Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

Hoi,

Is het op een simpele manier mogelijk om een Duco mechanisch ventilatie systeem aan te sturen met Homey?

Ik de badkamer (eerste verdieping) heb ik een draadloze IR schakelaar hangen waarmee ik het ventilatie systeem kan bedienen. Op de begane grond in de woonkamer zit de bedrade schakelaar.

Maar ik wil dmv een vocht sensor automatisch de ventilatie aan laten gaan.

tnx!

1 Like

Kijk hier eens.

Ik zie in een post van jou dat jij een Stork CMFE R mechanische ventilator hebt. En daar een Fibaro Group Relay Switch op aan hebt gesloten.

Waar moet ik naar kijken in mijn mechanische ventilatie (DUCO) of dit ook mogelijk is?

1 Like

Heb je een Modelnummer van de mechanische installatie. Dan kan ik eens zoeken voor je.

tnx! als ik thuis ben zal ik eens kijken

Ben je al thuis?

Ja, gisteren was het te laat helaas. Dit is de URL van het model https://www.duco.eu/gh!

En een foto:
IMG_20190817_161914|666x500

Dat kunnen verschillende Ducobox zijn… Haal de witte klep er eens af, dan zou je ergens het type moeten kunnen zien.

Het lijkt iig erg op een Ducobox Silent, die hangt hier ook. Staat nog op mijn lijst om te integreren. Hieronder wat leesvoer. Het lijkt het makkelijkst om dit te doen met een 220v switch die dan een perilex simuleert. Ik denk wel dat je dan de ventilatie niet meer altijd kan bedienen met je RF modules, waarschijnlijk geeft de perilex stand de doorslag dan…

Anyway, ik ga een Qubino module bestellen en eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen zonder de boel door te branden :face_with_monocle:.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1881029

http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=12544

tnx voor je antwoord!

maar pfffff… dat is dus best wel ingewikkeld. Ik zet het wel op de TO-DO list voor later… :wink:

Zo ingewikkeld was het niet, vandaag ingebouwd.

Ik heb overigens een Fibaro Double Switch 2 (FGS 223) gebruikt, want heb daar goede ervaringen mee.

Je moet zorgen dat de Fibaro Switch stroom heeft, die kun je splitsen vanaf de stroomkabel van de Ducobox. Dan Q1 en Q2 verbinden met de perilex stroomingangen en klaar.

Als ik nu Q1 activeer, dan gaat de Ducobox op middelstand, bij Q2 op hoog. Q1 en Q2 uit betekent laagste stand, en dan werken de RF modules van Duco zelf nog steeds!

Echt een aanrader, in combinatie met een vochtsensor in de badkamer voor 6 tientjes een slimme mechanische ventilatie!

2 Likes

Dat is mooi om te horen! Heb je misschien een foto voor mij? dan kan ik zien hoe je het hebt aangesloten.

Als je een recirculatie afzuigkap hebt, dan kan je deze ook in een flow zetten. Als de afzuigkap meer dan 100 watt verbruikt, laat dan de centrale afzuiging ook op hoog aan gaan.
De verlichting die erin zit verbruikt minder dan 100 watt.
Gaat de afzuigkap uit, zet dan de centrale afzuiging na 20 min ook uit.

1 Like

Hoi Martijn, zie een aantal plaatjes in het oude forum https://forum.athom.com/discussion/4101/kaku-acm-3-3500-for-automating-ventilation

tnx! alleen omdat ik zelf zo technisch ben als een kiwi zou ik het fijn vinden als ik foto’s zie van hetzelfde ventillatie systeem :slight_smile:

Dan zal je hem eerst eens open moeten maken zodat daar de printplaat zichtbaar is met het exact modelnummer. Pas dan kan er verder gezocht/geholpen worden.

snap ik, maar die vraag voor de foto’s was ook gericht aan “PascalB”. Hij heeft als het goed is dezelfde mechanische ventillatie als ik :wink:

Ik hoop dat dit overzichtelijk genoeg is. Aub geen commentaar op de kleur van de Q1 en Q2, ik had alleen nog maar blauwe schakeldraad liggen :sweat_smile:

Check wel even of je dezelfde Ducobox hebt! Er zit achter de witte klep (die je er zo vanaf kan trekken) ergens een label met type etc.

4 Likes

Ik ga de Fibaro module overigens nog vervangen door een Shelly 2.5. Bereik van Zwave is toch niet betrouwbaar genoeg op zolder ondanks meerdere Zwave plugs onderweg.

En helaas is de stroomaansluiting van de afzuigkap zo achter de kap zelf gelegen dat daar geen plug inpast. :slightly_frowning_face:

Huh?

1 Like

Top! TNX! Ik ga eens kijken! super dat je even een foto hebt gemaakt!

Ik heb inderdaad ook de Ducobox silent hangen. Ik zal die fibaro double switch 2 eens gaan aanschaffen.