[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Testversie: https://homey.app/nl-nl/app/nl.sessy/Sessy/test/

Met de Sessy thuisbatterij sla je overtollige zonnestroom op voor later gebruik, of kun je gaan handelen in energie als je een dynamisch contract hebt. Samen met de Power By The Hour app kun je slimme laad/ontlaad flows maken, en bijhouden hoeveel geld je Sessy oplevert. https://homey.app/nl-nl/app/com.gruijter.powerhour/

Koop een Sessy met korting, en steun de ontwikkelaar: https://www.sessy.nl/product/sessy/?ref=0e165c3117

Overige informatiebronnen:
Sessy officiele webpagina: https://sessy.nl/
Tweakers community forum: Het Sessy thuisaccu verzameltopic - Duurzame energie en installaties - GoT

8 Likes

Sessy basis ROI samen met PBTH (Werkt op alle Homey’s):

Sessy smart ROI samen met PBTH en Dynamische prijzen (WERKT ALLEEN OP HP2023!):

Sessy automatische NOM flow samen met PBTH:

Sessy handmatige NOM flow. Nadere uitleg: [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij - #58 by Gruijter




1 Like

SESSY is nu beschikbaar als stabiele versie in de app store! Sessy App for Homey | Homey

3 Likes

@SessyDev - I have unblocked your account.

However it is community threads for Applications are all together in the applications (english) forum. (here) So that as many people as possible can use and help with your app. ’

Thats not a rule, just a suggestion.

Thanks

Ondertussen zijn er wat app updates doorgevoerd:

  • Homey geforceerde bedieningsmodus wordt nu bij iedere besturingspoging uitgevoerd.
  • Sessy Dongle en Sessy Batterij firmware informatie is toegevoegd
  • Flow triggers en tijdlijn bericht bij nieuw geinstalleerde of nieuw beschikbare firmware.
  • Readme aangepast

Een nieuwe test versie 1.0.6 staat klaar met een sigificante functionele uitbreiding:

  • Added settings for minimum and maximum Sessy power.
  • Auto stop charging/discharging when battery is full/empty.
  • Max discharge limit set to 1.8kW

Met de min/max instellingen zal Homey ingrijpen als het (ont)laad vermogen hoger is dan het ingestelde maximale vermogen. Belangrijker nog is dat Homey zal ingrijpen als het (ont)laad vermogen lager is dan het ingestelde minimum. Door bijvoorbeeld 50 Watt als minimum in te stellen zal het (ont)laden automatisch worden gestopt als de de accu bijna helemaal vol is, of bijna helemaal leeg is.

1 Like

Dank voor de ontwikkelingen op deze app @SessyDev. Zelf wacht ik nog op mijn accu (batch 3 in Q3), dus gebruik de app nog niet, maar volg uiteraard alvast de ontwikkelingen.
Zijn er hier al wel Homey gebruikers met een geïnstalleerde Sessy batterij die deze app al gebruiken? Zo ja, kun je wat ervaringen delen? Hoe is je Sessy geïnstalleerd (tussen pv/omvormer en meterkast, of op een aparte eigen groep) en welke informatie en logica van de Homey en deze app gebruik je zoal?

3 Likes

Wat mooi om te zien dat de basis app al beschikbaar is. Thanks @SessyDev.
Zelf hoop ik op een levering binnen kort (first batch)
De eerste Sessy kom hier te hangen op de zelfde groep als de PV (dus er bij tussen)
Een volgende device zal op de tweede off derde fase worden geplaatst.
Logica die ik wil gaan gebruiken “0” op de meter of ROI ( ik heb een dynamische Energie contract)

1 Like

Ik antwoord hier nu even als gebruiker Gruijter. Maar voor de duidelijkheid: mijn schizofrene alter ego is SessyDev. SessyDev is ingehuurd door Charged BV om de Homey Sessy app te maken :slight_smile:

Als gebruiker van Sessy ben ik vooral nog aan het kijken wat ik er mee kan. Hierbij mijn eerste ervaringen:

Sessy aansluiten:
Er was nog geen aansluit handleiding toen ik hem kreeg, maar de mondelinge toelichting was voldoende. Ik had mijn zonnepanelen van 1200WattPiek op een aparte groep aangesloten, gewoon met een stekker op zolder (1 fase - 16A).

