax, Huawei). Niet verkrijgbaar in Nederland (wel in Belgie gangbaar?), of niet leverbaar (chips), of men wil het niet plaatsen (onbekend/verzekering??) of onbetaalbaar.

Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
Zeker, alleen het salderen en de aanschafprijs (business case) nekt het nu.
Noodstroomfunctie had dit nog kunnen helpen.

Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
Merk maakt me weinig uit zolang het cloud-loos kan werken (stel ze gaan failliet over 5 jaar). Lokale API/aansturing is dus een must.

Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
Parameters van de accu/spanning e.d. vergelijkbaar met de info uit een UPS/P1 meter.
Aansturing om te laden of te ontladen op basis van verbruik/voorspelling.
Als voorbeeld; als de EV aan de lader hangt wil ik kunnen bepalen of dit van het net moet, of vanuit de accu.

Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
Homey Pro

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Ja, Victron energy.
  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Er staat nu 7kWh opgesteld, 5kWh effectief. (-20% rest capaciteit handhaven tegen diep ontladen)
  • Zo nee, waarom niet (en lees je dit toch wel :wink:) ?
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Het project is gestart toen er sprake was dat het salderen zou stoppen.
    Economisch gezien nog niet rendabel. Nu bezig om de installatie volledig te benutten, maximaal belasten.
  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Sessy is niet de enige Nederlandse leverancier van thuisbatterijen, ik heb een MG uit Leeuwarden.
    Deze is via een CAM-bus gekoppeld aan een control-unit en dus ook de omvormer. Het zal dus afhangen van prijs en hoeverre de batterij van Sessy is te integreren met producten van Victron Energy.

En de meest belangrijke vragen:

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Ik kan nu via MQTT 1080 topics uitlezen van de Victron Energy installatie. (ik ga ze ff niet opnoemen).
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
1 Like

[quote=“Gruijter, post:1, topic:68327”]

  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Ja ik ben in het bezit van een 5kw/h Blauhoff all in one. Deze zorgt nu dat er zo min mogelijk stroom terug naar het net geleverd wordt.
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Zo min mogelijk energie terug leveren ivm aflopende salderingsregeling. In de toekomst optimaal profiteren van een dynamisch energie contract.
    Flexibiliteit van het systeem. Het kan namelijk helemaal afzonderlijk van de bestaande pv installatie werken. Maar ik kan er ook voor kiezen om de zonnepanelen direct aan te sluiten op de all in one omdat er direct 2 strings aangesloten kunnen worden.
    Ik heb een vraag uitstaan bij Blauhoff om een api voor tibber te ontwikkelen, daarnaast zou het mooi zijn als ik extra verbruikers kan aansturen op het moment dat er toch stroom terug geleverd wordt.
    Ik kan vragen of er interesse is om een homey app te bouwen. Kan iemand aangeven waar deze dan aan moet voldoen en zijn er wensen?
1 Like

Goed nieuws allen!

Ik heb definitieve afstemming met de Sessy Boys en ga de Sessy app bouwen :beers: :partying_face:

Ik krijg binnenkort de interface specificaties (nog in ontwikkeling) en een unit om mee te testen. Ik hoop dat rond de tijd dat de nu bestelde Sessy’s worden uitgeleverd ook de Homey app klaar is.

To be continued…

10 Likes

Ik ben op het moment een beetje aan het rond kijken wat er verkrijgbaar is. En zodoende kwam ik dus ook in dit draadje terecht. Hoe “slim” gaat de Sessy zelf worden? Heb je daar een Homey Pro voor nodig? Dus ga je sturen, of monitoren?

De sessy kan uiteraard ook zelfstandig zonder Homey werken. De Homey app zal zaken monitoren. Maar het is de bedoeling dat de Homey app ook kan besturen. Daardoor kun je informatie combineren met andere Homey apps om nog slimmer te laden/ontladen.
De exacte use cases zullen tzt vanzelf voorbij komen hier in dit forum, als gebruikers de mogelijkheden van de app en Sessy gaan ontdekken.

2 Likes
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee / Ja
  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja / Ja
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Zelf mijn verbruik en opwekking kunnen afstemmen op elkaar i.cm. met zonnepanelen.
  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Ja, ik heb er eentje besteld.
  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Opladen / ontladen / percentage vol / PBTH via lokale data (niet cloud-based)
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    de Homey Pro.
2 Likes

Kun je bij een dynamisch contract ook de stroom vanaf het net opslaan in de Sessy?
Want als er geen zon is maar de prijs is gunstig zou dat wel mooi zijn…

2 Likes

En nog eentje:

Kan een Sessy in mijn situatie? - Sessy

1 Like

Ik heb er ook 1 besteld. Twijfel alleen of ik 1 of meer van die apparaten moet ophangen. We gaan in de komende maanden minstens 18 extra zonnepanelen plaatsen naast de al bestaande (15 panelen), maar ook een warmtepomp plaatsen.
Ik heb begrepen dat sessy ook een eigen app cq j eerste instantie een webbesturing heeft, waarin ongetwijfeld faciliteiten komen zoals hier besproken. Wat zou een app op de homey moeten toevoegen?

Insights (historische data) en de mogelijkheid om laden/ontladen uit te voeren in combinatie met de status van andere Homey apparaten (auto, wasmachine, vaatwasser, …) en laden/ontladen te doen met advanced flows. Bijvoorbeeld op basis van weerbericht (zon voorspelling), of … bedenk het maar :slightly_smiling_face:

1 Like

Klinkt interessant. Ben benieuwd. Eerst maar even kijken wanneer de Sessy komt. Ik hoop in de maand februari. Afwachten maar.

