Bepalen of douche aan of uit is

Hallo allemaal,

Om de verlichting in de badkamer te automatiseren wil ik onder andere graag bepalen of er gedoucht wordt of niet.
Het bepalen dat de douche aanstaat is niet zo ingewikkeld, dat kan door middel van het meten van de stijgende vochtigheid. Echter loop ik vast in het bepalen van het uitzetten van de douche. De vochtigheid blijft te lang hoog om hier een flow op te baseren. Wel heb ik gezien dat de temperatuur sneller daalt. Ik had dus bedacht om hier iets mee te doen. Ik wil graag de temperatuur elke minuut bepalen. Als de temperatuur met een bepaald percentage gedaald is binnen een minuut is de douche uit.
Echter kom ik er niet aan uit hoe dit te doen in een flow. Ik begrijp dat dit via de logica kaarten moet, maar na wat gepuzzel lukt het me niet om de flow te bouwen (weinig ervaring met Logica en variabelen).

Aanvullende informatie:

Een presence mmWave sensor ophangen is zo veel eenvoudiger, als je puur het licht wil automatiseren.
Deze kunnen, in tegenstelling tot PIR sensors, door glaswanden heen detecteren, en blijven niet-bewegende personen ook ‘zien’.

1 Like

Bedankt voor je reactie. Dat begrijp ik, helaas heb ik daar te laat over nagedacht en heb ik net deze sensor bevestigd. Ook zal dit denk ik niet eenvoudig zijn door een stenen muur en de vorm van de badkamer. Heb je misschien suggesties voor een flow?

Kijk eens naar de app “insight trends”
Die kan die trend van een variabele voor je bepalen.

Hoef je zef niets te bouwen maar alleen een flow,aart gebruiken

In deze thread meer over het gebruik

Hi @Sander93

Dit is onze situatie:

a. Philips Hue Motion sensor
b. 8 Philips Hue lampen (3 + 5)
c. Philips Hue Dimmer Switch

1 Als iemand de ruimte inloopt gaan de rode lampen (zijn niet echt rood :rofl:) aan middels de groene bewegings sensor. Groene lampen blijven uit.
2 Na 20 minuten bij geen beweging gaan de rode lampen uit.
3 Als iemand wil douchen drukt diegene op de (rode) Philips Hue Dimmer Switch. Nu gaan ook de groene lampen (zijn niet echt groen :rofl:)aan.
4 Nu wordt er omgeroepen via een Google speaker dat de 6 minuten douchen ingaan
5 Na 4 minuten douchen: “nog 2 minuten”
6 Na 2 minuten douchen: “de 6 minuten zijn om”
7 Als je je afgedroogd hebt en je loopt de hoek om (Van douche gedeelt naar wasbakken gedeelte) dan wordt de motion sensor weer geactiveerd en wordt er gezegd: "De douche droogmaken alsjeblieft.

Dus de tijd tussen 3 en 7 is nu te meten met ‘Chronograph’ app.

Door dat een PIR sensor niet door glas ‘kijkt’ zal deze flow ook voor jou werken. Veel zullen dit te ver gaan, maar doe er je voordeel mee.

Rogier

100% accuraat. Moet je wel een combi-cv ketel hebben met een opentherm compatible thermostaat.

Helaas nog in het bezig van CV-ketel zonder opentherm thermostaat…

Graag gedaan. De mmWave sensors die ik gebruik kunnen ook personen achter een muur detecteren, maar het hangt af van de gebruikte sensor, de instelbare gevoeligheid ervan, en de materialen van en in de muur.

En ik heb best wel cheap-ass (zelfbouw) sensors.
Vanaf ca. €20 heb je al een Homey geschikte mmWave sensor, bv. Sonoff Presence Sensor SNZB-06P

Flow voorbeeld. Ik gebruik een korte timer om korte ‘false positives’ te negeren (het kan gebeuren dat de sensor heel even niets denkt te zien, dan wil je niet dat de verlichting direkt uitgaat. Het hangt ook van de gebruikte sensor af, sommige hebben een ingebouwde timer).

De zone wordt actief zodra de sensor beweging/aanwezigheid detecteert, en blijft net zolang actief tot de (laatste) persoon de ruimte heeft verlaten.

2 Likes

Hoi @Rogier_Verheugen
Nu maak je me wel nieuwsgierig met je google speaker die je laat weten hoe lang je mag douchen. Gekke vraag misschien, maar zou je hier iets meer uitleg over kunnen, en willen geven. Hoe je dit hebt gemaakt?

Heb hier ook nog een oude google speaker liggen, misschien kan ik er nog wel iets mee doen :slight_smile:

Hoi @EdNL

Zeker wil ik dat. Daar is de community voor. Het zijn 2 screenshots, maar 1 flow. Eerste screenshot ziet er wat rommelig uit. Anders kreeg ik het niet in 1 screenshot.

