Weerbericht melden

Beste allen,

Ik gebruik de Homey nu zo’n maand lang en heb inmiddels zo’n 40 flows. Automatische lampen, alarm automatisch inschakelen, veranderingen wanneer we film kijken en nog wat zaken. Echt een fantastische uitvinding… Loop de hele dag flows te bedenken ;).

Wat me echter opviel is dat er weinig bekend was over een weerbericht en Homey. Perfect om te gebruiken wanneer je automatisch de tuin wilt sproeien of een melding wilt krijgen wanneer het verstandig is de ramen dicht te doen. Ik vond een uitgebreid topic over het verwerken van een JSON file en daar ben ik ook mee gestart maar ik vond het allemaal erg omslachtig.

Wat me opviel is dat niemand iets melde over de app “Open Weather Map”… Ik ben hier mee aan het stoeien gegaan en heb, met zeer korte en weinig geheugen verbruikende apps, een goede flow in elkaar gesleuteld die ik graag met jullie wil delen.

Benodigde app:
Open Weather Map

Overige benodigdheden:
De gratis Open Weather Map API sleutel. Registreren op hun website en je krijgt vanzelf de sleutel.

Instellingen app:
Maak een virtuele weersensor aan met de app en kies voor actuele weerbericht. Geef de sensor een naam (in mijn geval is dat ‘Actueel Weerbericht’) en voer je API code in. Om het meest nauwkeurig weer te krijgen gebruik je de postcode en landcode optie, in mijn geval was dat (let op de opmaak) ‘7605EN,NL’.

Extra flow uitleg:
Zoals je hier onder kunt zien is de trigger “Als het weer verandert”. Vervolgens doe ik een check of wij thuis zijn of dat er een gast aanwezig is (om meerdere redenen is dit een variabel i.p.v. de GPS flow, maar dat is offtopic) en ik wil dat die dit niet midden in de nacht loopt te roepen dus hang er een tijd aan. Vervolgens laat ik Homey vertellen wat er verandert en (zie kaartje) en ik geef altijd effe een tijdelijke twist aan de LED ring om te laten zien dat er iets aan het gebeuren is.

Zie de volgende flow voor extra TV uitleg.

De gebouwde flow:

Weerkaart op TV
Wat me vervolgens opviel is dat er ook geen fatsoenlijke weerkaarten URLs op het forum stonden die je kon tonen op je TV. Ik kwam met wat zoeken uit bij https://www.ventusky.com/.

Ik zeg er al vast bij; de kaart tonen zonder de menu’s en andere plaatjes en prut, dat lukt niet zonder zelf een kaart te hosten op een eigen server. Omdat ik hier geen zin in had heb ik er voor gekozen dit gewoon te accepteren.

Hier onder staat mijn URL. Als je dit een mooie markup vindt dan kun je die kopieëren/plakken en slechts je eigen LAT en LONG aanpassen (gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Maps). De bewegende strepen op beeld zijn windstrepen, ik heb deze heel vaag gemaakt omdat ik ze niet de overhand wil geven (maar ik vindt het wel leuke info). Verder zie je een deel van Europa er omheen zodat je weet wat er komen gaat en je ziet de regenwolken over de kaart trekken.

Wil je zelf klungelen? Zoek je woonplaats op in de zoekbalk, klik links onderin bij ‘Model’ op de optie ‘EURAD’, Kies in het menu voor ‘Weerradar’ en rechts bovenin bij ‘Instellingen’ kun je klungelen met wat die allemaal toont en vooral hoe die het toont. Vervolgens klik je op ‘Delen’ en je kiest voor ‘Link’. Deel niet de datum en tijd mee om er voor te zorgen dat die, bij het openen van de URL, altijd de laatste datum en tijd pakt zodat je een actuele weerbericht hebt. Anders toont die altijd de datum en tijd van dat moment ;-).

De weerkaart flow:
Omdat ik niet wil dat die de weerkaart toont wanneer mijn vrouw Vampire Diaries aan het kijken is (dan heb ik straks tanden in mijn nek), wil ik afvangen dat de TV niets aan het doen is voordat ik de kaart toon. Zie hier voor de flow hier onder.

That’s all folks…! Have fun, hopelijk vinden jullie het wat :slight_smile:

7 Likes

Bedankt voor de uitleg! Stukkie wijzer nu.
Maar wat me nog niet lukt:

Ik wil graag dat de gordijnen in mijn slaapkamer dicht gaan als het die dag warmer wordt dan een XX aantal graden. Dat lukt me niet.

Ik heb me geregistreerd heb een API key.
Bij virtueel device “weer actueel” is er geen kaartje max temp. dus ik kies voor 5 of 16 dagen vooruit.
Maar als ik daar max temp kies leest ie verkeerde waarden uit…

Wat doe ik fout?

Voor actuele warmte gebruik ik losse sensoren, maar dit moet ook lukken…

Zo even zonder te kijken, uit mijn hoofd; gebruik ‘Logica > X is groter dan’ en zoek voor X een tag die te maken heeft met temperatuur. OpenWeatherMap heeft er wel eentje maar Homey zelf ook.

Flow iets in de zin van; Ieder uur > temperatuur hoger dan 25 > Gordijn zakken.

Ik zelf gebruik de Xiaomi Mi Flora sensor in mijn vensterbank. Als de licht intensiteit hoger is dan X (zon op het raam) doe hem dan op 60% naar beneden. Als de intensiteit hoger is dan X én achter het glas is het 35+ graden doe hem dan 100% naar beneden. De ‘standaard modus’ is 20% naar beneden (vindt ik mooier staan dan helemaal open).

Dank je voor je reply!
Maar ik wil het graag wat anders aanpakken.
Ik wil graag om 9.00 uur checken hoe warm het maximaal gaat worden, en aan de hand daarvan de gordijnen dan al laten sluiten en gesloten houden die dag.
Dus het hoeft niet per uur gecheckt.
Daarom is het nodig om te weten hoe de max temperatuur wordt uitgelezen van OWM en hoe deze te verwerken in een flow…

Oke, dan verander je dus ‘ieder uur’ naar ‘om 09:00 uur’.

OWM heeft geen gemiddelde voor die dag, maar gebruik dan ‘16 dagen vooruit’ en stel die in op 1 dag. Maak een numeriek variabel om in op te slaan.

Voorbeeld; iedere avond om 21:00 uur kijk naar verwachting van morgen > Temperatuur opslaan in numeriek variabel. Volgende ochtend om 09:00 uur kijk naar numerieke variabel en doe je ding.

Zoiets?

Persoonlijk ben ik wel meer van het ‘actuele’. Misschien stof tot nadenken, ik typ alleen maar wat ik denk… :slight_smile:

Zonlicht is goed voor mens, plant en leefomgeving. Derhalve is het dichthouden misschien niet altijd goed? Tevens kun je, als je overdag nog effe die paar sokken wil pakken, alles beter zien met een zonlichtje. En als het tóch gaat regenen, wil je misschien wel het raam op een kier zetten?

Mijn aanpak was geweest;
Iedere 3 uur
Én tussen 09:00 en 21:00 uur
(Oftewel, 09:00 12:00 15:00 18:00 21:00)
Én actuele temperatuur < 22.00 graden
(Of wat ook na wens)
Dan doe gordijn open
Anders doe gordijn dicht
(Dat laatste geldt dan zowel op tijd voor 0900 of na 2100 als ook op temperatuur)

Je kunt ook denken… Als het om 0900 uur reeds 21/21 graden is dan wordt het een foei hete dag. Oftewel sluiten die hap :wink: Betrouwbaarder.

