Vanwege de ontwikkelingen op de energiemarkt ben ik mij toch maar eens gaan oriënteren op een thuislader. Nu kan je die dingen weer koppelen met extra kastjes voor alleen laden op je overschot aan zonnestroom en of Load Balancing zodat de stoppen niet om je oren vliegen. Maar als ik dan even naar de Zaptec app kijk kan je daar dus heel goed je Homey al voor gebruiken. (Set available current to)
Of zie ik iets over het hoofd en is het toch raadzaam een Load Balancing module te plaatsen? Het lijkt mij dat Homey veel sneller kan bepalen (slimmestekker wasmachine bv.) dat het laden van de auto moet worden terug geregeld dan een module die alleen de hoofdaansluiting monitort.
Ik ben er ondertussen achter dat je van de wooncorporatie geen enkele medewerking krijgt om een huisbatterij of laadpaal te plaatsen. Dus de auto staat hier voor de deur, zonnepanelen op het dak. Maar dus geen laadpaal want het excuus is dat er geen kabel over de stoep mag. (van de gemeente mag het dan weer wel) Dus hoe het werkt met de laadpaal ben ik ook niet achter, want dat idee dus afgeschoten. Echter om te spelen had ik wel iets degelijk gemaakt met de aansturing van de IR verwarming. Als de vermogen over de slimme meter groter wordt dan 1000W zet dan het IR paneel uit. Als het vermogen kleiner wordt dan 350W zet dan het IR paneel aan. (als andere voorwaarde ook waar zijn) Dit reageert behoorlijk vlot. Had iets soortgelijks ook gemaakt op de teruglevering van de zonnepanelen. Dan staat het IR paneel keurig mee te schakelen als het vermogen net rond het kantelpunt zit. Dus ik denk dat je de Homey prima kan gebruiken voor load balancing. (hangt er ook vanaf hoe vaak je slimme meter een update geeft. Om de 1 of 10 seconden?) Je moet alleen even nadenken over de voorwaarden. Want als je alleen als vermogen groter wordt dan, en dan het vermogen naar de auto terug schroeft kom je in een loop terecht. Dus zet ook een kWh meter tussen de auto zodat je logica kan mee nemen dat het vermogen naar de auto kleiner moet zijn dan. Dat kan je dan ook weer gebruiken dat als het vermogen naar de auto groter dan x is bijvoorbeeld de wasmachine niet aan mag.
Ben het met je eens dat homey load balancing prima moet kunnen regelen.
Maar het opzetten van de flows moet je dan wel zelf bedenken.
En als je dan wat verder komt wordt het toch wat lastiger.
Het meten en vervolgens terugregelen heb ik wel voor elkaar.
Al ben ik nog niet tevreden over het bepalen wanneer ik moet ingrijpen.
Om overloads te voorkomen werken veel apparaten die veel stroom vragen pulserend (quooker, inductieplaat etc). Reageren op iedere puls is dus niet the way to go.
Ik gebruik ben nu met de app “insight trends” aan het testen (avarage, mean en over hoeveel tijd dan 1min? 5
Een grotere uitdaging vind ik nog “wanneer schakel ik weer omhoog”
Ook daar weer average? Mean ? En hoeveel tijd.
Bij elke scheet gaan terug regelen is inderdaad een beetje overdreven. Als ik bijvoorbeeld naar de inductiekookplaat kijk krijgt je een mooie zaagtand als deze niet voluit staat. Slaat uiteraard nergens op om iets anders daar dan contra aan te gaan regelen. Je zou een bepaalde hysterese kunnen in bouwen door met een bovenwaarde te werken waarboven terug geregeld wordt. En een onderwaarde waaronder weer meer vermogen opgenomen mag worden. Nog mooier zet er ook een timer overheen. Met welke waardes je dan gaat werken hangt uiteraard af van het gedrag van je apparaten. Ik zou daar niet te nerveus boven op gaan zitten.
Ben van dat idee inmiddels afgestapt.
Monitoren van individule apparaten en dan verwerken in load balancing maakt het complex.
Terwijl monitoren van de hoofdaansluiting vrijwel hetzelfde resultaat geeft.
Plus “sneller bepalen” is niet echt een must, je wilt niet op iedere puls reageren.
Als je op de hoofdaansluiting meet maakt het niet uit waar de verbruiker zit. Je regelt terug tot onder het max.
Het weer naar boven ook weer iets met middelen of median doen voorkomt ook een loop
Dankjewel Johan. Wel jammer (en irritant) dat je geen medewerking krijgt voor een laadpaal. IK heb het geluk dat we de auto op een gezamenlijk achterpad kunnen zetten: een laadpaal kan hier dus gewoon. Ik ga ermee experimenteren, als de paal er is.
Dankjewel Fkey. Als je je flow wilt delen zou ik dat erg waarderen! Als paal en auto er zijn ga ik in ieder geval ermee aan de slag. Beetje ingewikkeld zal het wel worden, want er spelen ook nog wat zonnepanelen mee in het hele verhaal.
Ik vraag me af of ieder apparaat met hoge stroompieken een eigen schakelaar of app moet hebben. Want ben je niet te laat als een oven ineens 2 kW vraagt (of mijn zaagmachine die nog iets meer nodig heeft) en de stroom productie zit al aan de max? Je zou misschien iets kunnen bouwen als: spanning op “apparaat (bijv wasmachine, oven of kookplaat e.d.)” → grenswaarde laadpaal lager. Maar dat wordt al snel complex, vermoed ik.
Ja, en dan wel een bon in de deur krijgen waarmee je tochtstrippen of zoiets (met korting) kan halen bij de lokale bouwmarkt. Want “we” zijn zo duurzaam bezig…
Hangt er ook vanaf of je huis op 1 of 3 fases draait. Als je alles op 1 fase moet doen wordt het al snel krap. Echter als je auto met 11kWh laad aan 3 fase trek je per fase (afgerond naar boven) 3700W. Als de hoofdzekeringen 25A zijn kan je 5750W per fase trekken. Heb je 35A hoofdzekeringen dan kan je 8050W trekken. Dus dan hou je nog 2050W of 4350W per fase over om mee te werken. Dus als je huis op 25A is afgezekerd zou ik de oven even uitlaten als de auto op maximaal vermogen aan het laden is. (koelkast, verwarming, TV, PC lusten ook wel wat) Met een 35A hoofdzekering kan die oven gerust aan. Het sowieso verstandig om te controleren of alle grote verbruikers op aparte groepen verdeeld zijn over de 3 fases. Dus niet de oven, wasmachine, droger, op fase 1. Terwijl op fase 3 alleen het lampje in de kelder is aangesloten. Ik woon in een jaren '60 huis. Er komen wel 3 fases binnen, maar er is er slechts 1 aangesloten. En dan ook nog slechts verdeeld over 3 groepen. Waarbij afgezonderd van de wasmachine alle grote verbruikers aan de zelfde groep hangen. Ik moet er dus zeker om denken om niet de oven en de wasdroger te gelijk aan te zetten. Als je 3 fases hebt en ook nog 35A afgezekerd bent is het allemaal niet zo spannend. Bij een 25A hoofdzekering. (indien de kabel naar je huis geschikt is kan je het laten verzwaren naar 35A) moet je er iets meer over nadenken. Maar kan je zoals Fkey schrijft prima werken met de data uit de slimme meter. (P1 poort) Zit je zoals bij mij wel erg krap voor de huidige energie vraag. (Kan je herinneren dat de gloeilamp verboden werd? Want wij moesten energie besparen. ) Is het handig om op iets meer plaatsen te meten zodat het systeem ook kan anticiperen. Als de wasmachine bijvoorbeeld aan het verwarmen is mag het IR paneel niet aan. Ik heb hier een combinatie van Fibaro en Homewizzard. De Fibaro tussenstekkers zou ik niet gebruiken als het gaat om de laatste paar Watt. Kilowattuurmeter van Homewizzard is een fijn dingetje.
we hebben hier 3 fasen 25A en de grote apparaten zijn al aardig goed verdeeld. 12 groepen hier + 1 voor zonnepanelen, dat is dus wel luxe. Eerder had ik zwaardere aansluiting, maar dat kost nogal veel extra vastrecht en dat wil ik wel voorkomen. En ik werk idd ook veel met Fibaro en Homewizzard (p1 meter en stekkers). Veel schakelaars leven niet heel lang als er hoge stromen doorgaan. Zelfs die het zeggen aan te kunnen: best is doorgaans om toch wat onder de maximale schakelstroom te blijven. De stekkers van HomeWizzard doen het nu al wel een tijd goed. Dat betekent wel weer een serie van die dingen aanschaffen
Zo even uit mijn hoofd maakt het voor het vastrecht op een Liander netwerk niet uit of je 25A of 35A hebt.
