Right, ik bedoelde inderdaad niet dat je weer een andere ventilatie moet overwegen.
Als ik naar je afbeeldingen kijk lijkt je fan in tegenstelling tot een eerdere comment gewoon op 230V te werken en niet op 0 - 10V. Ik zie op de hoofdaansluiting twee fase en twee 0-draden. Klopt het dat de fasedraad wordt geschakeld samen met een lichtschakelaar of dedicated knop voor de ventilator? In de installatiehandleiding van een nieuwer model lijkt het dat de ventilator hoe dan ook uitgaat na 15 of 30 minuten. Klopt dat?
Ik neem aan dat de dunnere fase en 0 bovenlangs uit beeld gaan en de bovenste van de twee aansluitingen links van de motor zijn. De snelheid lijkt geregeld te worden via de vier aders die linksonder in de motor aansluiten.
Je zou een zigbee/z-wave switch kunnen inbouwen op de inkomende fase en 0, maar dat geeft Homey dan alleen de mogelijkheid om aan of uit te schakelen in de stand waarin de ventilator het laatst stond. Je FR AB werkt dan nog wel, maar alleen als de switch voldoet aan de voorwaarden die je hebt gekozen van een andere sensor. In het geval dat de sensor nee zegt, kun je de ventilator dus ook niet aanzetten met de AB.
Het alternatief is de vier draden die nu door de RF module worden geschakeld ook door een zigbee/z-wave switch te laten schakelen. Ik kan nergens de blueprints van de printplaat van de Orcon MVS-10rv vinden, maar gezien je AB drie verschillende standen kan switchen lijken me de vier kleuren te corresponderen met drie keer fase en één keer 0. Als je een switch kan vinden met een transformator van 230V naar 12V en drie uitgangen, zou je parallel aan de printplaat die vier gekleurde draden kunnen aansluiten, waarvan je er dus drie schakelt (en één 10V 0-draad). Dit is overigens in de aanname dat wel alle drie de draden hetzelfde voltage schakelen. Ik kan echter geen zigbee/z-wave switch met transformator en drie uitgangen vinden, hoewel iemand anders je misschien kan vertellen of die wel of niet bestaan.
Als eerdere aanname met de timer van 15 of 30 minuten klopt, zou je er ook voor kunnen kiezen een single switch te plaatsen op de fase en 0 voordat ze op de printplaat binnenkomen. Je kan dan in combinatie met een luchtvochtigheidssensor een flow kunnen maken met iets van ALS luchtvochtigheid > 75% DAN schakel uit switch schakel aan switch. Je simuleert dan het weer indrukken van de schakelaar, waardoor de timer opnieuw gaat lopen. Dit blijft dan net zo lang doorgaan tot de gewenste luchtvochtigheid is bereikt.
/edit: Ik heb nog wel een elektrisch schema gevonden van een vergelijkbare ventilator waarin de kleuren zijn gespecificeerd:
Voorgaande verhaal met schakelen op de kleuren gaat dus niet op. Blauw is aarde, rood een soort van 0-draad (10V), geel een controledraad die ‘dimt’ tussen 0 en 10V en wit volgens mij een soort controlesensor. Het verhaal wordt zo een stuk ingewikkelder. Je zou dan één dimmerswitch nodig hebben om voltage te reguleren en één switch om aan/uit te schakelen.
/edit 2: Ik bedacht me net dat het wellicht wel kan als je een dimmerswitch gebruikt om de gele draad te schakelen, waarbij je rode draad wel permanent van een 0 voorziet. Ergens op de printplaat worden rood en geel waarschijnlijk na het uitlopen van de timer afgesloten, dus je moet de dimmerswitch dan wel permanent van 10V spanning voorzien.
/edit 3: Ik heb ook nog even gekeken naar de stand van je dipswitch. Jij hebt nu in stand A (switch 7) de drie standen 1a, 9a en 14a.
Als je switch 7 aanzet krijg je echter een andere tabel met 1b, 6b en 14b, waarbij er veel meer wordt afgezogen (de m3/h zal bij jouw ventilator wellicht anders zijn). Mocht je dan ook nog switch 8 aanzetten, dan gaat het afzuigen 30 minuten door in plaats van 15: