Petje af voor deze oplossing! Zeker met ploegendiensten is de huis tuin en keuken klokthermostaat inderdaad niet âup to the jobâ. Ik zit zelf niet in ploegendienst dus ik heb het iets simpeler, maar wil nog wel een kleine bijdrage doen ten gunste van de iets slimmere thermostaatsystemen - in combinatie met dit soort hele nuttige aanvullingen.
Ik geef onmiddellijk toe, dan moet je gelijk ook wel wat dieper in de buidel tasten. Ik heb gekozen voor een hybride oplossing, slimme thermostaat Ă©n slimmere Homey.
Er zijn een aantal zaken die beide kunnen, en een aantal zaken waar een slimme thermostaat toch meerwaarde biedt:
Zone-verwarming: de traditionele domme thermostaten verwarmen alleen slaapkamers als de domme thermostaat in de woonkamer het koud vindt en dan en slechts dan de ketel aanzet.
Een goede slimme thermostaat kent alle temperaturen in alle kamers, en - daar zit dus de clou, schakelt de ketel in voor die ruimten die dat nodig hebben, onafhankelijk van de ruimte waar de hoofdthermostaat hangt. Als je slimme radiatoren aanstuurt met Homey maar de ketel staat uit gebeurt er nog niet zo veel. Juist als er mensen met verschillende dagritmen in een huis wonen kan dat relevant zijn.
Lerend vermogen: Zelflerend wordt vaak geinterpreteerd als: gokken wanneer je thuiskomt. Dat is een hype feature, die bij niemand goed werkt. Maar de term zelflerend wordt voor meer dingen gebruikt, waarvan thuisgokken de meest zinloze.
Wat ik bedoel is dit: Een goede slimme thermostaat leert hoe lang het duurt om een ruimte op temperatuur te krijgen, en maakt daarbij gebruik van externe omstandigheden als het weer. Wat een thermostaat moet doen, en Homey bij mijn weten niet kan, is het bepalen van de stookcurve. De stookcurve bepaalt hoe lang gestookt moet worden en hoe hard om de doeltemperatuur zo goed mogelijk te bereiken en behouden.
De stookcurve van de ketel kan met een zelflerend systeem aangepast worden op de warmtevraag, de eigenschappen van je huis en de invloeden van het weer. En - wederom - hoe meer het slimme systeem weet van de afzonderlijk ruimten en hun behoeften, hoe beter dat werkt, hoe comfortabeler je huis is en hoe zuiniger het systeem werkt.
Een goede stookcurve merk je niet, een foute wel. Als de warmte je naar de keel slaat als de verwarming âs ochtends net aan is, of als het nog kil is als je uit je bed komt. De moeilijk grijpbare effecten zie je in je stookkosten, of zelfs hoe vuil je ketel wordt van binnen tijdens het stoken. Stoken is namelijk meer dan de keten aan- en uitzetten, en daarvoor is een goede modulerende thermostaat nodig die zoveel mogelijk informatie benut.
Geofencing kan daarbij assisteren. Dat werkt ook goed bij ploegendiensten, want dat is niet tijdgebonden. Een slimme thermostaat kan als je je huis nadert al anticiperen op je komst en de stookcurve aanpassen - wederom lastig van buitenaf te regelen.
Kortom, er blijft voor slimme thermostaatsystemen genoeg over wat Homey dan weer minder makkelijk kan en waar de expertise van verwarmingsfabrikanten van pas komt. En dan blijft er nog heel veel over wat Homey inderdaad net zo goed of beter kan, omdat Homey dan vaak weer beter weet wie wel en niet thuis is, wie welke ruimten gebruikt en wanneer, welke ramen open en dicht gaan, wat er in je agenda staat over je ploegendienst en noem maar op.