Warmtepompboiler aansturen met overschot zonneenergy

hallo
voor de moment ben ik bezig om een wpboiler aan te sturen met Homey
mijn boiler heeft 2 contacten een om de boiler 10°c hoger op te warmen met de warmtepomp,
en een 2e contact om die bij te warmen tot 65°c met weerstand.
nu heb ik een flow gemaakt die ervoor zorgt dat ik met Homewizart P1 mijn vermogen uitlees en zodra ik meer dan 2400w terugsteek in het net, het tweede contact sluit die de weerstand aantstuurt .
maar als er eens een wolk passeert van 5 min mag deze natuurlijk niet continu aan en uit gaan .
daarom dacht ik aan een countdown van 15min .


homey timer leeg
nu heb ik niet zoveel ervaring daarin en wou eens horen bij jullie of er geen beter idee is om dit te doen werken.

bedankt

Ik heb geen P1, maar:

  1. Zandloper vol
    De eerste kaart kijkt 24h/dag naar het vermogen (van de P1?) en inderdaad kan het erg schommelen, daarom vereist je flow meer capaciteit dan nodig. Je kunt de eerste flow wellicht met een andere trigger kaart beginnen:
    WANNEER vermogen < -2400 dat scheelt al veel werk

  2. Zandloper leeg
    Je neemt hier een momentopname aan het einde van de countdown dus hetzelfde probleem kan zich hier voordoen: wanneer er net een wolk passeert

Suggestie
Als je het niveau van 2500W haalt en dat een uur lang genereert, is dat 2.5kWh.
Voor een kwartier is dat dus 2.5 * (15/60) = 0.625 kWh.
We hebben het over het verleden en we kunnen niet 15min vooruitkijken, maar het geeft wellicht een indicatie.

In Insights vind je de P1 energiemeter Productie totaal.
Met de app Device Capabilities kun de kaart DAN “Ontvang de Insights waarde van” gebruiken om naar de Insights kijken en de positie van de energiemeter nemen tussen nu (A) en 15 minuten geleden (B) (kWh).
Als het verschil A-B groter is dan 0.625 dan genereer je dus al 15min op het juiste niveau.

Hier een begin.

  • Je kunt de zandloper (timer) ook minder dan 15 minuten laten lopen, omdat toch elke keer de productie wordt gemeten van de laatste 15 minuten periode. Dit is een hogere frequentie maar handig als je productie naar veel meer dan 2500W omhoog schiet.
  • Logica toevoegen voor +10C met warmtepomp. Ik weet niet hoe dit werkt.

Bedankt voor de suggestie,
Het is inderdaad een andere insteek.
Ik bekijk hier de mogelijkheid van.
Post dan mijn aanpassing hier terug :+1: