Ik heb ook de itho add-on geïnstalleerd, maar krijg hem niet verbonden met de MQTT server. Wat moet ik daar allemaal voor instellen? ik heb het IP adres van mijn Homey ingevuld en een gebruikersnaam en wachtwoord zoals in eerdere posts aangegeven, maar krijg toch geen verbinding.
@D_S Welke mqtt sever gebruik je? Waar draait die op? Niet toevallig aparte vlan’s met firewall beperkingen?
Er is niet een algemeen stappenplan te geven omdat elke situatie verschilt. Als je iets meer info geeft over je setup, kunnen we je vast verder helpen.
@D_S je bedoelt dat je vanuit de itho addon al connectie hebt met mqtt broker op homey? Dat is mooi. Hulp bij de connectie vanaf de homey client zelf naar de broker kun je wellicht beter zoeken in het ondersteunings topic van die app.
Hoe ik het gedaan heb weet ik niet, maar het lijkt er op dat de client en de broker beide de resultaten van de add-on binnen krijgen, maar nu krijg ik de MQTT hub niet aan de praat…
Iemand enig idee waarom de Shelly Plus Dimmer 0-10V niet werkt met een ventilatie 0-10v aansturing? Voorheen gebruikte ik de qubino 0-10v alleen is mijn zwave signaal slecht vandaar de verandering naar Shelly. Als ik meet op de + en - van de output met een DC multimeter meet ik constant 0 volt. Iemand enig idee?
Sinds kort heb ik een Homey Pro 2023 en afgelopen week mijn Zehnder ComfoFan S vervangen door een MoveUp ComfoFan Silent motor. Deze wordt aangestuurd door een Zehnder RFZ zender. Kan iemand aangeven of het mogelijk is deze ComfoFan met Homey te bedienen en wat ik dan nog aan hardware nodig heb?
Ik heb de flow verder geoptimaliseerd door gebruik te maken van de vochtsensor van de itho in combinatie met de CC1101 RF Module. Ook heb ik een nadraai-functie ingebouwd zodat de badkamerventilatie na een douchebeurt gefaseerd gesluimerd word.
Ik heb ik ook een bypass optie ingebouwd om ook gebruik te kunnen maken de meegeleverde remote van de itho. Wanneer deze wordt gebruikt neemt de flow na 10 minuten de de controle over.
De vochtsensor werkt het beste als je ventilatie minimaal op een lage stand aan laat staan.
Heb dit topic doorgespit, ik heb dus ook zo’n unit met zo’n aansluiting als op de foto.
Deze heeft idd een 230V aansluiting zonder perilex.
Maar ik kon nog geen “jaaaa dit werkt” reactie ontdekken in de verdere reacties
Heeft iemand hier al tests mee gedaan?
Thx.
Dit werkt voor mij met een perilex. Hoe ik het heb gedaan: de 3 standen schakelaar heb ik afgesloten. Vervolgens de fibaro module aangesloten op fase, neutraal en aarde. De aansluiting is dusdanig, dat de ventilatie altijd 1 fase krijgt. Vervolgens zet je middels de module óf fase 1 er nog bij aan óf fase 2 er nog bij aan. De module is zo in te stellen dat je nooit fase 1 én fase 2 aan zet naast de directe fase.
Voor het meten van het verbruik heb ik er dan nog een Zigbee module van AliExpress voor zitten en daarmee kan ik eventueel de hele box ook uitschakelen
Ah ik snap het, deze box kan inderdaad óók met perilex zijn uitgevoerd, en dan kan ik ‘straffeloos’ 230V op elk pinnetje afzonderlijk zetten om te zien horen welke ventilatie stand er bij hoort, voor het aansluiten op een Shelly o.i.d.
De plug met stroommeting had ik er al tussen, fan hoeft hier niet continu te draaien.
Dank!
Ah ok, je wil hem dus wel met Perilex aansluiten?
Even voor de duidelijkheid: 1 pen is altijd je nul en dan heb je er nog 3 met fase. In deze aansluiting is het uitgangspunt dat je 1 fase altijd aan hebt staan (uitgaande van dat je de box nooit helemaal uit zet) daarnaast kun je óf de tweede óf de derde fase bijschakelen, maar nooit allebei tegelijk! Vandaar dat de Fibaro switch die eerder genoemd is ideaal is. Deze kun je instellen dat ie nooit beide fases tegelijk bij de basis fase schakelt.
Bij mij zat er aan de perilex kabel een label met hoe de zaken aan te sluiten
Ik had een mail gestuurd naar de leverancier van mijn mechanische ventilator met de vraag of het een probleem was als er op sturing 1, 2 en 3 tegelijk spanning op mocht staan. Na een jaar heb ik antwoord gekregen en dat was geen probleem als ze allemaal tegelijk spanning kregen.
De electronica in de box regelde dat zelf.
Maar elke afzuiging is natuurlijk niet hetzelfde.
Ik gebruik een Shelly rolluik schakelaar. Mechanische afzuiging van Storkair.
Herkenbaar: mijn WTW-unit van Storkair (Zehnder) gebruikt de fasedraad, die tevens stand 1/laag bepaalt, als draad om zichzelf van stroom te voorzien. Op de overige twee (schakel)draden in de perilexstekker, die stand 2/midden en stand 3/hoog, bedienen, staat wel spanning (zodra geschakeld), maar de unit neemt geen stroom af via die kabels. Als ze beide zijn ingeschakeld kiest de unit de hoogste stand.
Hoi, ik ben nieuw met smart home oplossing. Ik heb inmiddels wat lampen via Shelly’s slim in homey draaien.
Nu wil ik met de Shelly plus 0-10 v dimmer een Zehnder comfoFan S ventilator smart maken.
De 220 v L en N van de stekker sluit ik aan op Shelly L En N poort. Maar er zitten 3 draden aangesloten op de schakel poort. Welke sluit ik aan op de 10 v aansluitingen van de Shelly?
@Berry_De_Haas Ik weet niet welke draden je precies met aansluiten.
Maar waarschijnlijk is de stand Low altijd aangestuurd en de stand Medium en High worden aangestuurd via de andere 2 draden.
Je moet dus meten welke draad spanning heeft bij Low en welke draden spanning krijgen bij stand 2 en stand 3.
En dan is het ook nog belangrijk om te kijken als je 2 of 3 inschakeld of draad 1 (Low) de spanning af gaat. Zodat 1 en 2 of 1 en 3 niet tegelijk spanning krijgen.
Maar misschien kan hij daar tegen.