Flow om kort douchen te stimuleren

Ik ben op op zoek naar een flow om het douchen korter te douchen.
En dan gebruik maken van Plugwise P1, beweging sensor en Google mini.

Heeft iemand hier al werkende flows om zoiets te maken?

2 Likes

Bij mij gaat er na 10 minuten de lamp 1 sec knipperen. Ook gebruik ik hiervoor aqara waterflood meter.

Waar leg je die Aqara neer dan? In de douche?

Als ik ga douche leg ik hem in de hoek bij de put. Daar komt genoeg water om aan te blijven en ligt niet in de weg. Als ik ga afdrogen neem ik hem mee naar buiten de douche cel. Dan weetie dat ik klaar ben met douche en gaat de lamp sensor ook weer op beweging letten. Tijdens douche is die ook uitgeschakeld anders sta je iedere keer te zwaaien :grin:

Of in Google een routine aanmaken met b.v. de naam “douche timer” en dan als je gaat douchen even tegen Google zeggen “Start douche timer”

Wanneer luchtvochtigheid veranderd start de timer. Ik heb drie lampen in de badkamer. Na 1,2 minuut veranderd de eerste lamp van warm wit naar warm gelig. Na weer 1,2 minuut…… etc. Na 4,8 minuut flikkeren de lampen gedurende 2 sec.

Het gaat met name om douchende pubers. Die gaan zelf geen acties doen om hier in mee te werken.

Haha nee dan gaat het niet goed werken denk ik :grin:

mischien iets van flow kaart met het waterverbruik word groter als? En dan lamp knipperen.

Slimme stekker bij de cv ketel. Als de tijd voorbij is dan de cv ketel uit.
Verder douchen met koud water is meestal geen succes. :wink:

(Spanning steeds van de cv af is ook niet goed)

3 Likes

Verwarming gaat ook via de CV dus daar kan ik niet van op aan. Of ik moet het combineren met een bewegingsensor in de badkamer.

Ik heb toevallig deze week iets dergelijks gemaakt… Ik heb een Youless watermeter op mijn waterleiding zitten in de meterkast, een Aqara temperature/humidity sensor boven de douche, een Hue bewegingssensor in de badkamer en een P1 meter voor het gasverbruik.

Ik heb het niet met Homey flows opgelost, maar via een andere server, de gegevens komen dus wel van Homey. Ik vermoed dat je met wat Advanced Flows en logica er ook wel uit kan komen.

Zodra het waterverbruik volgens Youless voor een langere tijd hoger is dan 7 liter/minuut, de badkamer actief is volgens Hue, er gas wordt verbruikt volgens P1, en de luchtvochtigheid in korte tijd snel is gestegen, doe ik de aanname dat er iemand aan het douchen is (of in bad gaat, maar dat gebeurt bij ons maar zelden).

Hier zou je dan kunnen terugrekenen hoe lang de douche actief is, bijvoorbeeld door een stopwatch te starten zodra het waterverbruik boven de 7 liter/minuut komt, ook als je luchtvochtigheid nog niet gestegen is of er nog geen gas verbruikt wordt. Dit waterverbruik kan echter ook geactiveerd worden op andere plekken in huis, maar in combinatie met de bewegingssensor zou je dit kunnen afvangen.

Wat ik bijvoorbeeld doe is, zodra het waterverbruik weer op 0 liter/minuut staat, en alle bovenstaande condities actief waren, een push melding naar bepaalde gebruikers sturen met daarin de tijd dat er gedoucht is, hoeveel water en hoeveel gas er verbruikt is, en hoeveel geld dit gekost heeft. Je kan met wat andere logica (als je bijvoorbeeld weet wie er thuis, wie er slaapt, etc.) de notificatie naar de juiste persoon sturen, anders stuur je hem naar iedereen.

Heel nauwkeurig is het niet, omdat er ook andere kranen of apparaten op het zelfde moment water of gas kunnen verbruiken. Maar het geeft toch een goede indicatie, en je kan het zelfs loggen als je wilt, en dan kijken of je steeds korter kunt douchen.

