Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Hallo iedereen,

in eerdere topics heb ik geprobeerd een antwoord te vinden maar tevergeefs. Ook de installatiegids op Robbshop bied indirect een oplossing maar er zijn voor mijn doen te veel variabelen.

Idee:

ik heb een Orcon MVS-10rv mechanische ventilatie met een Orcon 10rf 4 standen RF AB.
nu heb ik in de badkamer nog al last van vochtigheid en merk dat de Orcon te snel stopt met ventileren. Nu wil ik graag dat Homey incl. een Aqara temp/vocht sensor de Orcon mede gaat aansturen (ik wil dus het gebruik van de afstandbediening ook behouden mits mogelijk)

nu wordt er veel gesproken over een Qubino 0-10v switch maar heb geen flauw benul hoe dit aan te sluiten/in te stellen. Kunnen jullie mij wegwijs maken?

hieronder een aantal fotos van de ventilatie unit.

edit: ik zou de DIP switch 8 aan kunnen zetten zodat er langer wordt geventileerd maar wil graag het proces automatiseren.

edit: er worden twee situaties besproken; mijn huidige situatie (Orcon MVS10rv) en de nieuwe situatie (zehnder comfoair e300) graag zou ik een systeem hebben die ik straks mee kan nemen naar de nieuwe woning.

20190613_182944

1 Like

Heb je dit topic gezien? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1645798
Ik heb gelezen dat z-wave en klikaanklikuit tot de mogelijkheden behoren maar is idd wel wat lastig in te bouwen. Het kan iig wel :smiley:

Ik ben geen elektricien maar die ventilator is 0-10v. Als die voeding geen 12v levert dan moet er een externe voeding komen. Verder is behoort zo’n qubino dan toch tot de mogelijkheden? Ik moet alleen weten hoe ik het aan moet sluiten als ik beide systemen wil gebruiken. Incl RF AB.

Ik weet dat klikaanklikuit relaisschakelaars heeft op batterijen dus dan hoeft dat waarschijnlijk niet. Deze kunnen ook bijvoorbeeld 230volt schakelen.

Aan het einde van dit jaar verhuis ik naar een nieuwbouwoning met een zehnder e300. Deze heeft een 12v aansluiting en 0-10. het zou fijn zijn als ik een systeem heb dat ik mee kan nemen. ik zal eens kijken naar die kaku relaisschakelaar!

hieronder een zender die vervangen kan worden (lijkt mij) door een qubino 0-10v
2019-06-13

Volgens mij was het op tweakers maar ik kan het zo 123 niet meer terugvinden. Ik heb toen gezien dat er wel meer voor nodig dan alleen die Kaku schakelaar, anders had ik het wel aangesloten bij mij zelf.
Ik heb een ander type Zehnder maar in principe is de werking hetzelfde. Houd ons op de hoogte iig.

redelijk ingewikkeld verhaal dat je me stuurde, dit is wellicht meer van toepassing voor mij straks https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1851625

al lees ik daar wel dat de fabrikant het aanraad om de RF printplaat te verwijderen als de 0-10v aansturing gebruikt wordt. nu is het zo dat in mijn nieuwe situatie met de Zehnder ik met een 3 standenschakelaar (keuken) en een 12v schakelaar (badkamer) ga werken dus wellicht heb ik die dan niet nodig en kan ik gewoon een 0-10v schakelaar er bij hangen.

best interessant gezien zo’n qubino €50 moet kosten en die KaKu voor twee tientjes wel te vinden is. in feite doen ze hetzelfde?

inmiddels ook al een paar uur besteed aan meerdere paginas over dit soort praktijken. ik zal 'm ongetwijfeld tegengekomen zijn. Het is ook geen ramp als het niet lukt, met de Zehnder moet het sowieso lukken. ik wil je best op de hoogte houden maar heb nog vrij weinig advies gekregen :wink: dus echt stappen ondernemen is nog niet van kracht

Haha ik snap het dat je nog geen advies hebt gekregen. Maar ik denk dat er meer hier in geïnteresseerd zijn en aangezien jij nu al veel weet! :grinning:

Het loopt nog niet bepaald storm :wink:

1 Like

Ik begrijp uit jouw tekst niet goed of je dit nu laat zitten of juist weg wil gooien.
Als je die 3 standen schakelaar laat zitten (zwakstroom neem ik aan, 12v?) Kun je daar wellicht wat mee doen. Relaytje bijbouwen of zo.

