Innr Sp240 updaten

Goede dag

Ik heb een vraagje. Ik heb een homey pro en die stuurt bij mij een aantal innr sp240 stopcontacten aan met energie meting. Ik heb ze aangesloten op homey zonder bridge omdat ik er van uitging dat homey die functie ging vervullen. Nu zie ik dat sommige sp240 op firmware 1.4.3 draaien en andere op 1.6.24. Is er een manier om ze zonder bridge van innr te kunnen updaten?

Er is een bestaand topic over de INNR SP240-tussenstekkers. Zie mijn reactie over firmware-updates: INNR SP240 smart plug - #50 by SunBeech.

Ik raad je ook aan om contact te zoeken met de klantenservice van INNR: hoe meer mensen vragen om de firmware updates, hoe hoger het op hun agenda komt.

1 Like

Dank je wel voor je reactie. Ik zal de innr klantenservice gaan bestoken met emails.
Ik hoop dat de updates via de Homey zal gaan. heb geen zin om voor ieder ding in me huis een bridge te gaan kopen.

Je schrijft toch zelf in die andere post dat die firmware updates er al zijn?

Klopt; de software zelf is beschikbaar. Echter INNR is nog bezig om hun hub gereed te maken voor het daadwerkelijk installeren van die nieuwe firmware op de tussenstekkers. Dat proces duurt lang. Ik begrijp dat ze daarin ook weer afhankelijk zijn van externen (software-ontwikkeling van hun hub is uitbesteed). En waarschijnlijk hebben andere zaken meer aandacht.

Kortom ze bieden wel de software, maar je kunt deze (nog) niet installeren (mits je beschikt over een alternatief HA/Zigbee2MQTT-platform).

Ik weet dat ze een lijst bijhouden van mensen met genoemde problemen, die via hun klantenservice contact hebben opgenomen, om hen te informeren zodra de functionaliteit is toegevoegd. Hoe meer mensen dit punt melden bij hen, hoe meer aandacht het (hopelijk) krijgt van hen.

1 Like

Ik zou hier niet van uitgaan. Zie ook diverse discussies op dit forum over het niet beschikbaar zijn van firmware-updatefunctionaliteit van Zigbee-apparaten door Homey zelf.

Als je het probleem aankaart bij INNR heb je kans dat ze, vooruitlopend op de mogelijkheid om de update te installeren via hun hub, je een hub toesturen.

1 Like

Daar was ik al bang voor. Nou dan maar geen energie meting via deze plugs. Ik ga op zoek naar betere die het wel goed weergeven. Een type waar ik geen hub voor nodig heb. Heb anders voor niets een homey pro en homey bridge.

Ga daar overigens niet the best buy gids van Homey voor gebruiken want die is dus niet echt betrouwbaar

Toch nog een vraag: kun je aangeven wat je specifiek bedoelt? Ontbreken de verbruiksgegevens in de Homey-tegel van elke SP240-tussenstekker? Of zijn die wel beschikbaar, maar gaat de informatie niet naar de ‘Grootverbruikers’-sectie in het nieuwe Energy-tab (zag dat je daar over schreef in een ander topic).

Ik zelf heb ruim 20 van die stekkers in gebruik en zijn de actuele verbruiksgegevens beschikbaar in elk van de tegels. Ook lopen ze mee in de Grootverbruikers-sectie.

Half om half. In sommige homey tegels geven ze het wel aan. In sommige alleen de spanning en sommige geven niks aan. Maar goed daar draaien alleen wat led lampjes op dus die vragen waarschijnlijk te weinig. Het ligt helaas denk ik echt aan de innr plugs

Als je lampjes hebt aangesloten met een zeer laag wattage (<1-2 Watt), dan is de SP240-stekker - vermoed ik - niet accuraat genoeg om dat te meten. Ik heb bijvoorbeeld aan een stekker een lichtdraad met kleine LED’jes gekoppeld. Deze hebben een te laag verbruik om het actuele vermogen/de stroom weer te geven. Overigens kan dat ook komen omdat Homey de getallen afrond. Echter hij registreert het wel, aangezien de kWh-teller oploopt over tijd.

Ik vraag mij echter af of er andere tussenstekkers zijn, die wel dit zeer lage verbruik goed weergeven.

Ja dat lijkt me logisch dat het vermogen te laag is bij die lampjes. Maar ik heb ook mijn aquarium er op aan gesloten. Die heeft een opvoerpomp van 50 Watt. Iets wat al genoeg zou moeten zijn. Er zit ook een verwarming in van 300Watt en nog een set led lampen van dertig wat per stuk. Heb er drie en toch is die niet te zien. Het ligt echt aan die innr stopcontacten helaas. Voor innr plugs heb ik de hoop opgegeven. Ben nu aan het kijken voor andere. Maar ja die kosten weer een hoop geld en dat heb ik niet zomaar.

Dank je wel voor al je ideen en tips.

Mee eens dat die belasting wel gemeten zou moeten worden.

Wellicht dat je dat al gedaan hebt: als je die INNR-stekker die aan je aquarium zit - zonder hem uit het stopcontact te trekken - repareert via de de tegel in Homey, zie je dan wel metingen binnenkomen?

Dus: Tegel openen > Tandwiel > Onderhoud > Probeer te repareren > instructies volgen.

Ja dat heb ik al meerdere malen geprobeerd.
Heb er nu een paar werkend met hulp van Robbsshop. Ik wou daar een review plaatsen met mijn bevindingen en toen stuurde ze mij een e-mailtje met een mogelijke oplossing.

Plug uit homey gooien en uit het stopcontact halen. Dan er opnieuw in doen en opnieuw in homey plaatsen. Dan repareren als het groene lampje is gestopt met knipperen. Bij mij liet hij het vermogen al zien voor het repareren. Als je de plug in een ander stopcontact steekt dan even weer het riedeltje uitvoeren. Nu heb ik er een paar die ik gebruik voor kerst spullen dus alleen twee waarbij ik het moet herhalen.

Het scheelt weer een hoop geld als dit blijft werken.

Top om te horen dat je ze werkend hebt gekregen met die omweg!

Ik hoop dat INNR snel hun hub geschikt maakt voor de firmware-update. Maar goed, zoals altijd: hoe meer mensen klagen, hoe sneller ze er iets mee doen.

Ja vond het echt balen dat het niet lukte. Jammer dat de omweg nodig was maar blij dat hij er is.

Helaas moeten veel mensen aan de boom schudden voor hij wat laat vallen maar goed ik heb een mailtje gestuurd dus ik schud lekker mee.

In ieder geval bedankt voor alles

1 Like

Wat mij betreft kan deze draad op slot