Welke automatisering van je huis ben je trots op

Lijkt me leuk om hier zelf ideeen op te doen. Mijn vorbeeld:
Elektrische magneet gekocht. Wanneer de airco aangaat gaat de magneet uit. Mocht de deur van de slaapkamer open staan, sluit de deur automatsch (veren op de scharnieren)

1 Like

Ik doe het andersom. Gaat de tuindeur in de huiskamer (aqara sensor) open dan gaat de airco uit

1 Like

AUTOMATISEREN VAN DOUCHE VENTILATIE
Ben net begonnen met advanced flows op mijn nieuwe Homey Pro. Wat een fijne interface!
Anyway, ben best trots op de automatisering van mijn douche ventilatie.

Stap 1. Automatiseren van mijn (Itho-Daalderop) Mechanische ventilatie d.m.v. een Fibaro Relais schakelaar. Kan nu via Homey mijn Mechanische ventilatie schakelen tussen minimaal en maximaal ventileren.

Step 2. HUE bewegingssensor geplaatst in douche-ruimte.
Heb veel HUE lampen, waardoor het Zigbee mesh netwerk behoorlijk stabiel is.

Stap 3. Advance Flow gemaakt met daarin 3 timers.

20 sec. timer: Als je onder de douche stapt start er een korte 20 sec. timer.
De mechanische ventilatie gaat pas aan wanneer bij afloop van deze timer nog steeds beweging wordt gedetecteerd. Als beweging stopt binnen de 20 sec. timer, dan gaat de mechanische ventilatie niet aan. Dit voor het geval dat iemand even snel iets pakt uit de douche.

1 uur timer: Telkens als de beweging stopt onder de douche, dan start een “uitloop timer”.
Bij afloop van deze uitloop timer schakelt the ventilatie UIT.

5 minuten timer: Bij aanschakelen van ventilatie wordt een 5 min. timer gestart.
Bij afloop van deze timer knippert de douche-verlichting, als signaal om douchen af te ronden. Dit signaal wordt elke 5 minuten herhaald.

Daarnaast gaat een HUE “signaal lamp” knipperen in de woonkamer, om aan te geven dat er iemand onder de douche staat. Ok, deze is wat overdreven en ga ik binnenkort vast weer weghalen.

Dit lijkt allemaal prima te werken. Ben er best trots op!

-Daniel

Wij hebben een open trap in de kamer. Als 's morgens na 05:00uur boven de deur bij de trap opengaat en het bededen nog donker is, dan gaat er beneden bij de trap een lamp aan (1 minuut) zodat je niet in het donker naar beneden moet. Zodra iemand beneden is (bewegingsmelder), dan wordt er via een speaker gezegd: “Goedemorgen, fijn je weer te zien” en wordt ook de muziek aangezet en gaan de screens omhoog. Verder wordt ook het alarm beneden uitgezet.

Als de laatste in huis 's avonds naar bed gaat (druk op knop van iPad die als dashboard dient), dan wordt gecontroleerd of alle deuren dicht zijn, zo niet dan krijgen we een melding hiervan. Verder worden alle lampen binnen en buiten uitgezet, behalve de lamp bij de trap. Die gaat pas uit als de deur boven open gaat. Verder wordt ook het alarm beneden aangezet, De dagen dat de container aan straat gezet moet worden, krijgen we ook nog een herinnering via een speaker(zacht volume) of we de container aan straat gezet hebben. Afhankelijk van de week wordt dan specifiek de GFT of restafval container vermeld. Ook gaan dan de screens omlaag.

Een simpele, maar toch erg handig

Mijn vrouw heeft 2 telefoons. Een werk- en privetelefoon.
Ik heb een flow gemaakt waarbij ze een push-notificatie krijgt zodra ze een telefoon vergeten is.

Alleen doordeweekse dagen: Push-bericht op haar privetelefoon als ze haar werktelefoon thuis is blijven liggen.
Elke dag: Push-bericht op haar werktelefoon als ze privetelefoon vergeten is.

Simpel maar denk wel dat het gaat helpen.
Niet veel om trots op te zijn, Misschien het idee alleen ?