Ik bedenk me net, als je geen CV op gas hebt, maar een boiler (of warmtepomp?) op elektriciteit, zou je in plaats van het gasverbruik ook het stroomverbruik van die boiler/pomp kunnen meten.

Conclusie, je zou dus ook aan de hand van de stopwatch en de condities die ik hierboven noemde na bijvoorbeeld 5 minuten lampen kunnen laten knipperen ja…

3 Likes

Bij sommige moderne combi-cv’s kan je de douchetijd instellen.

Idd ben ik ook al mee aan het spelen.
Heb 2 bewegingsmelders geprobeerd maar daar blijft de flow hangen. Waarschijnlijk omdat die niet continu kunnen meten.
Ga dus nu een neo coolcam V3 bewegingsmelder halen.

ALS : beweging gedetecteerd ( hangt zo dat alleen de douche voor de sensor hangt )
EN : deze flow is niet gestart
DAN : start douchetimer, knipper lamp ( Hue ) na 2 minuten, dim naar 50% in 2 minuten, knipper lamp lang na 4 minuten

Aparte flow die bovenstaande flow stopt als er geen beweging meer in de douche is.

Ik hoop dat ik hem zo weekend krijg.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Ik gebruik het weliswaar voor de WC verlichting maar je zou het ook in de douche met wat aanpassingen kunnen gebruiken mits er een niet-metalen deur zit in de douchecabine die opent en sluit (op de badkamer deur kan ook maar dan werkt het niet specifiek voor douchen).
Ik heb een Strips Guard (waterdicht deur-contact) in de deursponning zitten die bij de eerste keer openen een timer start die eerst 1 HUE spot uitzet na een paar minuten en dan na x minuten kun je alle HUE lampen dimmen. Bij nog een keer het Strips Guard contact openen weet je dat die persoon de ruimte weer verlaat (ik check of de lamp was aangezet) en kun je daar een andere actie aanhangen (zoals lampen aanlaten totdat die persoon zich afgedroogd heeft o.i.d.) . Multi-/Bewegingssensoren in een vochtige ruimte met grote temperatuurverschillen en waterdamp zijn gewoon niet erg betrouwbaar dus dan maar deur-contacten . Dit werkt lastiger/niet als er metalen deurstijlen zijn dus dan moet je een andere plek zoeken voor de sensor :wink:

In dat geval een powerplug op de CV ketel. na 10 min douchen gaat de stekker uit, welke na paar minuten pas weer aan gaat. Zo heeft men een koude douche. Leren ze het wel af zolang te douchen.

bewegingsmelder en sirene ?

Ik heb sinds kort een Watermeter van Homewizard. En hierop flows gemaakt met als >4l per minuut en activiteit op de badkamer (bewegingssensor) en na 1 minuut die activiteit er nog steeds is en het water ook nog loopt dan zet douche variabele naar JA.

Dan start er een timer die na ‘x’ minuten de lamp op de badkamer op rood zet voor 2 seconden en weer op normaal licht. Je zou ook een Woox waterslot (voor tuin) tussen de waterslang kunnen zetten, maar dan kap je het water wel erg hard af :smiling_face_with_tear:

1 Like

Ik gebruik nu één jaar een Tado thermostaat in de woonkamer voor de CV waarmee ik het warme water aan en uit kan zetten. In eerste instantie in combinatie met een bewegingsmelder nu met een Aeotec Quad Wallmote (4 buttons via Z-Wave).

Het nadeel van het gebruik van een bewegingsmelder is dat als de temperatuur hoger wordt in de badkamer deze voor een langere periode ongevoelig wordt beweging.(verzadigd) Daarom ben ik overgestapt op een fysieke knop waarmee ik na het indrukken voor een periode van 15 min. warm water heb.
Het gaat hier wel om een ouder type CV (~20 jaar) met een boiler, iets wat sommige moderne CV’s niet meer hebben.
Wie weet geeft bovenstaande ook weer nieuwe inzichten…

Heb je de flow als voorbeeld voor mij? Ik krijg de na 1 minuut de activiteit en het water loopt niet in de flow.