De Sessy staat bij mij op de grond, want hij is erg zwaar, en ik vertrouwde het niet om hem aan de gipsplaten wand te hangen. Ik heb bij karwei een 5 meter geaard verlengsnoer gekocht en die in 2-en geknipt. De 3 draadjes (nul, fase, aarde) op Sessy aangesloten op de klemmen tbv zonnepaneel. Het andere deel van het verlengsnoer op Sessy aangesloten op de klemmen tbv netaansluiting (nul, fase, aarde). De stekker van de omvormer gestoken in het verlengsnoer. De stekker van het verlengsnoer geprikt in het stopcontact waar eerst de panelen rechtstreeks in werd geprikt.

P1 smart meter aansluiten:
Ik had al een Youless aan mijn P1 hangen. Maar bij de Sessy kreeg ik een P1 dongle, en een splitter. De dongle wordt via een eigen 5V USB adapter gevoed. Door de splitter blijft zowel mijn bestaande Youless werken, alsook de nieuwe Sessy P1 dongle.

Sessy firmware configureren
Sessy heeft een wifi dongle die lijkt op de P1 dongle. Na het onder spanning zetten van Sessy begint de Sessy Dongle een WiFi signaal uit te zenden. Met mijn telefoon heb ik daarop ingelogd en ben naar de config pagina gegaan (ik geloof dat ik handmatig het IP adres moest vinden). Ik moest op de dongle inloggen met een username en password. Die staan op de dongle geprint. Daarna heb ik de wifi gegevens van mijn huis-wifi ingevoerd, en ging de dongle herstarten. Sessy was toen te vinden in mijn huisnetwerk, en kon zelf ook internet bereiken. Het eerst wat ik heb gedaan is de firmware van de dongle en van de accu geupdated.

P1 dongle firmware configureren
Werkte hetzelfde als de Sessy dongle. Ook daar was een firmware update nodig.

Aansluiten op Homey
De Homey app geeft 2 keuzes bij het toevoegen van Sessy. De makkelijkste keuze is ‘monitoring modus’. Je hoeft dan geen username/password in te voeren. Homey scant het interne netwerk, en voegt automatisch alle Sessy’s toe die worden gevonden. Maar in de monitoring stand kun je Sessy vanuit Homey niet aansturen tbv laden/ontladen. Je zou in die stand Sessy zelf een NOM of ROI strategie kunnen laten draaien, maar die zijn op dit moment nog niet actief. Dus ik ben uiteraard direct voor de 2e optie gegaan: Besturingsmodus.

Nul Op Meter strategie (NOM)
Ik heb een paar dagen een ‘nul op de meter’ strategie gedraaid met de flow die bovenaan deze thread afgebeeld staat. Daarbij probeer ik om de energie van/naar het net zo klein mogelijk te houden. Het lukt aardig goed om tussen de -100 en +100 Watt te blijven. Maar bij kortstondige grote gebruikers lukt dat eventjes niet. Bijvoorbeeld als de waterkoker wordt aangezet (2000 Watt) kan de flow en Sessy dat niet snel genoeg bijbenen. Water koken duurt maar 1 of 2 minuten, dus vindt ik geen probleem. Maar als we aan het wassen zijn wordt er continue meer dan 2000 Watt gebruikt. 1 Sessy kan maximaal ca. 1700 Watt leveren, dus op die momenten zal altijd van het net bijgehaald worden. En omdat ik (helemaal in de winter/voorjaar) per dag meer energie gebruik dan mijn panelen kunnen leveren, is het nooit mogelijk om NOM te realiseren. Er moeten altijd momenten worden gekozen om Sessy bij te laden. En omdat we in NL nog salderingsregeling hebben ga ik NOM voorlopig toch niet toepassen.

Return On Investment strategie (ROI)
Ik ben nu een ROI strategie aan het draaien. Ik ben de flows daarvoor nog flink aan het tunen. De flow die bovenaan staat werkt, maar maakt bijvoorbeeld geen gebruik van 2 pieken/dalen op 1 dag. Ik ben er wel achter dat op sombere dagen er te weinig prijsverschil is op een dag om Sessy te gebruiken. Maar op zonnige/winderige dagen is het prijsverschil tussen laag en hoog wel 15 cent of meer. Bij 5kWh a 15 cent verschil levert dat dus ca. 75 cent op, of 1,50 euro als dat 2x op een dag gebeurt. Hoe groter de prijsverschillen op een dag, hoe meer Sessy kan opleveren.

Ben benieuwd hoe de prijsschommelingen zich gaan ontwikkelen de komende jaren :slight_smile:
In ieder geval denk ik dat het spanningsnet wordt geholpen door goedkoop in te kopen en duur te verkopen, want dat zijn precies de momenten dat het net overbelast is (te veel zon/wind) c.q. wanneer er te weinig groene productie is.

3 Likes

Uh, kan/mag dit zo? Ik heb begrepen dat je maximaal 600 Wp rechtstreeks via een stopcontact mag aansluiten/terugleveren. De Sessy kan met maximaal 1,7 kW ontladen. Misschien maak ik een denkfout, maar dat is 1700 W, dus toch veel te veel om rechtstreeks aan te sluiten? En heb je ook je wasmachine/droger nog op dezelfde groep?
Kijk anders deze video eens voor wat meer achtergrond info

Nee, het is echt een separate groep. Rechtstreeks naar de meterkast 16A. Niets anders op de groep.

1 Like

Top dit zeg! Mooi werk.
Ik heb nu tijdelijk 1 Sessy draaien en worden er 6 in totaal straks.
Heb de flow van de ROI van je overgenomen en gaat vanaf vandaag draaien. Ben benieuwd, ziet er in ieder geval goed uit.
Ik heb zelf het prijsverschil op 0,2 gezet. Merk in de eerste testen dat ik even uit ga van 10 cent per kWh aan “slijtage” en dan nog 20% omzet verlies voor de AC-DC-AC conversie. Dat hou ik nu bij in Home Assistant, maar ben daar nog wat meer mee aan het spelen.

4 Likes

Nieuwe Sessy firmware is beschikbaar!

App versie 1.0.6 heb ik vrijgegeven als stabiele versie.

Een nieuwe versie 1.0.7. staat klaar als test. Deze versie maakt gebruik van de extra informatie die Sessy firmware 1.2.1 levert:

  • Added frequency info.
  • Added full/empty detection based on system state.

Mooie flows voor de functionaliteit.

Heeft Sessy zelf geen functionaliteit om dit aan te kunnen sturen ?

NOM (‘Nul Op de Meter’) zit ook al in Sessy zelf. ROI (‘Dynamische Modus’) komt binnenkort op Sessy.

Dus je hebt geen Homey nodig om een Sessy te gebruiken. Maar met Homey heb je wel meer controle over hoe/wanneer je Sessy wilt gebruiken, en kun je met PBTH zien hoeveel hij je oplevert :slight_smile:

Mooi dat je deze app heb ontwikkeld. Ik wacht nog op Sessy.

1 Like

Negatieve prijzen vandaag. Sessy opladen heeft dus geld opgeleverd! En morgen wordt de 5kWh voor zo’n 1,5 euro verkocht. 1,8 euro winst dus :partying_face:

1 Like

wacht op v2g van de duitse fabrikanten. dan dit met 60kwh, gisteravond dan leeg maken en vandaag weer opladen.

Maar dat moet wel in 3 uur gebeuren. Heb je een 20kW laadstation thuis?

2 Likes