EPM (export power manager)

In deze tijd van terugleverkosten of negatief tarief (net welk contract je hebt) is het natuurlijk interessant om de productie van je zonnepanelen aan te passen op het eigen verbruik in huis zodat je een lagere “boete” krijt, of niet betaald voor teruglevering. Eerder vandaag poste in een schermprint van mijn EPM dashboard in het Home Wizard topic.

Ik kreeg daar een enthousiaste reactie op hoe ik dat gemaakt had. Omdat ik hier ook hulp krijg op mijn vragen ben ik niet te beroerd om het met jullie te delen. Helaas heb ik de communicatie met mijn Solis omvormer nog niet werkend. Maar het berekenen naar welk vermogen terug geregeld moet worden werkt toch al aardig. (doe ik nu handmatig) In de toekomst ga ik nog de reeds bestelde Home Wizard batterij er aan toevoegen. (rekening houden met) Het laden van de auto. En om snel te kunnen reageren wasmachine/droger/vaatwasser.

Wat heb je nodig?

In plaats van Home Wizard kan je natuurlijk ook een andere app gebruiken voor P1 informatie en/of PV productie.

Het dashboard maakt voor P1 & Zonnepanelen gebruik van “Energy” De velden daaronder zijn “Logica” velden. “P1_Stroomverbruik” is een “Inzicht” van het afgelopen uur van een variabele. De prijs informatie zijn “Sensoren” uit de Power by the hour apparaten.

De onderliggende flow:

Als eerste wil je de variabele “P1_Stroomverbruik” berekenen. Tel hiervoor het vermogen van de zonnepanelen en P1 totaal vermogen bij elkaar op.
Vervolgens bereken je met Insight Trends Reloaded de trend van “P1_Stroomverbruik”
Als de berekening klaar is schrijf je het gemiddelde uit de flow weg naar “P1_StroomGemideld”

Mijn omvormer heeft het percentage nodig. Dat bereken ik met de volgende formule:

{{min(max(round((((P1_StroomGemideld+P1_XOM)/2500)*100),0),0),110)}}

Hierbij wordt het resultaat afgerond op een heel getal tussen de 0 & 110%. Gaat jou omvormer tot 100%? Dan moet je de 110 in 100 veranderen.
“P1_XOM” is een variabele waarin ik opgeef hoeveel vermogen ik extra wil hebben. (spelingsruimte voordat je over de 0 gaat)
2500 is het nominale vermogen van de omvormer.

Het resultaat “PV_BerekendPowerLimit” is de waarde die weggeschreven kan worden naar de omvormer. (dat deel moet ik nog werkend maken) Voor mijn omvormer moet dat nog een keer *100, dus had in de formule ook *1000 kunnen doen, maar dan is het weer niet mooi op het dashboard.

Voor het Afname en Teruglevering tarief heb ik twee tarieven aangemaakt met Power by the Hour. (groep 1 & 2) Die ik dan weer schakel in de Power Summarizer “Stroom”

Dus moch het je inspireren? Maak het gerust na, maar kijk even goed wat jou systeem nodig heeft. Met een beetje mazel is jou leven simpeler. :grin:

Bronnen:

5 Likes

De sturing werkt goed, maar reageerde mij toch wat te nerveus. Dus bij deze de laatste versie.
In plaats van trend met onder en bovenwaarde gaan werken. En een drempelwaarde voor als je een groot verbruiker zoals een wasmachine aan zet. (direct meer vermogen) tevens berekeningen aangepast zodat er dynamisch rekening wordt gehouden met de schommelingen in het verbruik. (ik zie bijvoorbeeld goed terug of de NASen aan het werk zijn) De wachttijd achter de timer is een filter voor grote pieken. Als het te snel reageert op kortstondige pieken deze langer maken.

Extra benodigde app:

1 Like

Kleine update. Vandaag een Home Wizard batterij ontvangen. Deze moet uiteraard mee doen in het verhaal. Werkt toch heel leuk moet ik zeggen.

Regelen bij negatieve markt prijs naar eigen verbruik:

Vandaag de limiet steeds handmatig bijgewerkt. Maar ik ben zo vrij om te interpreteren dat de gewenste functie binnen afzienbare tijd beschikbaar komt voor Solis omvormers. Heb je een ander merk omvormer die al door Homey aan te sturen is zet dan het dan kaartje “zet vermogen op” in plaats van de notificatie.

Bijgewerkte flow:

Bedankt hiervoor, ik ga er eens mee spelen.
heb nu nog een contract waarmee ik nog iets terug krijg maar loop er sterk aan te denk om over te gaan naar variabel na beëindiging. En ook met nieuwe contracten zie je al dat je meer moet betalen voor teruglevering als dat je terug krijgt.

1 Like

Bij een dynamisch contract krijg je 1-op-1 kWh uurprijs vergoed. Geen saldering ('s zomers zelf de ‘winst’ opsparen voor in de winter), maar ook geen terugleverheffing. Er is ook geen vangnet qua prijzen > wordt het morgen 20x zo duur dan heb je misschien “een uitdaging”.

Voorbeeldje hoeveel ik gemiddeld betaalde en ontving per kWh:
Zonnige maand:

Donkere maand:

Let op! Een Variabel contract is wat anders dan een Dynamisch contract.

Ga je voor een Dynamisch contract dan loop je inderdaad een risico als de prijzen opeens anders (hoger) worden. (zoals met beging oorlog in Oekraïne) Sowieso zijn de prijzen voor Gas en Elektriciteit in de wintermaanden hoger dan in de zomermaanden. In de winter dus ook een hogere vergoeding voor je teruglevering. (vraag & aanbod)

Het is dus verstandig om zelf voor bank te spelen. Stort automatisch elke maand het gemiddelde termijnbedrag in een potje. (spaarrekening) De factuur betaal je uit dit potje. In de zomermaanden blijft het verschil dus op de rekening staan. De hiermee opgebouwde buffer gebruik je dat weer in de wintermaanden om de hogere factuur te betalen.

Bij een Dynamisch contract krijg je te maken met negatieve marktprijzen. (de zelfde rede dat je bij Vast & Variabel terugleverkosten krijgt) Door deze te vermijden, en dus je PV installatie terug te regelen bij negatieve marktprijs krijg je een reële vergoeding voor je terug levering bij een positieve marktprijs. (De dan geldende marktprijs i.p.v. €0,0025/kWh bij een vast contract)

Even goed je huiswerk maken dus wat voor jou de beste keuze is. Deze regeling (laatste flow) werkt nu toch wel lekker. Nu nog even geduld totdat wij bij alle ondersteunde omvormers in Homey de power limit kunnen regelen. :smiley: (of het handmatig regelen via de cloud van de omvormer)

Dat er met een dynamisch contract niet gesaldeerd wordt is
natuurlijk niet helemaal waar. De energiebelasting wordt wél gesaldeerd. Is je import over een jaar groter dan je export maakt het niet uit, exporteer je meer dan zal je over je overschot alleen de marktprijs van dat moment krijgen.
Maar ik vermoed dat je dat al wist.

Dat is per 2027 ook afgelopen. Ik hou er nu al geen rekening meer mee. Dit jaar wordt sowieso anders omdat nu een redelijk deel van de energie de batterijen in gaat. En ik bij een negatief tarief de overtollige energie ook in de auto ga dumpen.

Laatste versie van mijn flow. Betere tijdfilter (2* polling tijd P1) toegevoegd om inschakelpieken (van bijvoorbeeld koelkast) te negeren. Voor de berekening van de limiet het gemiddelde gaan gebruiken. Na enige tijd testen vind ik het gemiddelde over 3 minuten het beste werken. Reageert niet te nerveus op elke verandering. Maar toch weer snel genoeg bij afname van vraag.

1 Like

Kleine verbetering om de stroomverbruik data beter te krijgen.

Er bleken namelijk best wat wat onverklaarbare pieken en dalen in te zitten. Ten eerste de berekening aangepast. Beginnen met de p1 waarde die negatief kan zijn. Daarbij opgeteld tussen haakjes de waarde van de Zonnepanelen + batterij(en).

Tevens filter toegevoegd. Blijkbaar heeft Homey soms even tijd nodig, of wordt een berekening te vaak gestart waardoor je rare waardes krijgt die extreem hoog of laag zijn. Door een timer van 2 seconden krijgt Homey beter de tijd om het te verwerken. Het resulteert in een veel strakkere lijn. Dat je nu slechts om de minimaal 2 seconde data door laat maakt niet uit voor ons doel. Waarbij je toch over een gemiddelde van 3 minuten kijkt. Daarnaast staat mijn polling tijd op 5 seconden dus het valt er keurig tussen.

Flow gedeelte berekening verbruik in huis verbeterd.

1 Like

mooi werk.
Zoiets zou bijna standaard in de Homey energie tab moeten zitten.
Veel mensen hebben niet de kennis en tijd om zoiets zelf te maken helaas.
Ik ben er ook nog niet aan begonnen :wink: Maar volg het wel al wat op! Moet nog beslissen wat voor batterij er komt :smiley:

Het zou mooi zijn, maar natuurlijk ook een grote diversiteit aan apparatuur. Dus je zal altijd wat zelf moeten instellen. Het zou al mooi zijn als je op een makkelijke manier flows kan delen. Dit is toch al weer een behoorlijk uitgebreide flow geworden. Met natekenen sluipt er zou een foutje in.

