EPM (export power manager) zonnepanelen beperken

Kan je al wel mooi bouwen en testen. Het maakt toch nog niet zoveel uit wat het doet. Van de zomer heb je dan nog om eventueel nog wat finetuning te doen en dan ben je klaar voor 2027.

Hoi Johan,

Heb je ook van deze een nieuw compleet plaatje voor?
Dan kan ik deze ok naast de genen zetten van: Uitgesteld & geforceerd laden Homewizzard batterij

Dan is het nog completer :slight_smile:

Gr,
Gerben

Mocht ik iets tegen komen wat misschien beter kan laat ik je dit zeker weten.

Deze is nog steeds het zelfde.

Bij deze ook de laatste versie van deze flow.

Hoi Johan,

Wat is de waarde bij Het vermogen is veranderd zowel bij de accu als de dongle?

Wat zie jij als waarde bij huidig vermogen?

Ik ben aan het zoeken wat er niet goed ga ik graag geen tot Nihil data.

Dus ergens gaat er iets niet goed.

Zowel bij de batterij als de P1 meter is het het opgenomen/afgegeven vermogen.

In de berekening van “P1_Stroomverbruik” is het (ontlaad vermogen batterij + vermogen PV) + vermogen P1.

Hallo, heb tijdens wat zoeken op het forum jullie info over energie managen gevonden, heb intussen de EPM light flow draaien en het werkt fantastisch (Solaredge 13 panelen met 3x Homewizard accu). De uitgebreidere flow ga ik wel alvast opzetten maar heb vooralsnog een vast contract lopen. Bedankt voor jullie bijdrage. groet Theo

Eindelijk heb ik het voor elkaar dat ik mijn Solis omvormer kan limiteren.

zie hier hoe:

In de PBTH app kan je in de laatste testversie ook het export tarief instellen. Dat is erg nuttig als de prijs voor jou negatief gaat. (hangt van je contract af en wat/hoe het berekend wordt)

Dus voor de liefhebbers bij deze de laatste versie van mijn EPM flow.

Ik heb m zo gemaakt, voor SMA STP 9000TL-20 Tripower + Marstek Venus E 3.0, Vaillant Flexotherm WP en Homewizard P1 meter.

Sturing SMA via Modbus. Dit was het meeste zoekwerk, want wel register precies te gebruiken en hoe werkt de curtailing bij SMA. Er zijn ook wat settings die je moet configureren via Sunny Portal of Sunny Explorer en daarvoor moet je installer rechten hebben. Nee, makkelijk maken ze het niet.

De Homey SMA app gebruikte ik eerst, echter die schrijft een persistent hard power limit naar een flash memory adres met beperkt aantal cycli. Die kaart had nooit zo in die app mogen staan.

In mijn geval heb ik sowieso de PV output permanent gemaximaliseerd via Sunny Portal tbv minder load op de inverter. Merkbaar: ja want de fans gaan nauwelijks meer aan. Nodig: weet ik niet.

Ik trigger elke 2 minuten. Bij de Modbus instructies zit een wait anders verslikt de Homey of de inverter zich en werkt het niet. Dat is dus een lullig dingetje waar je pas na enig gekloot achterkomt.

Via register 40915 lees ik eerst dat PV maximum uit, dat is de active power limit.

Dan bepaalt de kale spot kwartierprijs of ik de inverter op 100% (10000 feed waarde = 100.00%) of lager zet. Huidig vermogen is bij export negatief, dus als er geen grote verbruikers zijn is Huidig vermogen + Netvermogen gelijk aan de woning basislast en wordt de stuurwaarde klein, minimaal 5%. Dus deze flow doet alleen iets als de stroomprijs negatief is, en knijpt dan de inverter terug tot 5% of het actuele verbruik indien hoger.

De stuurwaarde gaat naar register 40023 die ik elke 10 min moet schrijven, anders gaat de beperking active power % fallback naar 10000. Als de Homey of verbinding faalt gaat de inverter dus terug naar default max.

De batterij en de WP hebben hun eigen sturing. Zo stop ik de batterij van laden in de ochtend (immers teruglevering PV levert dan veel op) en ga laden op de 6 goedkoopste uren overdag.

Kan het slimmer? Vast wel. Maar ga ik iets winnen?

Sommige merken doen inderdaad heel lastig over hun Modbus datasheet. En je moet je in bochten wringen om het aan te krijgen. Andere geven zo de data daarvoor zit die poort er op, succes!

Jammer dat SMA na 10 min terugvalt naar default. Solis blijf net zolang op een stand staan tot je deze wijzigt. Of totdat er geen zon meer is.

Zoals ik mijn flow gemaakt had volgt de omvormer het gebruik in de woning.

Gisteren heb ik de tweede omvormer bij mijn moeder ook voorzien van een Modbus dongle. Loop daarbij tegen geen enkel probleem aan met de Modbus communicatie. Twee omvormers tegelijk in singel connectie mode. Schrijf daarbij wel alleen de power limit weg. Welk vermogen beide omvormers draaien haal ik uit de HomeWizard kWh meter. (Beide via één meter, sturing 30 & 70%)

SMA lastig ja en nee. Het is een beetje zoekwerk om te begrijpen hoe ze hun curtailment regeling bedacht hebben. SMA heeft redelijk goede documentatie, maar het curtailment recept staat nergens precies beschreven want dat willen ze via SMA HomeManager eigen hardware doen. Terwijl het eigenlijk zelfs direct via de SMA app of Sunny Portal kan als ze externe P1 meters zouden accepteren. De SMA app en Sunny Portal hebben de spotprijzen, hebben de output power. Hoe moeilijk kan het zijn, toch?

Dus dan kom je bv bij PhotoVoltaik.de en Tweakers. Als de centime eenmaal gevallen is dan vraag je jezelf af waarom viel die bij mij niet eerder. Want de regeling is zo simpel en logisch.

Dat SMA na 10 min terugvalt op de statische setting kan je in Sunny Portal instellen (zowel de tijd als wel of niet terugvallen). Dat is niet jammer maar een failsafe instelling voor als je dynamische curtailment comms niet goed functioneert, zoals na een Homey crash oid. Dan blijft ie niet hangen op bv. 5% maar gaat terug naar de statische begrenzing, die je ook zelf apart kan instellen op een vermogen of percentage van max rated power. Mijn trigger is 2 minuten dan regelt ie ook snel op bij stroomvraag.

Mbt Modbus communicatie is er blijkbaar verschil tussen merken, of wellicht omdat ik een oude Homey heb? Ik heb het idee van die delay timer via dit forum gevonden, daarna werkte het vlekkeloos bij mij.

Het zou mooi zijn als de Omvormer fabrikanten het benodigde modbus register voor de Power Limit gewoon publiceren. Dan kan iedereen die dat wil gebruiken. Dat ze de overige registers om instellingen te maken alleen aan installateurs geven snap ik dan weer wel. Als je ergens een verkeerde waarde inschiet werkt de omvormer niet meer zoals gewenst. (en wie mag het dan weer oplossen?)

Op zich natuurlijk prima dat je een failsave inbouwt. Zoals ik mijn flow opgezet heb ga ik er van uit dat alles altijd doorkomt. Mocht dat om welke rede dan ook helemaal falen, dan springt de omvormer de volgende morgen automatisch terug naar vol vermogen. Het gaat dus hooguit een halve dag mis. Voor het mooie zou ik nog een controle in moeten bouwen.

Ik trigger elke 3 minuten. Uit tests blijk dat dat mij mooi rustig werkt. De batterijen doen het grootste volg werk. Zolang die nog niet vol zijn kan de omvormer limiet naar het maximale vermogen waarmee de batterijen kunnen laden. Daarna pas gaat de limiet verder omlaag.

Gaat er opeens iets meer stroom gebruiken dan de bepaalde drempelwaarde? (bijvoorbeeld wasmachine die gaat opwarmen) Dan wordt de limiet bepaald voor het dan opgenomen vermogen.

Bij een negatief export tarief wordt er terug geregeld naar het verbruik in de woning. Zakt de marktprijs zover dat ook het afname tarief negatief gaat? Dan gaat de omvormer naar 0.

Ik heb mijn oude HP2019 bij mijn moeder staan. Die beheerd nu dus twee omvormers via Modbus. Geen problemen. Wel werd in het modbus app topic aangegeven dat Homey het niet zo prettig vind als je elke seconde iets over Modbus wil doen. Om de 10 sec. Werkt prima. Verder zal de toegepaste hardware van invloed zijn. Heb je veel flows die allemaal op de zelfde tijd iets willen doen? Ik gebruik inderdaad ook hier en daar vertragingen. En wat op tijdstippen moet gebeuren schuif ik op. Dus in plaats van alles bijvoorbeeld om 12:00. Flows starten op 12:00, 12:03, 12:06, enz.

Omdat ik toch bezig was. Mijn flow een beetje opgeschoond.

Onderstaande flow is met twee Homewizard batterijen. En een 2500W Solis omvormer. Ga je het nabouwen? Kan je de batterijen achterwege laten. Of aanpassen naar jou situatie. (hier wordt alleen het vermogen mee genomen in de berekening. Sturing batterijen is een andere flow)

Het gebruikte Modbus register is voor een Solis string omvormer. Heb je een ander merk/type? Dan moet je even uitpluizen hoe die aan te spreken.