De slaapkamer wordt alleen voor slapen gebruikt. Niet voor sokken, geen planten oid.
Maar dank voor het meedenken! :wink:

Het hoeft om 9.00 uur nog niet zo warm te zijn om het toch een hete dag te laten worden…

Vraag blijft alleen hoe ik aan die max temperatuur kom. Dat is me niet helemaal duidelijk.
Kan ik niet gewoon om 9 uur 12 uur vooruit kijken bijv?
Of:
Elke weersverwachting geeft de max temperatuur aan voor die dag. Is die nergens “zomaar” uit te lezen dan bij OWM?

Heb het uiteindelijk (met hulp van de onvolprezen @Rocodamelshekima, waarvoor dank) uiteindelijk met de weerlive.nl API, een http-request en BetterLogic voor elkaar gekregen.

Zal er hier niet te veel over uitwijden om niet te veel off-topic te gaan, maar voor hen die dit volgden: hier is meer te vinden:

Uiteraard nogmaals bedankt voor je hulp @Justin!

Uh ja geen dank, ook al doe je precies wat ik voorstelde maar dan met weerlive in plaats van OpenWeatherMap… Maar goed, fijn dat het gelukt is :+1:t3:

Hoe voeg je de variabele toe binnen de tekst die uitgesproken moet worden?
Ik zie binnen "Zeg Het weer verandert, er wordt zometeen ‘Weersbechrijving’ verwacht.

Hoe voeg jij die variabele “weersverwachting” toe binnen de tekst?

Hoi, kan het zijn dat de openweather API key ondertussen betalend is geworden? Ik heb je instructies gevolgd maar de API key geeft een error message (not a valid key).

Als je deze website open hebt staan, dan kan met P de presentation mode aanzetten. Hierbij worden alle menu’s verborgen. Ik heb een email naar Ventusky gestuurd met de vraag of deze modes ook met een URL parameter aangestuurd kan worden. Zodra ik antwoord heb, laat ik het weten!

Edit: dit is de reactie die ik heb ontvangen:

Hi,

thank you for using Ventusky. However, this is not allowed.

Best regards

David Prantl

Hey Justin,
Ik als nieuw komer lukt het niet om in de app (en welke app…:thinking:) een virtuele weerstation aan te maken. Heb je hier misschien wat meer uitleg over.
Bedankt alvast!!

Hier een wat laat antwoord (kwam net in dit topic terecht via search):
Niet betaald, als je minder dan 1000 x per dag het weer laat checken. Dat is ongeveer elke 1,5 minuut. Best veel :wink:

Het staat in de 1e post van het officiële app topic:

Hoi Arno,

Wat bedoel je precies met virtueel weerstation?
Bedoel je dit?

Dit kan door een nieuw apparaat toe te voegen, en dan de app voor het weer selecteren.
KNMI heeft 1 ‘apparaat’, OWM heeft er meerdere:

Hoi, wat een snelle reactie!
Nou ik heb (denk ik ) de stappen door lopen om een virtueel weersensor (geen station), ik heb ook een API gekregen.

Als ik dan nu in de Homey app een nieuw apparaat toe voeg en “OpenWeather” typ komt deze niet te voor schijn. WT die ik verkeert?

Alvast weer bedankt :+1:t4:

1 Like

Graag gedaan.

Dan kun je de OWM app het beste even via de appstore installeren:

En daarna nogmaals apparaat toevoegen, dan moet je OWM kunnen selecteren:

THX,
maar werkt alleen op de PRO… :frowning:

Ah, handig dat je niet had gemeld dat je een Homey cloud hebt, want die is vrij beperkt qua app mogelijkheden.
Én handig van mij dat ik het niet gevraagd heb :crazy_face::wink:

Er lijkt geen externe weer app geschikt te zijn voor Homey cloud.
Behalve Netatmo (als lokaal weerstation), maar dan moet je eerst Netatmo apparaten kopen.

1 Like

Er valt jou niks te verwijten…:slight_smile:

maar weet je toevallig wat het "gele lijntje " in het advance flow blokje betekent?

1 Like