1 Like

Johan, ik ben toch maar eens begonnen om de EPM Flow uit te pluizen en in stappen na te bouwen met als uiteindelijke doel het percentage van de SolarEdge Active Power Limit te kunnen bepalen.

Ik ben gestart met dit gedeelte voor de berekening van het energie verbruik, zelfde situatie; 2x HW PiB, SolarEdge Inverter en HW P1.

1. Waarom gebruik je max en round als de waarden allemaal worden opgeteld en geen decimalen bevatten voor de berekening van P1_Stroomverbruik?
  2. De Chronograph app gebruik ik niet maar geef de voorkeur aan de Countdown app. Begrijp ik het goed dat je op deze manier elke 5 seconden de berekening doet?

Dit stukje van de flow werkt in ieder geval, nu de rest zorgvuldig analyseren.

Ik gebruik round in de berekeningen omdat ik mooie ronde getallen per Watt wil zien op mij dashboard. Omdat de batterijen en PV waardes achter de komma geven kan je anders lange getallen krijgen. Voor de eigenlijke functie maakt het uiteraard niet uit.

De max in de berekening is om te voorkomen dat de waarde lager dan 0 word. Soms krijg je rare spikes in de berekening. Ik denk omdat nieuwe waardes en berekening elkaar kruizen.

Chronograph of Countdown app zal denk ik niet niet zo veel uitmaken. Ik gebruik het als filter zodat de berekening niet achter elkaar getriggert wordt omdat er diverse triggers achter elkaar komen. Ik heb in mijn laatste versie de trigger van de PV verwijderd. Met alleen de P1 meter en batterijen heb je altijd een waarde.

Polling van de batterijen staat op 10 seconden. Ik heb er nog 1 sec. vertraging achter gezet zodat ik zeker weet dat alles verwerkt is. Dit resulteert in de schoonste data. (zo min mogelijk spikes)

Duidelijk, dank!

Johan, ik heb inmiddels een EPM-Light flow gemaakt met een aantal van jouw gebruikte elementen, zoals het verwerken van mogelijk stroomgebruik van de thuisbatterij, het berekenen van het totale verbruik en de Trend Insight app om het gemiddelde stroomverbruik per 5 minuten te bepalen.

Ik maak gebruik van een vast energiecontract dus het enige doel is om mijn PV export te beperken i.v.m. de terugleverkosten. De EPM flow is daardoor een stuk eenvoudiger, vandaar de naam EPM-Light :wink:

Toelichting:
De EPM-Light flow wordt gestart bij zonsopgang en gestopt bij zonsondergang.

In de ochtend worden de beide HW Plug-In Batterijen geladen met 1600W bij genoeg PV opbrengst (max. 3500W). Rond 12:00 uur neemt het verbruik sterk af en wordt de omvormer ook meer gelimiteerd (rond de 10%).

Er is een extra marge ingebouwd van 100W om te voorkomen dat de limiet niet te laag wordt gezet en er stroom wordt afgenomen van het stroomnet. De waarde van deze variabele EPM Extra kan nog wat lager dan 100W worden gezet.

Advanced Flows EPM-Light

Resultaat is dat de (ruime) PV limiet heel redelijk met het werkelijke verbruik meeloopt. Voor de laatste stroompiek (inductie en oven) om 18:15 uur was er nagenoeg geen PV opbrengst meer.

Dat is het mooie van Homey, je kan het helemaal op maat maken. Je resultaat ziet er goed uit. De 100W overwaarde heb ik juist in mijn flow automatisch geregeld met de onder en bovenwaarde. Wat er dan als extra aangehouden wordt past zich aan naar wat er schommelt in je verbruik. (Bijvoorbeeld inductiekookplaat)

Is het voor jou ook niet interessanter om een dynamisch contract te nemen? Nu ga je zeker in de zomer behoorlijk knijpen. Dat is met een dynamisch contract alleen nodig als de marktprijs negatief gaat. Als de prijs positief is kan je volle bak terug leveren en krijg je de marktprijs voor je geleverde kilowatturen. (En dat is nog best de moeite.https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen/stroomprijs ) Als er genoeg zon wordt verwacht om je batterijen te laden kan je zelfs het laden uitstellen tot de prijs het laagste is. Je pakt dan de maximale winst op je terug levering. Zie ook mijn andere flow:

https://community.homey.app/t/uitgesteld-geforceerd-laden-homewizzard-batterij/139216

Inderdaad, dynamisch wordt de volgende stap maar mijn huidige contract loopt nog 5 maanden door. Dank voor je reactie en inspiratie!

1 Like