Ik wil zowel die 3 standen schakelaar in de keuken als de pulsdrukker in de badkamer behouden.

Er zit een 0-10v aansluiting op de zehnder die nog niet benut wordt eveneens als een 12v aansluiting. Die kan ik redelijk makkelijker gebruiken. Dat is denk ik geen probleem. Meer daar over later als het huis af is.

Voor nu gaat het om de begin post met de orcon MV.

Ik heb een Orcon MVS-15RHB en wil dat ding ook graag op mijn Homey hebben. Er is een library ergens die de remote van de orcon kan ‘decoden’, het ding praat via de 424mhz chip van de Homey alleen het heeft een ‘rolling code’ dwz dat het een gecodeerd signaal heeft. Enige wat nodig zou zijn is dit in een App te implementeren.
Ik heb er geen tijd voor, maar zat te denken om een zo’n remote gewoon aan een z-wave relaisboard te solderen als ‘oplossing’
Gewone boxen met een perilex zijn eenvoudiger om te bouwen. Gewoon een fibaro duo switch of relais tussen fase pool 1 en 2 en een tussen 1 en 3 . 1 staat standaard aan (230v) en 2 en 3 worden bijgeschakelt.

Ik heb mijn oude mechanische ventilatie vervangen door een buisventilator die normaal met het licht wordt geschakeld en ook een uitlooptimer heeft.

Foto_WEB_lineo_V0_04_75866

Om te garanderen dat ik daadwerkelijk genoeg vocht afzuig heb ik de fasedraad van de ventilator geschakeld via een Fibaro switch.

SY550

De Fibaro switch is gekoppeld met Homey. In de inloopdouche heb ik een vochtsensor van Xiaomi geplakt die ook is gekoppeld met Homey. Zolang de luchtvochtigheid groter is dan 75% blijft de ventilator zuigen. (en daarna nog met uitlooptimer)

Wellicht kun je iets vergelijkbaars doen.

1 Like

Bedankt voor je bericht. Wellicht heb je het gehele topic gelezen. Ik ga met een half jaartje verhuizen naar een woning met een Zehnder waarbij het geen probleem is om er een qubino tussen te hangen. Ik wil alvast een beetje aan de slag maar ga geen nieuwe installatie kopen :wink:

Right, ik bedoelde inderdaad niet dat je weer een andere ventilatie moet overwegen.

Als ik naar je afbeeldingen kijk lijkt je fan in tegenstelling tot een eerdere comment gewoon op 230V te werken en niet op 0 - 10V. Ik zie op de hoofdaansluiting twee fase en twee 0-draden. Klopt het dat de fasedraad wordt geschakeld samen met een lichtschakelaar of dedicated knop voor de ventilator? In de installatiehandleiding van een nieuwer model lijkt het dat de ventilator hoe dan ook uitgaat na 15 of 30 minuten. Klopt dat?

Ik neem aan dat de dunnere fase en 0 bovenlangs uit beeld gaan en de bovenste van de twee aansluitingen links van de motor zijn. De snelheid lijkt geregeld te worden via de vier aders die linksonder in de motor aansluiten.

Je zou een zigbee/z-wave switch kunnen inbouwen op de inkomende fase en 0, maar dat geeft Homey dan alleen de mogelijkheid om aan of uit te schakelen in de stand waarin de ventilator het laatst stond. Je FR AB werkt dan nog wel, maar alleen als de switch voldoet aan de voorwaarden die je hebt gekozen van een andere sensor. In het geval dat de sensor nee zegt, kun je de ventilator dus ook niet aanzetten met de AB.

Het alternatief is de vier draden die nu door de RF module worden geschakeld ook door een zigbee/z-wave switch te laten schakelen. Ik kan nergens de blueprints van de printplaat van de Orcon MVS-10rv vinden, maar gezien je AB drie verschillende standen kan switchen lijken me de vier kleuren te corresponderen met drie keer fase en één keer 0. Als je een switch kan vinden met een transformator van 230V naar 12V en drie uitgangen, zou je parallel aan de printplaat die vier gekleurde draden kunnen aansluiten, waarvan je er dus drie schakelt (en één 10V 0-draad). Dit is overigens in de aanname dat wel alle drie de draden hetzelfde voltage schakelen. Ik kan echter geen zigbee/z-wave switch met transformator en drie uitgangen vinden, hoewel iemand anders je misschien kan vertellen of die wel of niet bestaan.

Als eerdere aanname met de timer van 15 of 30 minuten klopt, zou je er ook voor kunnen kiezen een single switch te plaatsen op de fase en 0 voordat ze op de printplaat binnenkomen. Je kan dan in combinatie met een luchtvochtigheidssensor een flow kunnen maken met iets van ALS luchtvochtigheid > 75% DAN schakel uit switch schakel aan switch. Je simuleert dan het weer indrukken van de schakelaar, waardoor de timer opnieuw gaat lopen. Dit blijft dan net zo lang doorgaan tot de gewenste luchtvochtigheid is bereikt.

/edit: Ik heb nog wel een elektrisch schema gevonden van een vergelijkbare ventilator waarin de kleuren zijn gespecificeerd:

Voorgaande verhaal met schakelen op de kleuren gaat dus niet op. Blauw is aarde, rood een soort van 0-draad (10V), geel een controledraad die ‘dimt’ tussen 0 en 10V en wit volgens mij een soort controlesensor. Het verhaal wordt zo een stuk ingewikkelder. Je zou dan één dimmerswitch nodig hebben om voltage te reguleren en één switch om aan/uit te schakelen.

/edit 2: Ik bedacht me net dat het wellicht wel kan als je een dimmerswitch gebruikt om de gele draad te schakelen, waarbij je rode draad wel permanent van een 0 voorziet. Ergens op de printplaat worden rood en geel waarschijnlijk na het uitlopen van de timer afgesloten, dus je moet de dimmerswitch dan wel permanent van 10V spanning voorzien.

/edit 3: Ik heb ook nog even gekeken naar de stand van je dipswitch. Jij hebt nu in stand A (switch 7) de drie standen 1a, 9a en 14a.

Als je switch 7 aanzet krijg je echter een andere tabel met 1b, 6b en 14b, waarbij er veel meer wordt afgezogen (de m3/h zal bij jouw ventilator wellicht anders zijn). Mocht je dan ook nog switch 8 aanzetten, dan gaat het afzuigen 30 minuten door in plaats van 15:

Inmiddels gelukt om met behulp van een Kaku ACM-LV10 de Zenhder ComfoFan S te schakelen. Het was uiteindelijk super makkelijk. Hij werkt naast de ‘gewone’ RF afstandsbediening. Hiervoor moest ik wel dip-switch 5 aanzetten.

Ik gebruik de Xiaomi Zigbee temperatuurmeter voor de luchtvochtigheid.

3 flows: 1 om bij luchtvochtigheidsverandering (boven de 70%) een timer van 5 minuten aan te zetten. 1 om bij afgaan v/d timer, de fan aan te zetten. En 1 om bij stoppen v/d timer de fan uit te zetten.

