Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Beste,
Ik heb een andere ventilatiebox, Van BUVA, maar er zijn ook andere die op dezelfde manier werken.
Perilex aansluiting of vaste aansluiting op standenschakelaar en afstandbediening.
Deze is opgenomen in Domotica met KAKU 3 voudige schakelaar hierop sluit je de 3 standen aan.
Afhankelijk van waarde sensor (temp/vocht/beweging/tijd/etc) schakelt deze naar laag midden hoog of uit. Ongeacht de stand met kaku, ook te bedienen met afstandbediening.
Misschien nuttig voor jouw.

Nee dat klopt niet! Bij Tweakers werd dat aangehaald maar er wordt niets afgeraden. Daar is die dip-switch 5 juist voor! Zie handleiding hieronder.

Bij meerdere schakelaars, bij mij RF en kaku, kun je dip-switch 5 aanzetten.

Ik heb van de kaku de 2 min aansluitingen v/d kaku verbonden met de middelste aansluiting van de 3 polige connector (de zwarte links onder). De andere 2 plus (0-10V en 12 V) met de overige aansluitingen.


Dip-Switch 5 staat hier nog uit!

Meer info en downloads zie:
Zehnder Comfofan S

Goed om te weten! Ik heb straks een ander systeem (WTW) maar dat zal weinig uitmaken lijkt me. Thnx voor je tijd

Ik heb zelf de Orcon MVS-15R met 2 afstandsbedieningen ik zou ook graag mijn mechanische installatie β€œsmart” willen maken als dit mogelijk is. Heeft iemand hier wat voor?

1 Like

Heb het stroomverbruik eens ff gemeten met dipswitch 1,2,8 uit en 3,4,5,6,7 aan en de verschillen zijn minimaal en helemaal niet zoals in de tabel. Ongeacht of ik 7 aan of uit heb

0.2 watt op hoog

Ik begrijp niet goed waar ik naar kijk: tv boven?

Wellicht wat verwarrend idd. Gaat over de dipswitch op de orcon. Ik heb 7 omhoog gezet en dan heb je volgens de tabel betere afzuiging. Ik kom niet in de buurt van die gegevens in de tabel. Tv boven is omdat het mijn fibaro plug van mijn tv boven is. Even geleend zegmaar :wink:

welk type is dat??

Zie hierboven:

Van het onhygienische type…:stuck_out_tongue:

3 Likes

Ja regelmatig schoonhouden moet je die wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

jajaja heren typ copy fout maar nu weet ik nog niet welke KLIKAANKLIKUIT je gebruikt. ik kan hem nl niet vinden. Alleen de zender die je achter een schakelaar kan stoppen

@RoyWissenburg Ik niets. Dit was een antwoord op een vraag van Ype

1 Like

Ik had hetzelfde probleem als jij
Ik heb deze ombouw ook geprobeerd maar ben helaas niet in staat geweest om dit met de Orcon mvs10 RV voor elkaar te krijgen. Ik heb een perilex printplaat besteld voor mijn orcon mvs 10 RV maar deze had weer andere aansluitingen op de printplaat (kleine witte stekkers) dus kon ik niet gebruiken. Uiteindelijk besloten de Orcon mvs10 RV motorplaat te vervangen met een MVS 10 P echter wou Orcon daar 150 euro ex verzend kosten voor hebben. Vervolgen gewoon een Orcon MVS 10 P via het internet besteld voor 169 euro inc verzend kosten en de perilex stekker vervangen door een qubino flush2 relay met gewone stekker. Met info van mijn agara sensor in de badkamer en nest thermostaat in de huiskamer regelt Homey nu de snelheid van de ventilator.
Ik had ook op het forum verzocht of er niet een app gemaakt kon worden voor de afstands bediening maar dat schijn nog niet zo eenvoudig te zijn.
Ik heb tevens een extra elektrische klep ingebouwd tussen de afzuiging van de beneden verdieping en de badkamer ook met qubino bediend zodat ik de afzuiging van de beneden verdieping kan afsluiten wanneer de luchtvochtigheid daar ok is (klep 18 euro van aliexpress) .

Wel bij elkaar 8 flows moeten maken om alles perfect te laten werken.

Met vriendelijke groet
G.Gouda

Oh ja was nog even vergeten te melden dat ITHO wel een perilex ventilator heeft (3 standen) die ook een RF remote erbij heeft. Echter als je de perilex aansluiting gebruikt om te automatiseren heeft de rf remote van deze ventilator voorrang was mij verteld dus nog lastiger om mee te werken.
Ik gebruik nu gewoon een virtuele knop op mijn Homey app om de flows in en uit te schakelen en daarmee dus de ventilator handmatig te kunnen bedienen

Met vriendelijke groet
G.Gouda

Ik heb een Stork CMFE R mechanische ventilator met 3 standen via een Perilex stekker.
Stand 1: staat altijd aan
Stand 2: half vermogen
Stand 3: vol vermogen.

Ik heb hier tussen een Fibaro Group Relay Switch FGS222 gekoppeld, waarin direct de Perilex is aangesloten/doorgelust om zo ook handmatig de ventilator te blijven bedienen.
Blauw/Bruin aansluiten zoals de handleiding vereist.
Zwart : half vermogen
Grijs : vol vermogen


Vervolgens de volgende flow aangemaakt voor de badkamer om de afzuiging op vol vermogen te laten draaien tijdens het douchen.

homey homey

Een soortgelijke flow is in gebruik om de ventilatie weer naar Stand 1 terug terug te laten schakelen.
Dit functioneert naar behoren.

2 Likes

ik heb het destijds zo gedaan: https://forum.athom.com/discussion/comment/61687/#Comment_61687

Werkt nog steeds naar behoren :slight_smile:

Fibaro rgbw controller kan dat, alleen de ondersteuning in Homey mist opties die doet alleen kleurenwiel. In principe kan je deze controller programmeren voor 0-10v input en op ander kanaal switched tegelijk. De output is dan dimvoltage in procenten van de input voltage (12 tot 35v dacht ik.)

Inmiddels ga ik bijna verhuizen naar mijn nieuwe woning. Het automatiseren van de huidige MV is niet gelukt.

In de nieuwe woning hangt een zehnder comfoair e300 en heb een qubino 10v dimmer aangeschaft. Kunnen jullie mij opweg helpen dit correct aan te sluiten?

Disclaimer: ik heb dit zelf niet, dus geen garantie, maar dit lijkt mij de meest logische aansluiting.


P.S. De zwarte draden bij C2 horen er niet bij, 'k heb er overheen getekend.
Alleen de Blauwe, Rode en Paarse draden!

1 Like