Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Kijk eens op https://www.nrgwatch.nl/

@Rene_van_Rooijen ik ken die module (heb ik zelf ook), maar die werkt dus via WiFi, de vraag van Michael Schut is of het ook rechtstreeks (van Homey naar itho via RF) kan



korte antwoordt
Theoretisch wel maar in de praktijk blijkt niet.
Er is ook een reden dat Athom heef besloten 868Mhz niet in de Bridge en in Homey Pro (Early 2023) te implementeren

Voor meer informatie verdiep je in ASK en FSK modulatie en bijvoorbeeld ook roling codes.

1 Like

Helaas heeft de HRU350 beperkte mogelijkheden en zit ik een beetje “Vast” aan de API.
Met de status aanvraag: api.html?get=ithostatus

Krijg ik netjes de resultaten terug:

{“requested-fanspeed_perc”:0,“balance_perc”:67.3,“supply-fan_rpm”:651,“supply-fan-actual_rpm”:650,“exhaust-fan_rpm”:968,“exhaust-fan-actual_rpm”:965,“supply-temp_c”:23.96,“exhaust-temp_c”:25.45,“status”:0,“room-temp_c”:23.96,“outdoor-temp_c”:25.45,“valve-position”:0,“bypass-position”:0,“summercounter”:300,“summerday_kmin”:1,“frost-timer”:0,“boiler-timer”:177,“frost-block”:120,“current-position”:0,“vkkswitch”:0,“gheswitch”:0,“airfilter-counter”:3378,“global-fault-code”:0,“actual-mode”:1,“pir-fan-speed-level”:-1,“highest-received-co2-value_ppm”:32767,“highest-received-rh-value_rh”:239,“air-quality_perc”:119.5,“remaining-override-timer_sec”:0,“fallback-speed-timer_sec”:0,“label-out-of-bound-error”:0}

Maar ik kan op geen enkele wijze met JSON of een andere homey optie deze parameters uitlezen of laten zien. Heeft iemand een idee hoe ik dit wel kan uitlezen en gebruiken bij mijn flows?

Je zou dit als inspiratie kunnen gebruiken om de JSON resultaten te verwerken. Onderstaande is een JSON afkomstig van een weerlive.nl API:

{
	"liveweer": [{
		"plaats": "Alkmaar",
		"timestamp": "1684891383",
		"time": "24-05-2023 03:23",
		"temp": "5.1",
		"gtemp": "3.5",
		"samenv": "Licht bewolkt",
		"lv": "97",
		"windr": "NW",
		"windrgr": "315",
		"windms": "2",
		"winds": "2",
		"windk": "3.9",
		"windkmh": "7.2",
		"luchtd": "1025.0",
		"ldmmhg": "769",
		"dauwp": "5",
		"zicht": "19",
		"verw": "Afwisseling van zon en wolken",
		"sup": "05:28",
		"sunder": "21:45",
		"image": "wolkennacht",
		"d0weer": "halfbewolkt",
		"d0tmax": "15",
		"d0tmin": "8",
		"d0windk": "4",
		"d0windknp": "12",
		"d0windms": "6",
		"d0windkmh": "22",
		"d0windr": "W",
		"d0windrgr": "270",
		"d0neerslag": "0",
		"d0zon": "45",
		"d1weer": "halfbewolkt",
		"d1tmax": "13",
		"d1tmin": "8",
		"d1windk": "2",
		"d1windknp": "6",
		"d1windms": "3",
		"d1windkmh": "11",
		"d1windr": "NO",
		"d1windrgr": "44",
		"d1neerslag": "10",
		"d1zon": "60",
		"d2weer": "halfbewolkt",
		"d2tmax": "18",
		"d2tmin": "9",
		"d2windk": "2",
		"d2windknp": "6",
		"d2windms": "3",
		"d2windkmh": "11",
		"d2windr": "NO",
		"d2windrgr": "44",
		"d2neerslag": "10",
		"d2zon": "40",
		"alarm": "0",
		"alarmtxt": ""
	}]
}

Super bedankt! Hiermee is het gelukt :slight_smile: Moest even de logica kennen. Nu ben ik nog benieuwd hoe ik de resultaten van het uitlezen eventueel in een virtuele tegel bij de “device” sectie kan laten zien.

Note: Voorbeeld parse hoe ik deze gedaan heb is als volgt: $[“exhaust-fan_rpm”]

1 Like

Ah da’s leuk om te horen!
Als je de waardes in Better logic variabelen wegschrijft, kun je middels een advanced virtual device deze waarde zonder flow laten weergeven als status indicator.
Voeg een nummerveld toe, en neem de settings over van het screenshot.

Je kunt ook de status updaten van die avd via een extra flow kaartje, die je aan het kaartje hangt waar je de variabele mee wegschrijft.