Tip, zet een tweede vochtigheidseneor in (gebruik zelf ook Xiaomi), plays deze in andere ruimte. Groter dan 7% verschil hogere stand, kleiner dan 5% (histerese tegen klapperen) weer lagere stand. En indien slaap tijd op laagste stand.

Bedankt Auke voor je uitgebreide reply!

ik was zelf ook al even in de tabellen gedoken en zag inderdaad dat er nog wat gespeeld kon worden met nadraaitijd en hoeveelheid lucht er verplaatst wordt.

de schakelaar is een 4 standen schakelaar inderdaad, verder is er een co2 sensor die de Orcon ook aanstuurt. beide hangen in de woonkamer. dus bij het douchen doen die niet zoveel, ik ga ook niet naar beneden om de schakelaar even aan te zetten.

hoe dan ook, als jou het al lastig lijkt wordt het voor mij ingewikkeld. het leek mij dat ik met een 12v adapter en een 0-10v switch een heel eind kwam. Ik zie vaak dat mensen de gele draad gebruiken in een dergelijk systeem. ook hier wordt met een dergelijk systeem gewerkt. op deze manier zou het moeten lukken?

echter ben ik nog steeds wat sceptisch of het mij gaat lukken, ik wil niet dat de boel kapot gaat :wink: ik denk dat ik nog een half jaartje wacht en eens bezig ga met de Zehnder e300. die is volgens mij makkelijker, deze beschikt over een aparte 0-10v regelaar én 12v interne voeding. Nu moet ik dat allemaal nog even bekijken hoe dat zit en hoe ik dat aan moet sluiten.
Ik las ergens dat het volgens de fabrikant niet aan wordt geraden dat er naast een 3 standen schakelaar, pulsdrukker ook nog eens een 0-10v regeling aan wordt gesloten. Ik zal even kijken of ik die post kan vinden.

edit:

hier de desbetreffende link naar het topic. Ik zou toch wel gebruik maken van de zowel de 3 standen schakelaar, als de pulsdrukker én de 0-10v regeling.

Cranberry schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:05:
@Aurora Moest je de RF-print verwijderen om 'm extern aan te sturen? Ik heb daar wel een bericht ergens over gelezen, maar uit de handleidingen kan ik dat niet zo 1-2-3 afleiden.

Ik sta nu nl. voor de keuze voor het merk ventilatiebox in de woning die nu flink wordt verbouwd. Ik kan kiezen tussen Itho en Zehnder. Nu neig ik te kiezen voor de Zehnder omdat ik met enkel een 0 -10V dimmer zelf de ventilatie kan regelen zoals ik dat wil. Ook het feit dat ik 'm helemaal uit kan zetten dmv één van de dipswitches vind ik een pré.
Ik heb de RF module eruit gehaald inderdaad. Dit op aanraden van de fabrikant als de 0-10v besturing wordt gebruikt. Dit wordt niet in de handleiding kenbaar gemaakt, klopt.

Het zou mss voor een moment goed werken als je het niet doet, maar je loopt daarbij kans op beschadiging van de printplaat.

edit 2:

ook hier wordt dit wederom vermeldt dat er geen Rf module tezamen kan worden gebruik.

note to self:

navraag doen bij de aannemer of beide modules die geïnstalleerd worden niet gewoon beide bedraad zijn en er dus geen sprake is van RF

edit 3:

Het antwoord staat gewoon in de papieren van de woning; het betreft een bedrade 3 standen schakelaar en een bedrade pulsdrukker. geen sprake van RF dus wat het voor mij dus wel duidelijk maakt nu. wat mijn part is de discussie nu gesloten, mocht iemand nog een lumineus idee hebben om de Orcon dusdanig aan te sluiten en te integreren in Homey be my guest :wink:

kun je eens posten wat je precies hebt gedaan? m.b.v. beeldmateriaal? want zoals de post hierboven wordt het volgens de fabrikant afgeraden… wat doet dipswitch 5?