Maar met 3* 25A hoef je dus niet zo nerveus te doen als op 1* 25A.
Tussen de wasmachine ed. heb ik geen stekkers. Die conclusie trek ik wel uit de slimme meter. Ook voor de “bewaking” gebruik ik de data uit de slimme meter. (Stroom te hoog? Direct alle IR panelen uit) De IR panelen begruiken 600 Watt per stuk. Hier zit wel een Fibaro tussen. (de Homey heeft de taak als thermostaat)
De vraag is natuurlijk wat wil je regelen? Mag iets niet aan/moet uit als de auto laad. Of moet de auto met minder vermogen gaan laden als iets anders in huis veel stroom neemt?
Ik kan het dus helaas niet doen. (daarom ook het circus van 3 fase aansluiting niet opgestart) Maar het lijkt mij sowieso wel handig om tussen de laadpaal een kilowattuurmeter te plaatsen. In verhouding met de laadpaal kost dat ding geen drol. Dan heb je een beeld wat er in de auto gegaan is. Maar dus ook handig om dingen te regelen. Want je kan in je regeling wel op nemen dat de auto met x vermogen aan het laden is. Maar hoe voller de accu hoe minder stroom er afgenomen wordt. Door dat te meten weet je daadwerkelijk hoeveel ruimte je hebt voor andere zaken en kan je daar mee dus sturen.
Ik heb er nog geen harde bewijzen van.
Maar op diverse fora lees ik dat de hoofdzekeringen heel erg traag zijn.
Als je 25A afgezekerd bent zou een kortstondige piek van 35A geen probleem moeten zijn.
Zelfs zeer lange tijd (meer richting een uur dan richting paar minuten zou zelfs geen probleem zijn)
dan gebruik ik de mediaan over 1 minuut als input (apart voor iedere fase)
daarmee bereken ik per fase de nieuwe setting voor de laadpaal Amina I-set
de laagste waarde van die berekende settings gebruik ik als input
Om de laadpaal stroom opnieuw in te stellen
#current phase A is de huidige stroominstelling van de laad paal. #LoadBalanceMax is een variabel met zelf te stellen limiet (16A) #Stroom L1 is die mediaan over 1min die trek ik ervanaf.
Door de eerste flowcard is #stroom L1 altijd groter dan #LoasBalanceMax
dus Amina I-set zal altijd lager uitpakken
Tijdsgebrek…
Dit is alleen het omlaag schakelen en hij schakelt nog niet omhoog.
Plus de onzekerheid “hoelang mag een piek zijn voor de hoofdzekering eruit klapt”
In de zomer draai ik op de zonnepanelen, dan is veel minder KW.
In de winter wil ik bij laag tarief vol kunnen opladen. (Want dan doen de zonnepanelen vrijwel niets)
Dus toen de winter kwam toch de keuze maar gemaakt
Hoofdzekering klapt er inderdaad niet zo maar uit. Maar ik zou gewoon met het maximale amperage van de hoofdzekering rekenen. En dan moet je al uitkijken dat de boel niet begint te roken. Want kortstondig even 25A trekken is wat anders dan dat een uur of langer doen. (alles wordt warm)
Ik woon dus in een jaren 60 hok. Toen had je misschien een paar gloeilampjes en de radio aan. Zeker niet al die elektronica die wij nu in huis hebben. Met het plaatsen van de slimme meter is mijn aansluiting “verzwaard” naar 25A (was geloof ik 20) Dus ik kan wel de wasmachine en de wasdroger tegelijk aanzetten. Maar als ik dat in de meterkast kijk begint toch het teer om de kabel te lopen… Dat de zekering er niet uit klapt wil nog niet zeggen dat het echt zonder zorgen is.