Beste allen,
Ik gebruik de Homey nu zo’n maand lang en heb inmiddels zo’n 40 flows. Automatische lampen, alarm automatisch inschakelen, veranderingen wanneer we film kijken en nog wat zaken. Echt een fantastische uitvinding… Loop de hele dag flows te bedenken ;).
Wat me echter opviel is dat er weinig bekend was over een weerbericht en Homey. Perfect om te gebruiken wanneer je automatisch de tuin wilt sproeien of een melding wilt krijgen wanneer het verstandig is de ramen dicht te doen. Ik vond een uitgebreid topic over het verwerken van een JSON file en daar ben ik ook mee gestart maar ik vond het allemaal erg omslachtig.
Wat me opviel is dat niemand iets melde over de app “Open Weather Map”… Ik ben hier mee aan het stoeien gegaan en heb, met zeer korte en weinig geheugen verbruikende apps, een goede flow in elkaar gesleuteld die ik graag met jullie wil delen.
Benodigde app:
Open Weather Map
Overige benodigdheden:
De gratis Open Weather Map API sleutel. Registreren op hun website en je krijgt vanzelf de sleutel.
Instellingen app:
Maak een virtuele weersensor aan met de app en kies voor actuele weerbericht. Geef de sensor een naam (in mijn geval is dat ‘Actueel Weerbericht’) en voer je API code in. Om het meest nauwkeurig weer te krijgen gebruik je de postcode en landcode optie, in mijn geval was dat (let op de opmaak) ‘7605EN,NL’.
Extra flow uitleg:
Zoals je hier onder kunt zien is de trigger “Als het weer verandert”. Vervolgens doe ik een check of wij thuis zijn of dat er een gast aanwezig is (om meerdere redenen is dit een variabel i.p.v. de GPS flow, maar dat is offtopic) en ik wil dat die dit niet midden in de nacht loopt te roepen dus hang er een tijd aan. Vervolgens laat ik Homey vertellen wat er verandert en (zie kaartje) en ik geef altijd effe een tijdelijke twist aan de LED ring om te laten zien dat er iets aan het gebeuren is.
Zie de volgende flow voor extra TV uitleg.
De gebouwde flow:
Weerkaart op TV
Wat me vervolgens opviel is dat er ook geen fatsoenlijke weerkaarten URLs op het forum stonden die je kon tonen op je TV. Ik kwam met wat zoeken uit bij https://www.ventusky.com/.
Ik zeg er al vast bij; de kaart tonen zonder de menu’s en andere plaatjes en prut, dat lukt niet zonder zelf een kaart te hosten op een eigen server. Omdat ik hier geen zin in had heb ik er voor gekozen dit gewoon te accepteren.
Hier onder staat mijn URL. Als je dit een mooie markup vindt dan kun je die kopieëren/plakken en slechts je eigen LAT en LONG aanpassen (gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Maps). De bewegende strepen op beeld zijn windstrepen, ik heb deze heel vaag gemaakt omdat ik ze niet de overhand wil geven (maar ik vindt het wel leuke info). Verder zie je een deel van Europa er omheen zodat je weet wat er komen gaat en je ziet de regenwolken over de kaart trekken.
Wil je zelf klungelen? Zoek je woonplaats op in de zoekbalk, klik links onderin bij ‘Model’ op de optie ‘EURAD’, Kies in het menu voor ‘Weerradar’ en rechts bovenin bij ‘Instellingen’ kun je klungelen met wat die allemaal toont en vooral hoe die het toont. Vervolgens klik je op ‘Delen’ en je kiest voor ‘Link’. Deel niet de datum en tijd mee om er voor te zorgen dat die, bij het openen van de URL, altijd de laatste datum en tijd pakt zodat je een actuele weerbericht hebt. Anders toont die altijd de datum en tijd van dat moment ;-).
De weerkaart flow:
Omdat ik niet wil dat die de weerkaart toont wanneer mijn vrouw Vampire Diaries aan het kijken is (dan heb ik straks tanden in mijn nek), wil ik afvangen dat de TV niets aan het doen is voordat ik de kaart toon. Zie hier voor de flow hier onder.
That’s all folks…! Have fun, hopelijk vinden jullie het wat