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja, net een Sessy besteld (op spoor gekomen via dit topic)

  • Zo nee, waarom niet (en lees je dit toch wel :wink:) ?
    Nvt

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Dynamische tarieven slim gebruiken, eigen opwek zonnepanelen beter gebruiken, bijdrage aan energie transitie, leuke nieuwe techniek uitproberen, slimmer laden elektrische auto, Nederlands product, open ecosysteem.

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Ja dus :wink:

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Zoveel mogelijk regelen wat de Sessy doet, dus wanneer laden, wanneer ontladen. Lokaal aansturen. Zuivere zonnepanelen opbrengst meten (als de sessy tussen zonnepanelen omvormer en de meter kast komt, dan meet mijn speciale teller in de meter kast dus niet meer de zuivere zonnepanelen opbrengst….)

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    Homey pro

Tip voor alle lezers hier: Denk een jaar vooruit! Ik zit in batch 3(levering Q3 2023), dus 2023 benut ik nog saldering, in najaar 2023 kan ik de accu dus gaan inregelen en gebruiken in maanden met minder zonnepanelen opbrengst. Daarmee ben ik voorbereid voor afbouw saldering na 2024. En dan heb ik vast een werkende accu hangen voordat de grote hausse komt en de prijzen en wachttijden van accu’s stijgen.

2 Likes

Mooi dat je die app maakt!
Ik heb 3 Sessy batterijen besteld.
Ik heb een Atag warmtepomp, Tesla autolader en geen gasaansluiting.
Ik zou dus zo veel mogelijk van de zonnepanelen en batterijen gebruik willen maken en zo min mogelijk terugleveren.
Op dit moment nog bijna 1,5 jaar een zeer gunstig contract, maar daarna waarschijnlijk een contract met uurtarief.
Ik heb in mijn vorige huis in Duitsland een Tesla Powerwall gehad, eerst een eerste serie en later een series 2 Powerwall met 24 panelen.
Hiermee kon ik ons huis met 5 appartementen voor ruim 70% voorzien van elektriciteit over het jaar. In de zomer nog teruglevering.
Daar had ik nog HomeWizard als automatiserings basis, en daarmee kon ik weinig met de zonnepanelen en Powerwall.

3 Likes

Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen nav het topic, en klasse dat hier al op geanticipeerd wordt @Gruijter !

  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee, maar zeker bereid de ervaring te delen na levering
  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja, en ja, 2 stuks Sessy dus totaal 10 kWh
  • Zo nee, waarom niet (en lees je dit toch wel :wink:) ?
  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Geleidelijke afschaf salderingsregeling, meedoen met de dynamische energiemarkt en het hopelijk verdienmodel van laden/ontladen
  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    De Sessy is een van de goedkoopste oplossingen die ik ben tegengekomen in de markt. Heb nog een offerte liggen van een Chinese implementatie, daar was ik toch zeker 4000 euro meer voor kwijt, zelfde capaciteit.

En de meest belangrijke vragen:

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Monitoring status batterij (actueel en historisch)
    Load in %
    Laad en ontlaad status (wat is er momenteel gaande)
    Hoeveelheid Laad / ontlaad cycli
    Koppeling met Dynamische energieleverancier vwb uurtarieven +24 hr
  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    Homey Pro
3 Likes

misschien een beetje laat, maar dan toch maar even wat antwoorden van mijn kant:

  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee / Ja

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja / Ja

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    Optimalisering eigen gebruik zonnepanelen en de wetenschap dat steeds meer zaken via stroom lopen. dus inderdaad ook zelf mijn verbruik en opwekking kunnen afstemmen op elkaar i.cm. met zonnepanelen en beweging om geheel van gas af te raken.

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    Ja, ik heb er twee besteld.

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    -lokale aansturing van sessy,
    -keuze tussen optimaal geld verdienen met dynamische tarieven of optimaliseren eigengebruik en hoge autarkie.
    -evt bijsturen van de planning voor de komende dag door toevoeging thuiswerkdag of afwezig, etc
    -interactie met aanwezige apparaten, zoals warmtepompboiler, (af)wasmachine, etc en slimme stekkers (voor bijvoorbeeld)laden van fietsen, boiler. in de toekomst autolader
    -interactie zoals bijvoorbeeld de tibber app dat heeft geimplementeerd.

Ik ben zelf wel onder de indruk van de ontwikkelingen van bijv. de E3DC apparaten in Duitsland. Daar valt een hoop van af te leiden, omdat de ontwikkelingen die wij in NL gaan krijgen daar al grotendeels achter de rug zijn en ze EN niet meer kunnen salderen en specifieke TLV, hebben, etc, etc.

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    liefst beide, maar ik heb zelf de homey.
1 Like

Op dit moment werk ik samen met Sessy aan een Homey Pro app. Er zijn nog geen plannen om de Homey (cloud) te supporten. Een samenwerking met bijvoorbeeld Power By The Hour is nodig voor de use cases die je beschrijft, en ook PBTH is alleen beschikbaar voor de Homey Pro. Het beleid van Athom is om PBTH achtige apps niet toe te laten voor de cloud Homey. Hoop dat je niet te teleurgesteld bent nu :grimacing: