Water flow apparaat

Beste medegebruikers.

Ik ben zoekend naar een waterflow apparaat welke gekoppeld kan worden aan de Homey pro.

Idee wat ik heb is dat die constateert dat het water gaat lopen, waarna ik de boiler kan laten aanzetten, zo staat de boiler alleen aan als er warm water gebruikt gaat worden bij de keukenkraan.

Ik heb wel waterflow dingen gezien, maar daar moet dan nog iets bij die je weer kan koppelen aan de homey.

iets zijnde als onderstaande plaatjes.

Naast bovenstaande situatie wil ik er ook 1 maken die meet hoeveel water door de leiding gaat, die zijn er ook, zal alleen een ander apparaat bij moeten die die meting door kan geven.

Iemand ideeen, of zelf ook zoiets in gebruik?

Heeft jouw boiler geen thermostaat die ervoor zorgt dat deze gaat verhitten als de temperatuur te laag wordt?
Wat gebeurt er in de situatie die je wilt bouwen als je een weekendje weg bent geweest en er geen water afname geweest is? Je kan ervan uitgaan dat het water niet meer heet is. Als je dan vervolgens water gaat gebruiken zal de verwarming inschakelen maar er zal tevens koud water ingevoerd gaan worden. Effectief zal het water dus niet warm worden tenzij je de verwarming door laat lopen na het sluiten van de kraan. Dit kan je zelf proberen te regelen, maar een thermostaat regeling daarop zou het meest effectief zijn…. En dan is het cirkeltje rond.
(Tenzij ik jouw use case totaal verkeerd interpreteer natuurlijk)

1 Like

Uiteraard heeft die boiler dat wel.

Maar hij gaat om de zoveel uur aan, om het warm te houden. Als je hele dag weg bent, verbruikt die steeds stroom. En naar mijn idee is het voldoende dat die weer gaat verwarmen als ik hem ga gebruiken.

Denk dat ik hem de helft kan besparen qua stroom hiermee. En ben je een weekje weg, dan is het bij terug komen vast wel koud, maar scheelt wel een week stroom gebruik.

Maar los van deze wil ook er ook 1 monteren in de warm water leiding van de douche, om daar mee te meten wat we gebruiken. En eventueel iets anders te activeren wanneer een bepaald aantal liter is gebruikt of aantal minuten de douche aan staat.

Klopt, er zal ‘continu’ verbruik zijn om het water op temperatuur te houden. Hou er wel rekening mee dat het weer op temperatuur brengen vanaf een laag temperatuur verschil minder energie vergt dan op temperatuur brengen vanaf een lagere temperatuur en dus groter temperatuur verschil.

Als ik jou was zou ik eens een weekje met de hand proberen (schakelaar op de boiler of zelfs stekker in en uit, achter een plug die verbruik meet) wat je met de flowsensor en schakeling wilt bereiken, dan kan een een berekening maken wanneer je het break-even punt bereikt dat het verminderde gebruik in energie die investering verantwoord.

En voor de situatie dat je geruime tijd van huis bent, boiler achter een plug die je uitzet als je weggaat en enkele uren voor je thuis bent weer aanzet. Zal ook veel tripjes van huis kosten om terug te verdienen, maar zal eerder rendement opleveren dan een hele schakeling om de boiletthermostaat heen bouwen.

2 Likes

Ik heb het een aantal jaren daar onder gehad.

Hij ging 21 uur uit en 7 uur weer aan.

7 uur ging die opwarmen, maar gebruikte niet veel meer als de rest van de keren op de dag.

Vandaar dat ik denk dat ik helft kan besparen.

Ik denk dat je een keer een koude douche krijgt, letterlijk in dit geval.
Heb je al inzichtelijk hoeveel je denkt te besparen door een dag de boiler niet te verwarmen?
Dus Tip van @DaneedeKruyff over een plug of electra meter voor de boiler en eerst meten

En hoeveel verlies je (aan Water + comfort) omdat je nog maar lauw warm water krijgt ipv heet water dat je bij de kraan mengt.

En alleen verwarmen als de boiler stroomt krijg je hem niet warm gestookt… of heb je een Cooker van meer dan 3000 Watt?

Ik zou tijd ergens anders in steken :wink:

Ik heb het even aan meneer ChatGPT gevraagd en of het helemaal klopt weet ik dus niet zeker.
Maar verwarmen van 45 naar 57 of verwarmen van 30 naar 57 scheelt de helft aan stroomkosten ongeveer. Dat met een boiler van 50 liter.
Dus afhankelijk hoe snel het afkoelt kan je hem misschien later laten aangaan, ook weer afhankelijk van het gebruik.

:small_blue_diamond: 1. Van 45°C naar 57°C

ΔT = 12°C

E = 50 × 4,186 × 12 = 2511,6 kJ

Omrekenen naar kWh:
1 kWh = 3600 kJ

2511,6 / 3600 = 0,70 kWh

:small_blue_diamond: 2. Van 30°C naar 57°C

ΔT = 27°C

E = 50 × 4,186 × 27 = 5651,1 kJ

5651,1 / 3600 = 1,57 kWh

Als ’t’ie pas gaat verwarmen als je onder de douche staat, sta je dus onder een koude douche.

Als je boiler op temperatuur is, slaat de thermostaat af. Weet je al hoelang het dan duurt voordat de boiler weer op gaat warmen? Als je in die tussentijd de stroom er van af haalt, scheelt het dus niets.

Het gaat hier eigenlijk alleen om de boiler voor de kraan in de keuken. Het is een boiler van 10L.

Het viel mij op dat die namelijk na een nacht uitstaan niet heel veel langer aan opwarmen doet als normaal overdag.

Voor de douche zoek ik een zelfde optie maar dan meten hoeveel water het gebruik is, deze komt gewoon vanaf de CV.

Maargoed begrijp een beetje uit de reacties van nu, dat niemand nog een oplossing weet of zelf al heeft.

Ik weet van vroeger dat een familielid die met dal-tarief / nachtstroom verwarmde, maar ook met de hand via een knop even kon opwarmen als er bijvoorbeeld veel gedoucht werd.

Wellicht handiger dus alleen verwarmen met

1. goedkope uren & er is iemand thuis
    of 2) goedkope uren & je bent niet op vakantie (anders mis je warm water als je toevallig altijd werkt tijdens de goedkope uren)
    of 3) handmatig Boost als je extra WW nodig hebt.

echter, volgens mij is het wat complexer, ook afhankelijk of je een vast bedrag betaald of een dynamisch uurcontract.

ik denk dat als je de Boiler 50% van de tijd uit hebt, maar hetzelfde warm water in die andere tijd gebruikt, je alleen een klein deel stilstandsverlies kunt besparen aan energie. De rest verschuift in de tijd aan energie en kun je wellicht nog een paar centen besparen met goedkope elektriciteit.

Dus bij een stilstandsverlies van bijvoorbeeld 2 kWh per dag * ~ gemiddeld € 0,25 en fictieve bestaring van 0,5 kWh (rest moet die later toch opwarmen) en die 1,5 kWh tegen een gunstiger laag tarief van 0,15 € kun je wellicht ~ 27 cent besparen.
Reken eens op een dregelijke manier door als je de getallen van je boiler weet.

Maar kom je thuis als iedereen thuis komt, Elektrisch gaat koken en de auto aan de laadpaal gaat jouw Boiler aan bij de eerste keer handen wassen en start het verwarmen van de verloren temperatuur met 0,45€/kWh ( als je dynamisch contract hebt) … :face_with_peeking_eye:

Ergo, kijk eerst eens op je boiler, wat is het stilstandsverlies, (wat is het verbruik als je 24 geen warm water gebruikt)
wat is je patroon van gebruik,
wat is je contract voor de Elektriciteit, en kun je het opwarmen verschuiven naar goedkope uren?

Ik denk dat je wellicht iets kan besparen maar ook negatief uit kan komen.
en omdat een Boiler lang nodig heeft om op te warmen, dat gaat dus aan comfort ten koste en dat wordt bij mij thuis niet gewaardeerd.

en ja dat is anders voor een keukenboiler dan voor een grote 150 Liter voor ook de douche.

kijk anders eens bij sites over dat onderwerp: Stilstandsverliezen van boilers en buffervaten -Zonnecollector-info.nl is al veel te vinden aan formules.

Misschien is dit iets: Water flow sensor Droplet from Hydrific

Je formule laat zien dat het niks uitmaakt of je van 30⁰ naar 35⁰ of van 55⁰ naar 60⁰ verwarmt.

De besparing zit in het afkoelen: bij een omgevingstemperatuur van 20⁰ zal het veel langer duren van 35⁰ naar 30⁰ dan van 60⁰ naar 55⁰.

Maar als je dus minder vaak gaat verwarmen zal je toch echt langer moeten wachten totdat je weer op de gewenste temperatuur zit.
Als je warm water wilt hebben van 50 graden dan heb je toch echt meer energie nodig als je van 25 graden afkomt als vanaf 45 graden.
Het ging er toch om om minder vaak het water op temperatuur te brengen?

Het enige waarop je kan besparen is door wanneer je geen warm water gebruikt, de bewaartemperatuur omlaag te brengen zodat het boilertje minder warmte lekt naar de omgeving. Dat gaat dan wel ten koste van comfort, omdat zogauw je dan wel water gebruikt je moet wachten totdat het boilertje weer op temperatuur is. Nog even afgezien van het feit dat voor legionella protectie je de temperatuur niet lager dan een graad of 55 moet zetten.

2 Likes

Ik heb het idee dat topicstarter zijn closeinboiler als geiser wil gebruiken:

(Zie mijn reacties als aanvulling, niet als aanval)

Dat idee kreeg ik ook. Dat bracht mij nu op het idee van een elektrische geiser: de doorstroomboiler

Dan heb je dus een pisstraaltje van 1,25 liter per minuut.

Want 1,25 Liter/min x 1000 gram/liter x 40 graden verhoging x 4,2 Joule/calorie : 60 seconden = 3.5 kW

Vandaar dat ze liefst op 2 groepen of op 3 fasen worden aangesloten, 6kW is geen uitzonderlijk vermogen.
Maar goed, uit een keukengeiser komt ook een pisstraaltje water.

Dank voor al jullie reacties. Ik laat er wel bij zitten.

En toch ben ik wel even benieuwd of er mensen zijn die iets hebben op de warmwater leiding van de douche om te meten hoeveel water je gebruikt of bijvoorbeeld om na een hoeveelheid water een lamp te laten knipperen zodat diegene stopt met douchen?

Dus dit heeft nu even niks met de boiler schakelen te maken

Ik heb in een warmtepompsysteem 2 Grundfoss VFS sensors geplaatst, die zowel debiet als temperatuur van het warmwater en de zonnecollectoren meet. Die lees ik uit met twee Fibaro Smart Implants. Dat is een dure oplossing, denk aan een paar honderd euro per sensor. En technisch complex, met onder andere twee voedingen per Implant.