In deze tijd van terugleverkosten of negatief tarief (net welk contract je hebt) is het natuurlijk interessant om de productie van je zonnepanelen aan te passen op het eigen verbruik in huis zodat je een lagere “boete” krijt, of niet betaald voor teruglevering. Eerder vandaag poste in een schermprint van mijn EPM dashboard in het Home Wizard topic.
Ik kreeg daar een enthousiaste reactie op hoe ik dat gemaakt had. Omdat ik hier ook hulp krijg op mijn vragen ben ik niet te beroerd om het met jullie te delen. Helaas heb ik de communicatie met mijn Solis omvormer nog niet werkend. Maar het berekenen naar welk vermogen terug geregeld moet worden werkt toch al aardig. (doe ik nu handmatig) In de toekomst ga ik nog de reeds bestelde Home Wizard batterij er aan toevoegen. (rekening houden met) Het laden van de auto. En om snel te kunnen reageren wasmachine/droger/vaatwasser.
Wat heb je nodig?
In plaats van Home Wizard kan je natuurlijk ook een andere app gebruiken voor P1 informatie en/of PV productie.
Het dashboard maakt voor P1 & Zonnepanelen gebruik van “Energy” De velden daaronder zijn “Logica” velden. “P1_Stroomverbruik” is een “Inzicht” van het afgelopen uur van een variabele. De prijs informatie zijn “Sensoren” uit de Power by the hour apparaten.
De onderliggende flow:
Als eerste wil je de variabele “P1_Stroomverbruik” berekenen. Tel hiervoor het vermogen van de zonnepanelen en P1 totaal vermogen bij elkaar op.
Vervolgens bereken je met Insight Trends Reloaded de trend van “P1_Stroomverbruik”
Als de berekening klaar is schrijf je het gemiddelde uit de flow weg naar “P1_StroomGemideld”
Mijn omvormer heeft het percentage nodig. Dat bereken ik met de volgende formule:
{{min(max(round((((P1_StroomGemideld+P1_XOM)/2500)*100),0),0),110)}}
Hierbij wordt het resultaat afgerond op een heel getal tussen de 0 & 110%. Gaat jou omvormer tot 100%? Dan moet je de 110 in 100 veranderen.
“P1_XOM” is een variabele waarin ik opgeef hoeveel vermogen ik extra wil hebben. (spelingsruimte voordat je over de 0 gaat)
2500 is het nominale vermogen van de omvormer.
Het resultaat “PV_BerekendPowerLimit” is de waarde die weggeschreven kan worden naar de omvormer. (dat deel moet ik nog werkend maken) Voor mijn omvormer moet dat nog een keer *100, dus had in de formule ook *1000 kunnen doen, maar dan is het weer niet mooi op het dashboard.
Voor het Afname en Teruglevering tarief heb ik twee tarieven aangemaakt met Power by the Hour. (groep 1 & 2) Die ik dan weer schakel in de Power Summarizer “Stroom”
Dus moch het je inspireren? Maak het gerust na, maar kijk even goed wat jou systeem nodig heeft. Met een beetje mazel is jou leven simpeler.
Bronnen: