Energie flow maken hoe hebben jullie dit gedaan ? Delen flow

Hallo :wave:,

Ik wil graag een flow maken van het energie gebruik per dag , liefst ook graag daarin verwerken als we boven een bepaalde doelstelling voor die dag komen dat er een push melding komt.

Ter info werken wij met tibber en eneco

Hoe hebben jullie het allemaal geregeld met de energie flows ben heel erg benieuwd namelijk of ik niet breder moet kijken zodat het ook allemaal wat oplevert ook.

Wie wil zijn flow en uitleg hier delen ben erg benieuwd.

Heb je de app Power By The Hour al draaien? Die doet al heel veel voor je vwb energie gebruik en bijhouden daarvan. Als je die hebt draaien is het eenvoudig om dmv een flow een melding te geven als gebruik van die dag (b.v. Elektriciteit, gas of water) boven een bepaalde hoeveelheid komt. Ook b.v. de uitnutting van energie plafond houdt de app voor je bij.

https://community.homey.app/t/app-pro-power-by-the-hour-insights-per-hour-day-month-and-year/

3 Likes

Ja die staat erop echter krijg die niet naar waarheid ingevuld, de prijzen kloppen dan niet met de tibber app dus dan heb ik geen realistisch beeld en heb al veel geprobeerd met energietoeslag, belasting etc maar lukt niet. Maar goed met je uitgebreide link ga ik er nogmaals mee aan de slag als het dan niet lukt ja dan kan ik beter stoppen met smarthome :wink:

Stel gerust je vragen over prijsinstellingen in dat topic. Zitten vast meer gebruikers met Tibber

Misschien heb je hier iets aan. Ik zit bij Zonneplan.
Bij de ‘kale’ stroomprijs die wordt binnengehaald reken ik 21% variabele markup (de BTW) en €0,1689 vaste markup per kWh.
Dan kom ik uit op de prijzen die gerekend worden door ZP.



Voor Tibber zal het ook in die buurt liggen, de prijzen zijn aan elkaar gewaagd:

1 Like

Morgen peter, Wellicht moeten we een direct lijntje hebben met elkaar! Super dan wederom voor je uitleg. Heel duidelijk alleen 1 vraag waar haal jij het bedrag vandaan van €0.1689 ik heb even de factuur bekeken en zie nergens zo’n soort bedrag staan namelijk

1 Like

zie dit wel:

Belastingen 2023
De Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE) is per 2023 geen apart belastingtarief meer, maar is verwerkt in de energiebelasting.

Verbruik tot 10.000 kWh per jaar: €0,12599
Verbruik van 10.000 tot 50.000 kWh per jaar: €0,10046
Verbruik van 50.000 tot 10.000.000 kWh per jaar: €0,03942

dus dat zal dan denk ik voor een normaal huishouden tot 10.000 kWh zijn dus 0.12599

maar goed als ik die cijfers pak tot 10.000 kWh en die invoer dan is er nog een verschil van bijna 5 cent dat vind ik veel wat mis ik nog ?



gebruik ik jou prijs die je hebt ingevuld dan is die nagenoeg gelijk dus pak die wel maar waar heb je die vandaan ? ben wel benieuwd

En als laatste hoe stuur ik nou een push bericht met de informatie over de 2 laagste stroomprijzen de aankomende 8.00 dus van 08.00 tot 18.00 in de middag en dan wil ik in de ochtend een berichtje ontvangen met de 3 (of variabel) maar denk dat 2 of 3 het meest echt de goedkoopste stroom die dag weer geeft. Dus dan bijvoorbeeld melding met :slight_smile:

vandaag zijn tussen 10.30 en 12.00 de stroom prijs het laagste kosten €0.19 en tussen 14.00 en 15.00 zijn de stroomprijzen het laagste kosten €0.23 en tussen 16.30 en 17.30 zijn de stroomprijzen het laagste kosten €0.12

iets in die trend ik kan het nergens in een flow vinden wel in de Als maar daarna kan ik niks vinden

Door de kale kWh inkoopsprijs af te trekken van de Zonneplan kWh prijs en de btw te verrekenen, kwam ik op 0.1689
Een kWh vanavond kostte:
Zonneplan prijs 0.2811
Basisprijs 0.0928
Zonneplan minus basis prijs
0.2811 - 0.0928 = 0.1883
Ex BTW is dat:
0,1883 / 1,21 = 0,155619835
Dan mis ik nog een ruime cent :rofl: :rofl: Mss doe ik de BTW berekening niet goed

Hier de uitleg van de Power by the Hour app, met ANWB als voorbeeld




  • Deze Als kaart kan zoiets, maar deze triggert op het uur dat de prijs daadwerkelijk en van de 2 laagste is tussen 8 en 18 uur, om zo automagisch bepaalde apparaten in te schakelen.
    Screenshot from 2023-10-24 00-00-14

  • Deze kaart is meer in de richting, deze stuurt voor vandaag of morgen een soort van JSON, met voor ieder uur vd dag een prijs. Met een Homeyscript bijv. zou je daar de laagste prijs uit kunnen halen (krijg ik zelf niet voor elkaar :crazy_face: ).

  • Dit is het simpelste, een push bericht met daarin de grafiek (In de tag [today]), waar de laagste en de hoogste prijs is aangegeven, de rest kun je inschatten.
    Screenshot from 2023-10-24 02-09-56

De tag ‘Today’ of ‘Vandaag’ komt uit het device wat je voor de energieprijzen hebt aangemaakt.

Het push bericht zelf:


1 Like

super uitleg van iedereen er is mij heel veel duidelijk geworden en veel geleerd! Waanzinnig dat iedereen in dit forum zo bereidwillig is die informatie te typen en daar de tijd voor te nemen kan ik enorm waarderen en maakt het forum naar mijn mening heel sterk en krachtig!

Bedankt allemaal nogmaals :pray:

wat mij betreft kan er een slotje :closed_lock_with_key: op dit topic

3 Likes

@Peter_Kawa Wat heb je op dit moment voor je zonneplan opslag ingevuld staan n.a.v. bovenstaande discussie? Ik heb vandaag een berekening gemaakt en kwam uit op €0,1756.

Dit

Maar ik weet niet meer hoe ik precies die berekening heb gemaakt. Op de Zonneplan site zouden deze gegevens beschikbaar moeten zijn, maar heb vd week gezocht maar niets kunnen vinden.

Hóe heb je de berekening gemaakt? Want dat is hier interessant. Alvast bedankt.

Ik heb gekeken naar alle uren van de dag en ervoor gezorgd dat PBTH elk uur (+1, +2, etc) op het juiste bedrag uitkwam, wat Zonneplan op de site per uur laat zien. En dat heb ik de halve dag gemonitord (en ga ik dit weekend ook doen).

1 Like

Energie belasting is 0,1524
Zonneplan vaste opslag is 0,02
Dus in PBTH bij DAP device voor energie:

  • vaste opslag per kWh is 0,1724 (0,1524+0,02)
  • variabele opslag instellen op 21% (BTW)
3 Likes

@Rob82 Ha dat is ook heel slim!

@Torch1969 Bedankt! Top!

Het klopt bij mij ook nog steeds niet. Ik heb anwb en heb geen zonnepanelen dan moet ik toch ook gewoon die variabelen invullen op 21% en die vaste opslag op 0,1735 en gas nog iets meer?
Aan die website heb ik wel wat. Want in de anwb app daar klopt het niet met werkelijk verbruik.

1 Like

Ik was met mijn methode op 0,1726 uitgekomen inmiddels. Niet slecht :rofl:
Bedankt @Torch1969 !!

2 Likes

Yup, opgeteld inderdaad 0,17358 voor ANWB.

Voor gas geen idee…

Gas is 0,675. Wat ik dan bij energie niet begrijp is die -0,43 dan klopt het toch niet meer.

Het klopt nou weer aardig. Ik denk dat ik die belasting van 21% op nul moet zetten. Weer een paar dagen kijken.