Lampen aan:

Lampen uit:

Kijk eerst ‘even’ naar de flow. Als er iets niet duidelijk is laat het maar weten. Zaken zoals ‘is er brand’ en de Dataview stopwatch kan je natuurlijk rustig weglaten.

Voor ons werkt deze flow perfect. Mijn vrouw en ik zijn van een kwartier douchen naar 6 minuten gegaan en onze tieners van 25 naar 12 minuten. Het helpt dus zeker in het gas verbruik.

Rogier

Hallo @Sander93 je zou een stuk code kunnen gebruiken wat ik heb geprogrammeerd om de verwarming te sturen. (dit gebruik ik ook bij industriele machines)
met alleen de vochtigheid ga je niet uitkomen omdat je mogelijk net als iedereen in de verschillende jaargetijden andere vochtigheid niveaus in huis hebt…

Maar dmv het gebruik van een schuifregister van 0-9 =10 en die verschuif ik ieder 1minuut heb ik dus het gemiddelde van de afgelopen 10minuten (hier zou je mee kunnen spelen)
en dan aan de onderkant van de flow kijk ik of de RoR positief/negatief en als deze + is zou je voor jezelf een boolean kunnen SET dat er douched word en wanneer de RoR weer negatief word doe je de aanname dat het douchen klaar is en kan je afzuiging en lampen (eventueel) vertraagd afschakelen

Ik loop al tegen je 1e logica aan met # Douche droog maken. Ik neem aan dat dit een variabele is? Maar als ik die aanmaak dan kan ik hem niet zien en aanvinken.

Wat doe ik nu al gelijk fout?

Hoi @EdNL

Ik heb een videootje voor je gemaakt over hoe ik een variabele aanmaak en gebruik.
Dit als voorbeeld. Ik hoop dat je er wat aan heb.

Rogier

2 Likes

Dank je wel @Rogier_Verheugen
Ik ga er maandag mee aan de slag, dan heb ik wat meer tijd. Hou je op de hoogte :slight_smile:

Ik heb een slimme stekker op de CV ketel en heb zo gezien dat bij douchen 50W wordt gebruikt terwijl de CV niet hoger komt dan 30W. Is 100% accuraat.

Zo gebruik ik het vermogen om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten wanneer de regeling minder dan 50% aan is.

Dat is dan in combinatie met de Chronograph app.

Voor beweging een pir en heb voor de ventilatie chronograph en een luchtvochtigheidsensor. Als de ventilatie aan gaat en er is waterverbruik via p1 meter blijft de verlichting aan

1 Like

Hoi,

Buiten het ‘meten’ van de vochtigheidsgraad zou je ook een temperatuur-sensor kunnen koppelen met de warm-water leiding die vertrekt bij je CV waar het water warm gemaakt zal worden.

Indien je vochtigheid omhoog gaat in de douche en tegelijkertijd gaat de temperatuur van het warme water ( die leiding bij je CV ) omhoog, ben je aan het douchen.
Je kan dan een beslissing nemen en iets extra AAN zetten ( bijvoorbeeld lamp in douche, bijvoorbeeld je WTW naar een hogere stand brengen… )
Wanneer je nu stopt met douchen, gaat de temperatuur van het warme water, die leiding bij je CV afnemen. Als dit nu afgenomen is met een bepaalde delta ( bijvoorbeeld 10 graden minder ) dan heb je volgens mij de douchekraan dicht gezet.
Daarmee weet het … en kan je weeral een beslissing nemen.
Het moet al toeval zijn dat er net iemand anders warm water neemt… en dan nog, dat is dan waarschijnlijk ook maar gedurende een korte tijd.
De temperatuur van die vertrek-leiding van warm-water aan je CV kan je gebruiken voor … veel.

Bijvoorbeeld : er bestaan verschillende Shelly modules waar je een optionele module kan koppelen met zelfs verschillende temperatuur sensors. Zo’n Shelly module bij je CV en enkele temperatuur sensoren, daarmee kan je behoorlijk wat temperaturen meten…

Dit is een vrijblijvend voorbeeld. Zelf heb ik het wel nog niet toegepast dus … 100% zeker ben ik niet als dit prima werkt binnen Homey-Pro maar mogelijks kan iemand anders dit … bevestigen…
Ik MEET bijvoorbeeld wel de temperatuur met zo’n gelijkaardige DS18B20 sensor gekoppeld op een iets oudere Qubino module en dat werkt PRIMA binnen Homey-Pro.
Dus laat je maar eens goed gaan :wink:

Succes met je implementatie.
Walter