Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Dat is wel een gave oplossing! Ziet er wel vrij niet-kant-en-klaar uit inderdaad…

Beste Otter,

ik heb gisteren mijn buva boxstream aangepast.
Via de hoofdaansturing in de woonkamer ben ik er achter gekomen dat deze nooit uit staat.
Stand 1 = 10%
Stand 2 = 35%
Stand 3 = 50%
Stand 4 (turbo :grinning_face_with_smiling_eyes:)= 99%.
Zou er dus voor kiezen om minimaal 10% te blijven ventileren

Verder hem ik een variabele aangemaakt, middels deze variable laar ik een van de 4 andere flows activeren, zodat de mv aanslaat S1-4 of uitgaat S4-1.

gr Pieter

Poeh dat is een post van bijna een jaar oud;) ik heb het nu zo dat Vhumidity mijn vochtigheid meet in de badkamer middels een aqara sensor. Als deze beneden de ingestelde drempel valt zet de ventilatie op stand turbo. Is de vochtigheid boven de ingestelde drempel dimt het weer naar stationair.

1 Like

Is het niet net andersom? Boven een drempel, dan naar turbo?

Ehh ja, drempel, plafond… tomato tomáto

1 Like

Dit is wel interessant voor mensen met een Itho Daalderop Eco Fan RFT: https://www.tindie.com/products/nrgwatch/itho-cve-rft-add-on-for-wifi-control/

Edit:

Opensource WiFi add-on to control itho central ventilation boxes

  • Control your* Itho Daalderop Eco Fan RFT with one simple add-on module
  • No hardware changes needed to the itho box, no warranty void
  • Control the speed setting of the fan from 0 - 254 through either a simple web-interface, MQTT or HTML API
  • Easily integrate this wifi controller in any home domotica system
  • Installation can be done in minutes
  • Detailed installation manual, download link provided with the order
6 Likes

Gaaf! Ben nog vrij nieuw hier op Homey (geweldig product trouwens), maar hoe zou je deze kunnen besturen? Momenteel zit de ITHO aangesloten via een Raspberry PI met een Pi-relaisprint (3x). Zou heel mooi zijn om hem toerental gestuurd te kunnen aansturen.

Heel erg bedankt voor het delen. Heb de module besteld. Zodra deze binnen is zal ik mn bevindingen delen.

Ik wil een nieuwe iTho kopen en kan ik hier iedere versie voor nemen als maar de optie voor RF bediening aanwezig is?

Dus deze versie moet werken (Ihto Box) icm ITHO CVE RFT add-on print?

Zojuist onze Zehnder Comfort S unit met een kaku ACM-LV10 aangesloten, was inderdaad fluitje van een cent volgens de eerder genoemde link (dank!):

Switch toegevoegd via de App: gepaired via “programmeren” en hij zag hem direct. Zigbee mini switch gekoppeld aan een flow voor de wc (10m timer op 60%), nu nog een praktische flow maken m.b.v. luchtvochtigheid op de badkamer.

Fijn! Ik heb hem gisteren ook besteld, nieuwsgierig hoe het gaat uitpakken.

Ik heb er zelf nog geen eentje, kwam hem alleen tegen. De itho moet iig zo’n connector hebben. Het is een Nederlander, dus je kunt best contact opnemen op die site voor vragen.

Ik ben er inmiddels uit welke type Itho ik morgen ga halen.
Heb contact opgenomen met de ontwikkelaar van de add-on print. Probleem is wel dat de add-on printen uitverkocht zijn. Heb geen idee wanneer ze weer op voorraad zijn. :sweat_smile:

@RobvandeGoor Als eerst gefeliciteerd! Als cadeau zag ik dat er weer voorraad is:

Hardware revisie 2

The basic functionality is exactly the same as the first hardware revision. The second revision adds the possibility to solder a CC1101 RF module on the back side to be able to receive itho remote RF signals. This way you can see the status of RF remote input on the add-on and in your domotica system.

1 Like

Dank je voor het bericht. Heb hem direct besteld. Hopelijk heb ik hem dan nog voor het weekend. :sweat_smile:
Morgen ga ik de nieuwe Itho installeren.

1 Like

Ik heb er ook één besteld. Voor mij is rivisie 1 goed genoeg. Ik heb wel een RF zender, maar die gebruiken we nooit (alleen noodgevallen als mijn automatisering hapert :smile:).
Ik stuur nu aan met een KAKU schakelaar op de perilex aansluiting en kan dus alleen laag, midden en hoog schakelen. In Homey bestuur ik dat voor de doucheventilatie met de app VThermo (en daarin de Vhumidity device als dehumidifier).
Nu kan ik gaan experimenteren met traploze aansturing :grinning:. Deze prijs is een stuk interessanter dan de PWM module en een zwave led-driver/dimmer.

Alleen dat wachten op een pakketje
image

2 Likes

Zojuist de de module ontvangen. Netjes verpakt, pakketje paste door de brievenbus. En gelijk geinstalleerd:


Ik heb een standaard Itho Mech ventilator, met een tweetal RFT afstandsbedieningen.
Heb originele moederbord ziet er zo uit (kun je thuis zo controleren door kap eraf te halen en het klepje te openen.

Na plaatsen module kan de spanning er weer op. Let wel op het lampje op de moederbord knippert maar 1 keer heel kort bij het inschakelen (stekker in stopcontact en tegelijk naar het moederbord kijken).
Daarna knippert de wifi led op de nieuwe module en kan er begonnen worden met de rest van de handleiding. Na alles te hebben doorlopen kan de itho aangestuurd worden webbased en staat er uitleg over MQTT en API. Het fijne is wel dat de RFT afstandsbedieningen blijven werken en ik kan puzzelen om hem via homey aangestuurd te krijgen. Zodra de setup in homey werkt zal ik die delen

6 Likes

Ik zit sinds zondag ook te wachten op deze print :sob: Hopelijk vind de postbode mijn huis vandaag.
Ik kijk uit naar je setup in Homey! En bedankt voor het delen alvast!

1 Like

Hij is hier ook binnen! Installatie was erg makkelijk inderdaad, opprikken en via WiFi even verbinden waarop je hem kan toewijzen aan je eigen WiFi. Aansturen kan heel gemakkelijk via een JSON command, daar zal ik voorlopig mee aan de slag gaan want MQTT ligt voor mij nog ver weg.
Voorbeeld van aansturen: http://192.168.1.137/api.html?command=timer1

Mocht iemand een MQTT oplossing hebben, met een betere aansturing…(delen!)