Sessy thuisbatterij - wie heeft interesse in een App?

Ik had je enquete al ingevuld, maar nu ik inmiddels ook over ben op dynamische tarieven en de accu in de pijplijn zit (nog ff wachten tot Q3… :frowning: ) gaan de gedachten over de use case’s en het gebruik wel aan de gang.
Daarom nog wat input die je mogelijk kan inspireren voor deze app, de PBTH app en je afstemming met Sessy.

Laden

  • Bepalen moment waarop de Sessy oplaadt
  • Bepalen hoeveelheid vermogen waarmee Sessy oplaadt (kan dit?)
  • Uitschakelen zonnepanelen (kan dit? Ja dit klinkt vreemd, maar om te voorkomen dat je terug levert bij negatieve/te lage stroom prijs, sterker nog, dat je dan juist van het net oplaadt/gebruikt ipv uit je zonnepanelen…)

Ontladen

  • Bepalen moment waarop de Sessy opgeslagen stroom afgeeft
  • Bepalen hoeveelheid vermogen die Sessy afgeeft (kan dit? dan kun je de afgifte uitsmeren over langere tijd en voorkom je mogelijk dat je aan het net terug levert)

Informatie (eventueel icm PBTH)

  • het lijkt erop dat de Sessy (draadloos) wordt gekoppeld aan de p1 poort. Bovendien loopt zonnepanelen opwek via de Sessy (die eventueel stroom opslaat of ontlaadt). Daarom is de Sessy eigenlijk een p1 device en zonnepanelen device (en zal zich ook zo moeten manifesteren binnen de homey en richting PBTH) en de enige plek in het netwerk met zuivere informatie over:
    • Zonnepanelen opbrengst. (Vermogen en Energie)
    • Bruto verbruik (vermogen en energie)
    • Netto verbruik (vermogen en energie)
  • Mogelijk dat de Sessy hiermee de huidige P1 meter en zonnepanelen device (bij mij een youless) kan/moet vervangen?
  • Mogelijkheid om deze gegevens naar externe api te sturen (bv pvoutput, eventueel via flow of PBTH)

Triggers

  • Tbv aan-/uitzetten stroomverbruikers
  • Alle triggers die horen bij een p1 meter device (zie informatie)

Setup Sessy

  • wisselen tussen de 3 verschillende modussen (nul, dynamisch, open)
  • Instellen van de eventuele parameters bij modus nul en dynamisch
1 Like

We wachten in spanning je werk af. Komt vast goed. Zeker omdat Sessy zelf ook een app zou ontwikkelen en in eerste instantie de aansturing via een web achtige oplossing gaat regelen. De features van de verschillende apps zullen ongetwijfeld met elkaar overeen komen.
Denk zelf dat er 2 soorten inzet van Sessy zal zijn. In eerste instantie datgene waar ze ook zelf sterk mee geadverteerd hebben, te weten verkoop van stroom om de juiste momenten en in tweede instantie mensen die optimaal eigen stroom willen verbruiken en proberen toe te werken naar 80 a 90 % autarkie. Zeker in de zomer zal die laatste groep nog steeds kunnen terugleveren aan het net tegen een hopelijk optimale vergoeding

Ja, de sessie krijgt ingebouwde functies voor een paar standaard strategieen, waaronder prijsoptimalisatie en 0 op de meter. (Dat is in ieder geval wat ik zover heb begrepen). Bij gebruik van de Homey app worden die ingebouwde strategieen waarschijnlijk uitgeschakeld en is Homey ‘in control’.
De hierboven beschreven use cases kunnen denk ik wel voor het grootste deel. Exact weet ik het nog niet want de Sessy API is nog vol in ontwikkeling. In ieder geval zal je zelf met (advanced) flows aan de gang kunnen/moeten.

2 Likes

Ik hoop dat je ook nog wat input kan/mag geven op die API :wink:

Zeker! En dat heb ik ook al gedaan en daar doen ze ook wat mee. Maar ze hebben het enorm druk met de productie van Sessy en bijbehorende firmware. Dus ze moeten ook prio’s stellen.

Krijg jij ook een test-exemplaar vanuit de eerste batch? Ik ben erg benieuwd wanneer die worden geleverd en wat de eerste ervaringen zijn :slight_smile:

Ja, ik sta ergens vooraan. Ik kan niet wachten om met Homey en Sessy aan de slag te gaan😉

1 Like
  • Heb je al ervaring met een thuisbatterij? Wil je je ervaringen hier delen?
    Nee, maar al wel veel over gelezen

  • Ben je geïnteresseerd in een thuisbatterij? Of heb je er al een gekocht/besteld?
    Ja, heb 3 Sessy’s in bestelling, verwacht in Q3 2023

  • Zo nee, waarom niet (en lees je dit toch wel :wink:) ?

  • Zo ja, wat zijn voor jou redenen om er een te nemen?
    1. zo veel mogelijk zelfverbruik van mijn zonnepanelen 2. bij overschot gunstig moment om terug te leveren 3. icm dynamisch energiecontract op zo gunstig mogelijk moment energie opslaan en gebruiken

  • Is Sessy interessant voor je, of zou je liever een ander merk willen hebben?
    De Sessy is een van de goedkopere oplossingen en een Nederlandse startup spreekt mij wel aan

  • Als er een Homey app komt voor Sessy, wat zou die app minimaal moeten kunnen doen?
    Beste moment voor laden en ontladen bepalen en aansturen richting Sessy
    Load in % per fase en totaal
    Laad en ontlaad status
    Koppeling met Tibber / dynamische energieleverancier vwb uurtarieven +24 hr

  • Voor Homey Pro, of Homey (cloud), of allebei?
    Homey Pro (2023)

@Gruijter Mooi dat je tijd in zo’n app wilt steken! Ben benieuwd naar het resultaat.

2 Likes

Ik heb veel interesse maar kom er in de communicatie met Sessy niet goed uit of ik hem op de juiste manier aan zou kunnen sluiten.
Ze geven aan dat hij eigenlijk tussen omvormer(s) en meterkast zou moeten maar dat gaat bij mij niet. Kan alleen in de garage. Dan moet ik vanaf de meterkast ofwel een extra lus maken (aftakking van zonnepanelen naar garage en weer terug naar meterkast). Of hem gewoon in het reguliere stroomnet in huis opnemen.
Eerste geven ze aan dat dat niet kan omdat er dan te veel verlies is. Tweede zijn ze vaag over.
Ik moet dus eerst met iemand die er veel verstand van heeft gaan kijken hoe ik eea aan kan sluiten.

That said, zeker veel interesse in een app, mocht er een Sessy komen.

2 Likes

Op hun website staan 2 manieren van aansluiten: Installatie Sessy thuisbatterij | Sessy

Maar ik kan me voorstellen dat in afwijkende situaties, zoals bij jou, een expert moet komen kijken.

Thanks, ik zie dat de info al wel weer een beetje aangepast is. Het lijkt erop dat optie 2 bij mij de juiste zal zijn (eigen groep).
Wat ik niet helemaal begrijp is wat dan exact het nadeel is ten opzichte van “tussen de zonnepanelen en meterkast”. Met de slimme meter koppeling weet je toch ook precies wat en wanneer er wordt opgewekt. En zoals ik het heb begrepen hoeft de zonne energie niet direct het apparaat in want is het zo dat alles “achter de meter” de kortste weg zal zoeken dus als een groep stroom vraagt en de groep van de zonnepanelen kan dat leveren, dan zal dat voorgaan op stroom van het net.
Begrijp ik dat goed (als het al te begrijpen is wat ik schrijf :grinning:)

Nee. De slimme meter meet alleen het verschil tussen opwekking en verbruik in huis. De P1 aansluiting op je slimme meter weet dus niet precies hoeveel je panelen opwekken. En ik denk dat ze daarom adviseren om de Sessy tussen je omvormer en de meterkast te zetten. Dan weet Sessy wel precies hoeveel je panelen opwekken (Sessy heeft daarvoor een eigen ingebouwde meter). Dan kan Sessy zorgen dat er nooit meer dan 16A (ca. 3,6kWh) per groep de meterkast in wordt geduwd, want dan slaan de stoppen door.

Als je Sessy op een eigen groep zet heb je daar natuurlijk geen last van. Maar kost je wel aanleg van een extra groep. Als je hem tussen de PV-omvormer en je meter zet hoef je geen groepen uit te breiden in je meterkast.

Maar dit is mijn eigen bedenksel. Ik ben geen installateur, dus als je het zeker wilt weten kun je beter een expert inschakelen.

3 Likes

Heeft iemand al wat van Sessy gehoord, en eigenlijk geld deze vraag alleen voor die mensen die zich hebben ingeschreven voor de eerste batch.
Er schijnen een aantal (dicht in de buurt) te zijn geplaatst van de eerste batch.
En er zou een vragen formulier in de maak zijn om je details van je installatie te vermelden zodat men daar alvast rekening mee kan houden.
Er was onlangs via tweakers een teams sessy met de twee makers waarin men enige zaken uit de doek deed. Hebben meer mensen hier deze toen gevolgt.

Robin, had jij ook al meer vernomen omtrend hun API?

1 Like

Jazeker. Ik ben al begonnen aan de Homey app. Ik wacht ook op een Sessy zodat het echte werk kan beginnen. :pray:

4 Likes

De Sessy app staat in de Homey app store als test versie :partying_face:

3 Likes

En daarmee afgesloten en daar verder!

1 Like