Visueel gezien:

1 Like

Top!! Ik heb het helemaal voor elkaar :slight_smile: Enigste wat ik nog mis is de optie om een opdracht te sturen met het virtuele apparaat.

Daarmee kan ik kan handmatig de stand van de ventilatie aanpassen naar 1, 2, of 3 dmv een API call voorbeeld: (http://192.168.1.204/api.html?vremotecmd=high&timer=2)

Als kers op de taart ben ik zelf nog even op pad hoe ik bepaalde number-tags kan omzetten naar text. Zodat 2 uiteindelijk als Medium getoond wordt in het virtuele apparaat.

Maar ik ben al mega-happy dat ik zover gekomen ben. Zal als hij af is even mijn flow hier plaatsen voor de rest van de lezers ook :slight_smile:

Kleine update:

FYI: Ik ben weer een stapje dichterbij, nu door een button een HTTP call te laten maken met een flow netjes commando’s kunnen sturen. Ook de automatische flow is volledig af en update automatisch alle waarden.

Ben wel nog heel benieuwd hoe ik een lijst ook via een flow acties kan laten uitvoeren.

1 Like

Dat klinkt goed!

Je zou dit kunnen doen:

.

Ik begrijp niet goed wat je hier nu bedoelt :wink:

Ik heb nu 2 knoppen gemaakt:
image

Met deze opdracht:

Maar had het idee eerst om deze commando’s en huidige stand te laten zien met een lijst:

Maar ben eigenlijk wel happy met hoe het er nu staat:

1 Like

Dit is de manier hoe ik mijn ventilatie schakel.
Ik gebruik hiervoor 1 Aqara luchtvochtigheid sensor die ik in de douche heb geplaatst.
Verder 3 variabelen (gemiddelde-luchtvochtigheid, maximale-luchtvochtigheid en minimale-luchtvochtigheid)


Ik weet niet of ik er iemand mee help maar voor mij werkt dit perfect.
Ik heb gemerkt dat met vaste waardes de luchtvochtigheid gedurende de seizoenen veranderen en daar heb je hiermee geen last van

2 Likes

Slim! Ga ik eens proberen te verwerken. Heeft iemand nog een slim idee hoe ik een aan/uit knop kan maken die op basis van de status een flow laat starten? Mijn idee is:

Button = ON > Enable auto Flow
Button = OFF > Disable auto Flow.

Lijkt simpel, maar ik heb nog geen optie gevonden met de aan/uit knop optie

Hiermee wil ik tijdelijk even de handmatige schakelaars kunnen gebruiken indien gewenst door de automatische flow uit te schakelen.

@NoWorldOrder Als je een knop heb kan je toch een flow maken
ALS knop is aan
Dan schakel flow xxx uit.

ALS knop is uit
DAN schakel flow xxx in.

Als je een flow uitschakelt doet hij niks meer.
En kan je gewoon alles handmatig doen zonder dat de flow er iets mee doet.

1 Like

Ik heb toch ook hulp nodig. Ik zou ook graag de stand van de mechanische ventilatie op een MQTT device willen zien en ook graag de ventilatie willen bedienen. Maar ik krijg het niet voor elkaar.

{
"dim": {
    "capability": "dim",
    "stateTopic": "itho_eco_fan/sensor/fanspeed/state",
    "setTopic": "",
    "valueTemplate": "$",
    "outputTemplate": "",
    "displayName": "Dim level"
  }
}

Beste , een vraagje kan je goed dimmen van 0Volt tot 10 volt
bednakt , Walter

Ja dat gaat super

2 Likes

Heb afgelopen weekend mijn Duco Silent slim gemaakt, in combinatie met een mooi virtueel apparaat. Verslagje staat hier:

1 Like

Sorry dat ik het zo vraag maar ik zie even door de bomen het bos niet meer


Ik heb een itho daalderop ventilatie systeem en zou deze ook via WiFi met de homey willen aan sturen


Was er hier ergens de juiste stappen plan voor te vinden?
Wifi module kopen en dan met MQTT werken?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd!

Als je niks anders op mqtt heb draaien zou ik misschien gewoon http commando’s gebruiken in combinatie met Device Capabilities.

@WesM Begin eerst eens rustig met het doorlezen van dit topic vanaf januari 2021, dan kom je een hoop voorbeelden en tips tegen.
Een standaard stappenplan is moeilijk te geven, het is ook wat zelf hobby’en en configureren voor je eigen wensen en situatie.

Meest eenvoudig is de module plaatsen en aanmelden op wifi en dan met http api call’s de ventilatie vanuit flows sturen (laag, midden, hoog). Uitgebreider is de ventilatie traploos via mqtt aansturen dmv een virtueel ventilatie device.