Energie overzicht maken met Power by the Hour

Voer voor tariefgroep (waar nu #actief tarief staat)een vast cijfer in, bijvoorbeeld ‘1’. En in het summarizer device dan ook ‘1’ als tariefgroep instellen.

In het summarizer moet de Tariff update group dan op 1 staan toch?

Klopt

Na het updaten van de Tariefgroep dacht ik dat de flow correct was, echter was dat niet het geval.
Na een kleine controle zag ik dat de Better Logic True/False niet werd omgewisseld.
De Betterlogic vervangen door een “Homey Logic” Ja/Nee en toen werkte het.

Aangezien ik de Homey Pro 2023 heb besteld en dat Better Logic al een tijdje niet is bijgewerkt toch maar langzaam de Better Logic gaan vervangen voor de Homey Versie

1 Like

Ter info:

:grimacing:

Ik ben niet pro betterlogic of iets, maar dat zou op zich gewoon moeten werken.

Hmm, wordt het toch weer interessant om de Better Logic app weer te gebruiken.

Dag Patrick, heb je deze flow bijgewerkt? Zo ja, zou je deze dan willen delen met me (ons)? Dank je!

@Peter_Kawa
Gisteren mijn P1 meter binnen gekregen en ook gaan stoeien met deze flows e.d.

Bij stel energietarief in op heb je waardes staan zoals deze 0.16394. Waar komen die vandaan? Ik heb daar nu ingesteld “Totaal t1 gebruik” uit de eerste flow maar betwijfel of dat correct is.

Verder heb ik omdat ik een variable contact heb de gas en stroomprijs handmatig aangepast en krijg ik hele rare waardes in mijn virtuele meter(s). terwijl als ik de flow test de waardes die daar worden weergegeven gewoon normaal lijken. Let vooral op het dagbedrag.

Waar gaat het niet goed bij mijn flows?

Bedankt.

Bij mijn leverancier.

Zoals je kunt zien in mijn voorbeeld flow,


zet ik de tarieven daarmee in de app naar gelang het hoog- of laagtarief actief is.

Verder,
ik heb geen flows om mijn virtuele meter (a.k.a. power summarizer) mee te “vullen”.
Dat gaat vanzelf.

Ok, ik had al een vermoeden maar wist het niet zeker. Dan moet ik op zoek naar het daltarief want die zie ik niet zo 123 ergens staan .

Ik ga nog wat verder stoeien met die virtuele meter.
Bedankt.

Edit, ik heb de dal en normaal tarief prijzen gevonden en ingevoerd. De flows werken nu prima en de virtuele meters heb ik verwijderd en P1 gas en P1 stroom worden inderdaad automatisch gevuld met de juiste gegevens nu.

Even een vraag over de prijs.
De uurprijs is op basis van de beurs en die kan automatisch geupdate worden.
Maar dat is niet de prijs die ik betaal.
Daar komen nog Handling fee, energiebelasting en voor gas ook transportkosten per kWh of m3.
Los je dat op door dat dan te berekenen in de flow? Of mis ik iets in PBTH?

PS: de maandelijkse kosten heb ik wel kunnen vinden en vullen, dat was het optellen van netbeheerkosten en vaste leveringskosten.

Denk het wel. Als je een DAP device hebt aangemaakt voor de NL beursprijs, kun je in de device settings de diverse opslagen toevoegen voor de kWh prijs.

Misschien heb ik dan iets meer uitleg nodig.
Dit zijn de devices die ik heb:

Als ik dan naar de instellingen ga van DAP Stroomverbruik_power, dan zie ik alleen dit voor de overige kosten:

Actueel wordt gevuld op basis van het uurprijs.
Zie ook de DAP.
Fixed monthly costs zijn de maandelijkse kosten. Door teruggave van de energiebelasting is dat negatief.
En de rest zijn vaste dagelijkse of uurlijkse kosten, maar niet per kWh?
Hier kan ik volgens mij geen extra kWh kosten toevoegen.

Of snap ik het hele principe niet goed?

EDIT: Laat maar, je moet het doen bij de DAP van de beursprijs…

1 Like

Heb bovenstaande meerdere malen doorgelezen om het te kunnen begrijpen, helaas lukt het me niet de eindjes aan elkaar te knopen. Hopelijk kan iemand mij helpen de volgende behoeftes te automatiseren:

  • via PBTH inzicht in het verbruik en kosten per dag / maand / jaar
    icm
  • hoe verhoud bovenstaande zich met het energieplafond 2023

De app PBTH mbt gas heeft 1 virtueel apparaat, maar voor stroom zie ik veel meer opties. Zodoende geen idee welke VA ik moet kiezen voor stroom. Als ik de juiste gekozen heb, moet ik dan via de geavanceerde instellingen zelf al die waardes ingegeven? En als die waardes er dan instaan ga ik dan vanzelf dagelijks de antwoorden krijgen die ik zoek? Waarschijnlijk niet :wink:

Kan iemand mij helpen, dacht inmiddels best een beetje thuis te zijn in het Homey gebeuren maar deze puzzel krijgen ik niet alleen gelegd. Alvast enorm bedankt!

Zie ook deze uitleg: ANWB Dynamische Energietarieven (adv) Flow maken - #5 by Gruijter

LET OP: de functionaliteit voor het prijsplafond zit alleen in de testversie van PBTH. Daar zit op dit moment echter een ernstige bug in, dus ik adviseer op dit moment om de stabiele (=normale) versie te gebruiken.

Dank! Heb weer een paar stappen de goede richting op kunnen zetten, merci!

1 Like

Welke is de stabiele versie?
Linkje?

Gewoon de app store versie: Power by the Hour App for Homey | Homey

1 Like

Ik krijg steeds een Error. Kan iemand mij vertellen wat er fout gaat.

Ik heb de Power by the Hour app geïnstalleerd, maar zodra ik een apparaat probeer toe te voegen zoals Power Summarizer of Day-Ahead E Prijzen dan krijg ik onderstaande melding

image

Dat is geen app error, maar een Homey error. Als een Homey herstart het niet oplost adviseer ik je om het met Athom support op te nemen.

1 Like